Berit
Går det bra att odla dessa 3 grönsaker i samma land?
Åsa, mälardalen zon 2
Bönor och kålfamiljen brukar funka bra ihop.

Enligt Runåbergs funkar dill ihop med kålfamiljen men dill är en gröda jag aldrig förstått mig på, odlar jag den där den borde trivas bara skrumpnar den ihop, slänger jag ut frön lite här och var trivs de på de mest konstiga stllen där de inte borde trivas, jag har slutat med organiserad dillodling (och iår har jag ingen alls).
Berit
Tack Åsa för ditt svar, jag tänkte på dig när jag skrev frågan. Du är mycket kunnig.
Det var bara 10 grader i jorden i går, men nu skall ju värmen komma så jag kan sätta brytbönorna vilken dag som helst. 15 grader i jorden skall det vara enligt anvisningar.

Spetskålen har jag förodlat fast jag tror inte det är brukligt.

Dill brukar jag ha tur med så det blir någon påse att sätta. Smaken på dill man odlar själv är långt mycket bättre än den man köper, gäller både färsk och djupfryst.
KURT
Bara 10 grader i jorden, har du permafrost?
andersen
Jag har inte heller någon värme att tala om i jorden, vet dock inte riktigt hur många grader det är men bara ett få tal bönor har kommit upp, gurkor och pumpor har inte visa sig, så dom är det nog bara att glömma, jag brukar direkt så,men det blev inget bra i år.
zissi
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 21-06-2009, 11:19) *
Bönor och kålfamiljen brukar funka bra ihop.

Enligt Runåbergs funkar dill ihop med kålfamiljen men dill är en gröda jag aldrig förstått mig på, odlar jag den där den borde trivas bara skrumpnar den ihop, slänger jag ut frön lite här och var trivs de på de mest konstiga stllen där de inte borde trivas, jag har slutat med organiserad dillodling (och iår har jag ingen alls).

Visst är det konstigt som du skriver Åsa att de självsådda dillfröna som kommer lite här o där blir enormt fina och det man sätter i fina rader vissnar ner delvis. Trädgårdsmästare Åke Kestner skrev detta i Kommunalarbetaren nu:

Problemet med dillen känner jag igen från mina egna odlingar. Det beror på en svamp. Sluta odla i rader och prova i stället med att slänga ut fröna över trädgårdslandet. Då växer och frodas dillen där den trivs, samtidigt som du får ett spännande och inte så inrutat trädgårdsland.
Åke Kestner

I år är ett ovanligt år för mig, i alla fall när det gäller dillodling. Vi var i stugan i dag och till min stora förvåning var dillen under fiberduken jättetät och fin. Det blev till att hämta saxen och nästan en hel ICA-plastkasse full med fin dill att frysa i glasburkar. Jag packar dillen så hårt jag kan i burkarna och sen krafsar jag ut med en gaffel rätt mängd jag vill använda för tillfället. Dill är en god krydda. Jag satt med näsan i påsen en lång stund
yes.gif wub.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon