Köpte nyligen en pressokanna och brukar köpa nymalet kaffe i affär. Zoegas har ett antal rostade bönsorter och beroende på smak har jag kommit fram till att Skånerost är mest allround och känns framtagen för vår långvariga tradition (och kärlek) att dricka kaffe dagligen.
Men det finns ju så mycket mer och nu vill jag ha tips från alla er som också rostar och mal era bönor, om tips på sorter, specialbutiker runt om i landet och kanske egna knep för att brygga det ultimata och välsmakande kaffet där hemma.
Visst, det kanske inte är så ekonomiskt att köpa hela bönor, men smak (och koffeinmässigt) är det värt det. Både för att dricka på morgonen men även för de stunder man köpt hem nått gott från ett bageri (där man vet att de har "rent mjöl i påsen" och gör allt från grunden. I kombination med färskmalet kaffe smakar det ju så mycket bättre). Spar man in på något annat så är det garanterat värt det och inte svårt.
Grundreceptet hemma hos mig 3 dl varmt vatten (under kokpunkten) + 2 matskedar kaffe som får stå i presskannan 3-4 minuter och dra innan jag trycker ned filtret och häller upp. Lite råsocker i ibland kan vara gott om man tycker att kaffet är för beskt (eller att man vill få fram aromen bättre).