Full version: Rosidentifiering
lottapotta
Vi har ett par vresrosor/vildrosor i vår trädgård, och skulle vilja veta vilka sorter det är.

Detta är den ena.
[attachment=36714:Vilken_ros_nr.1.JPG]
[attachment=36715:Vilken_ros_nr.1a.JPG]
[attachment=36717:Viken_ros_nr.1b.JPG]

Detta är den andra, och den kommer så att säga inne i det andra rosbuskaget... Fantastiskt söt, tycker jag!
Är det ett vilt rotskott eller är det en annan ros? Bladen är lite mörkare, den gröna färgen är en något kallare nyans än vresrosens gulgröna bladverk.
[attachment=36718:Vilken_ros_nr.2.JPG]

Som följdfråga till tvåan som kommer mitt i den andra rosen undrar jag om vresrosen är rotäkta? Det har jag alltid trott, men det är kanske galet? confused.gif
lottapotta
Jag kan tillägga att vresrosen är av det äldre slaget, om det är till någon hälp.
Den fanns på tomten när min sambo köpte huset för ca 30 år sedan, och vad jag förstått så var busken ganska stor då också.
svennis
Har den växt där i 30år är den rotäkta.
Nummer 2 är R. Canina...hade det varit rotskott hade den tagit över mer på 30år
Rosen kan jag inte men kanske Rosa Rugosa från Japan,
Kul med frågor om man kan...
lottapotta
CITAT (svennis @ 21-06-2009, 19:34) *
Har den växt där i 30år är den rotäkta.
Nummer 2 är R. Canina...hade det varit rotskott hade den tagit över mer på 30år
Rosen kan jag inte men kanske Rosa Rugosa från Japan,
Kul med frågor om man kan...

Tack snälla svennis! rose.gif
Kal stenros (R.Canina) verkar det vara efter att jag har googlat. Den är SÅ fin!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon