strandskatan
21-06-2009, 13:09
Vill gärna skapa ett album och lägga in bilder i trådar, men har ingen aning om hur man bär sig åt. Har HP Photosmart Premier. Tacksam för lite hjälp!
Platinum
21-06-2009, 14:19
Lägga in bilder kan du göra på två vis:
Enklast tycker jag är från ett fotoalbum på nätet, själv använder jag Photobucket men det finns flera.
Du kan även ladda upp bilder till ett album här på odla, då går du till din kontroll panel sen finns en meny till höger och där har du något som heter Mina album. Jag har inte riktigt kommit överens med odlas fotoalbum, så den biten kan säkert någon hjälpa dig med.
*Stintan*
21-06-2009, 17:13
Enklast att lägga in bilder i trådar tycker jag är att hämta dom direkt från datorn. Man använder "Skriv svar" och sedan bläddraknappen. Bilderna får dock inte vara hur stora som helst.
Det finns en hel del trådar om detta i Forumavdelningen, Support och kanske också bland Datorfrågor
Exempelvis:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=79581Beträffande albumen kan säkert någon annan det bättre än jag.
strandskatan
22-06-2009, 20:13
Tack för ni vill hjälpa mig, tyvärr får jag ingenting att fungera. Ger upp för tillfället!
AnneMysan
22-06-2009, 22:07
Får ofta svaret att filen är för stor, och måste minska ner fotot.
Men hur stort får det vara egentligen?
*Stintan*
23-06-2009, 00:05
Bilder i inlägg får vara max 1000 kb men så stora är onödigt. Bilderna förminskas också sedan automatiskt och blir klickbara för att man inte ska behöva scrolla i sidled. Men som sagt man får först förminska bilden själv.
I albumen får bilderna vara max 500 kb men det brukar räcka att man håller runt 100 kb. Var och en har ju begränsat utrymme till förfogande så det är ju bra då om inte bilderna är för stora så att det får plats fler.
Bilden nedan har jag beskurit, den är 484 x 450 pixlar och 21,3 kb. Det kanske visar att man kan förminska bilderna ganska mycket och det räcker ändå. Klicka på den så får den rätt storlek.
[attachment=36811:tunna_vingar.jpg]
Myosotis
23-06-2009, 17:58
CITAT (strandskatan @ 22-06-2009, 21:13)

Tack för ni vill hjälpa mig, tyvärr får jag ingenting att fungera. Ger upp för tillfället!
Försök igen senare, ibland är det helt enkelt forumet som krånglar så att vissa har problem att ladda upp bilder. Rätt som det är kanske det funkar. Testa att minska en försöksbild jättemycket så den blir pytteliten, går det inte då är det något annat fel! Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.