Lilla Sibirien
I våras klippte jag ner mina Rhapsody in Blue pga barkfläcksjuka. Nu har de växt upp igen och sett fina ut tills jag här omdagen tittade lite närmare på dem och lade märke till att toppskotten såg vissna ut.
[attachment=36719:Barkfl_c...n_Blue_3.jpg]
Mitt i bild på stammen syns en mörk fläck och vissa blad är bruna och toppskottet ser allmänt visset ut.

[attachment=36720:Barkfl_c..._in_Blue.jpg]
Mitt i bild syns två svarta fläckar, stammen nedanför är frisk och fin.

[attachment=36721:Barkfl_c...n_Blue_2.jpg]
Även här syns de svarta fläckarna och de har alla kommit uppe vid toppen, den nedre delen av stammen ser frisk och fin ut. Några av topparna har kroknat och vissnat. Kan dessa rosor friskna till eller är det lika bra att gräva upp dem?
Kajsa
Barkfläcksjukan syns tydligt på stjälkarna, klipp ner dom till frisk ved och prova igen, jag skulle ge dom sommaren och bestämma senare.
Anders zon 1
Tycker inte det ser ut som barkfläcksjuka. Fläckarna brukar ha tydliga röda kanter när det är barkfläcksjuka som är boven i dramat. Några av mina rosor får ibland liknande kolsvarta fläckar på nya skott (ser nästan ut som om det är svartbränt). Det är nya mjuka skott som angrips. När man skrapar på ytan är det något under som kan vara insektslarver eller liknande. Skottet behöver inte dö av angreppet men det kan böja sig och ser ofta inte så kul ut. När insekten (eller vad det nu är) är klar med sitt så blir skadan inte värre utan det blir ett "ärr" på stammen. Prova att skrapa på det svarta och se om det är något under, i så fall är det nog samma sak som mina rosor drabbats av. Ovasett vad det är så skulle jag i ditt fall klippa bort allt angripet eftersom skotten inte verkar må bra. Förhoppningsvis motverkar man spridning på så sätt. Kanske kan det också hjälpa att helt enkelt skrapa bort det svarta med eventuellt innehåll om det är grenar som i övrigt ser ok ut.
Lilla Sibirien
Tack för era svar, jag misstänker att det är barkfläcksjuka.

Idag hittade jag en gren till och denna gång på Ghislande de Feligonde. Jag testade om det gick att skrapa
på fläcken men det fungerade inte. Den skadade stammen är glasaktigt grön innuti och detta hela vägen
upp till toppen. När jag har klippt mig fram till frisk stam är den ljus i färgen och inte alls glasartad.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon