Full version: frösådd krolllilja
rosita
Jag sådde frön av krollilja förra eller förrförra våren eller sommaren. Jag sådde dem i en liten hink och de har stått ute i ur och skur (jag har dock skyddat dem från alltför mycket regn). I mars/april visade de sig yahoo.gif som små pytteblad som nu blivit ett par blad på ca 2 cm höjd. Det står kanske 8 - 10 bladpar i krukan. Hur gör jag nu? Ska jag omskola dem till var sin kruka, eller kan de stå kvar? Ska de ut i rabatten redan(de verkar lite väl små för att klara sig i stora världen)? Behöver jag skydda dem inför vintern?
rosita
Finns det ingen som vet?
Therese3z
Jag har dessvärre ingen aning, men skulle också gärna vilja veta.
Det jag dock vet är att jag för några veckor sedan flyttade några av mina vildväxande krolliljor och då flyttade jag även några yttepyttesmå pluttar och de verkar alla glada och nöjda fortfarande trots flytten! smile.gif
Men borde de inte kunna stå kvar i hinken något år till om du vill ha "koll på vart de är"? (tänker att de är så små att de ju är lätta att tappa bort i rabatterna..)
Men som sagt, jag vet faktiskt inte mer än att mina små minipluttar överlevde att åka skottkärra en bit och få ny jord att växa i. Skulle gissa att de säkert går bra hur du än gör? Krolliljor verkar vara ganska tåliga tycker jag, iaf om man ser till det enorma antalet som jag har som skött sig helt själva i gud-vet-hur-många-år och ändå frodas. smile.gif
rosita
Okej, då kanske jag tar och planterar dem i en rabatt där jag kan ha lite koll på dem. För säkerhets skull låter jag några stå kvar i hinken till nästa vår.

Tack för ditt svar!
StinaR
Jag har inte aktivt sått krolliljor, däremot har jag på hösten ibland "hjälpt" dem att självså sig genom att smula ur frökapslarna. De klarar ju sin fortplantning ganska bra på detta sätt. Men det tar ju tid med krolliljor. Första året ett par små blad. Nästa år lite mer blad. Nästa år igen en spolformad bladplanta - och ännu något år så blir det en riktig planta. Dock borde det funka att du sätter ut de små i rabatten.
Irene_L
Jag sådde krolliljor för några år sen och dom har nu fått ett blad. Jag har nu satt de små i en pallkrage där de får växa till sig....hoppas att dom klarar sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon