Hej!
Var väl tidigt ute i år då mina fröer sattes redan i Mars. I början av juni började en del ränna av oklar anledning, möjligen för lite ljus (de växte ur lampan) och för klen och för lite jord(?). Hursomhelst började redan då enstaka plantor av vad jag gissar var samma sort få hela gulnande bladstammar och började hänga, drabbade ca 3-4 plantor som inte fick hänga med ut i växthuset dit övriga efter för klen avhärdning och en del olyckligt kalla nätter började se ut på liknande sätt.
Nu ser i princip bara en planta av 10 ok ut och jag gissar att den är en gardners delight. Övriga (promyk, great white och en 2 övriga okända) ser verkligen döende ut. Börjar med att bladen blir violetta till färgen, sedan gulnar bladen och vissnar. Tycks gå nerifrån och upp på plantorna, enstaka blad har vitaktiga fläckar. 2/3 av tomaterna på great white har blivit rötade ett par millimeter in i fruktköttet, ej i anslutning till där tomaten sitter fast i plantan.
Jag har inte sett några kryp, förutom den möjliga kylan som stöttats med en värmefläkt (vet ej hur långt ner temperaturen gått) och kanske att jag vattnade lite väl i början så vet jag inte vad som kan vara fel. Har funderat på om de kan ha drabbats av potatisblastmögel el. liknande men besvären började redan inomhus i lägenhet så det verkar lite konstigt. Det skumma är att nya blad som kommer ser ok ut men plantorna blir bara som en lång stjälk men blad längst upp.
Ja, just ja. En av plantorna har andra symptom. Där korvar sig ffa de nya bladen och blommorna tycks också vrida sig. Ser inte viabla ut.
Någon som har några råd eller förslag? bifogar bilder.
[attachment=36734:Bild068.jpg]
[attachment=36735:Bild069.jpg]
[attachment=36736:Bild071.jpg]
[attachment=36737:Bild072.jpg]
[attachment=36738:Bild074.jpg]
[attachment=36739:Bild075.jpg]
[attachment=36740:Bild076.jpg]