Full version: Namnsort på druva
Anders zon III
Hur kan jag komma fram till vilken namnsort vindruva jag har?
Antar att det inte finns så väldigt många frilandssorter att välja på.

Fick en stickling av en ranka som var planterad invid en husvägg på 50-talet i Stockholm. Det växte dr Schmidtmanns sockerdruva där och var helt säker på att det var den, men fick i somras klasar av blå druvor! Söta, smakade som köpedruvor, (inte som staketdruvor), men var små, med kärnor. Rankan är 3 meter och friskt växande och har fått klara sig utan täckning.

Kan man skilja på annat än druvorna? Bladens utseende?
Cilla
Anders,

Om du inte får tips här så kan du kontakta Erlandssons frukt i Hallstahammar. Han odlar en mängd vindruvesorter bland annat.

Kn för mitt liv inte hitta hemsidan. Han driver företaget tillsammans med en son som har verksamhet i en annan stad. Ekofrukt brukar de kalla sig, så de odlar ekologiskt.

Cilla
KURT
Jag vet inte hur svårt det är att skilja på olika druvsorter. Men endel sorter som odlas i Australien har det ju tvistats om vart de kommer från (från början) och vilka europeiska sorter de är närmast släkt med. Det löstes inte förrän de jämförde DNA prover!
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr kan det nog vara svårt att ta reda på vilken sort det är. 50-år är en ganska lång tid och många sorter kommer och går, och många faller i glömska. Tyvärr hittar jag inget om vindruvor i mina gamla frukt och bärböcker.

(Det är inte många krusbär och vinbärssorter som nämns i mina gamla böcker som man hittar ute i handeln idag, med fruktträden verkar det dock vara ganska stabilt där finns de gamla sorterna än idag i handeln)
Anders zon III
Tack för tipset om Erlandssons.. Var där för många år sedan och tittade på deras fält med staketdruvsodling. Intressant!

Om jag inte får veta vad det är för sort jag har ska jag nog ge den ett eget namn och slå mig till ro med det.

biggrin.gif
Cilla
CITAT (Anders zon III @ 11-12-2002, 00:57)
Om jag inte får veta vad det är för sort jag har ska jag nog ge den ett eget namn och slå mig till ro med det.

... och skicka en druva och liten stickling till Erlandssons! Minns hans berättelser om alla ryska druvor han tagit hit - spännande historier som också slutade i att de större företagen snodde hans druvfynd, döpte om dem och sålde som sina egna...

Cilla
Anders zon III
Hmmm!

Blir det för genomskinligt nu om jag försöker sälja sticklingar dyrt av sorten ´Anders blå´?

biggrin.gif
Cilla
Utmärkt namn! En vänstervriden konkurrent kommer genast att starta försäljningen av "Peppes röda" och gensvaret från ekoodlarnas "ekogröna" kommer inte att vänta på sig.

Sedan kommer vi få masstillverkning av druvor i det här landet. Underbart!

Cilla tongue.gif
yla
fniss första skörden va lätt att ta hand om
men jag e säker på att iår så kommer den här att ge mycket mer

ni kan tänka er andakten när man tar en av druvorna o den bara smakar såååå sött
jag har också glömt namnet på den här men den e bara ett par år gammal o härdig i min zon
jag döper den kankse också till nåt fyndigt
förövrigt så har jag en stickling som också ska ut till våren o den e bara decimetern hög så jag kan tänka mej att den kommer att ta tid på sej innan den behagar glädja med en druvklase
vintillverkning e väl knappast till o tänka på me tanke på mängden rolleyes.gif biggrin.gif
abborrmaster
tusan vad ballt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon