balkonglady
Hej!
Alla mina chiliplantor ser jättefina ut. Verkar må super! MEN blommora ramlar av efter ett tag. Varför? Vad är felet? För lite sol och för mycket moln och mörker?

Är det fel att duscha chiliplantor? Det har jag nämligen gjort ofta.

Hoppas det blir bra till slut.
Åsa, mälardalen zon 2
Dålig pollinering kanske (+har du blött ner plantorna under kvällen så plantorna är blöta när kvällskylan kommer så kan det även vara små gråmögelangrepp i blommorna som orsakar blomras)
balkonglady
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 21-06-2009, 20:45) *
Dålig pollinering kanske (+har du blött ner plantorna under kvällen så plantorna är blöta när kvällskylan kommer så kan det även vara små gråmögelangrepp i blommorna som orsakar blomras)

Mina chilisar står inne i lägenheten. Är det fel att duscha chiliplantor? Trodde att det skulle vara gynnsamt för dom. Jag har även en paprikaplanta som blommar och alla fall en frukt är på väg. Den duschar jag också. Kan det bli så här när vädret har varit som det har nu? Mörkt, regnigt och moln?
Nauti
På mina chiliplantor ramlade blommorna av i fjol p.g.a. värme. Det blev för varmt åt dem där de stod.

I år tappade två plantor en hel del blommor och blad p.g.a. trips.

Om de inte är så stora som du vill ha dem så är det bara positivt. Då lägger plantan energi på att växa i stället för att blomma och producera frukter. Då kommer de bara litet senare. Men det borde ju vara dags för fruktsättning nu.
balkonglady
CITAT (Nauti @ 21-06-2009, 21:15) *
På mina chiliplantor ramlade blommorna av i fjol p.g.a. värme. Det blev för varmt åt dem där de stod.

I år tappade två plantor en hel del blommor och blad p.g.a. trips.

Om de inte är så stora som du vill ha dem så är det bara positivt. Då lägger plantan energi på att växa i stället för att blomma och producera frukter. Då kommer de bara litet senare. Men det borde ju vara dags för fruktsättning nu.

Hur märker man om chilin har fått trips? Att mina plantor inte har kommit längre beror nog mest på att jag satte fröna för sent. Många knoppar i alla plantor, men blommorna (2st) har trillat av. Är det någon nackdel att ha plantorna inne? Bör jag ställa ut dom på balkongen med tanke på detta med blommor och bin? Jag har varit så väldit rädd för det har varit farligt kallt här om nätterna i svinkalla Dalarna.
Nauti
Om du har trips så får du fula märken på bladen, sedan faller de av, i alla fall på chilisar. Kollar du på undersidan av bladen så sitter det små millimeterlånga kryp vid bladnerverna som brukar springa iväg när man petar vid dem.

Det är väl ingen nackdel att ha dem inne om det är en bättre miljö för dem. Jag vet inte alls hur det ser ut där du tänkt ställa dem. Du kan pollinera för hand. Ta en pensel och borsta runt i blommorna så blir de pollinerade, fungerar bra med fingrarna också.

Jag ställde ut mina ganska tidigt när det fortfarande var kalla nätter. Jag tror de fick stå ut med några nätter där temperaturen låg kring nollgradigt också. Så de överlever men de stannar ju i princip av i växten. Så vänta du tills medeltemperaturen ligger över tio grader på nätterna. Men det borde den väl göra redan?
balkonglady
CITAT (Nauti @ 22-06-2009, 09:55) *
Om du har trips så får du fula märken på bladen, sedan faller de av, i alla fall på chilisar. Kollar du på undersidan av bladen så sitter det små millimeterlånga kryp vid bladnerverna som brukar springa iväg när man petar vid dem.

Det är väl ingen nackdel att ha dem inne om det är en bättre miljö för dem. Jag vet inte alls hur det ser ut där du tänkt ställa dem. Du kan pollinera för hand. Ta en pensel och borsta runt i blommorna så blir de pollinerade, fungerar bra med fingrarna också.

Jag ställde ut mina ganska tidigt när det fortfarande var kalla nätter. Jag tror de fick stå ut med några nätter där temperaturen låg kring nollgradigt också. Så de överlever men de stannar ju i princip av i växten. Så vänta du tills medeltemperaturen ligger över tio grader på nätterna. Men det borde den väl göra redan?

Då har jag i alla fall inte trips på mina chilisar. Det enda som är fel att blommorna har lossnat när dom blommat ut. Blomstjälken gulnar och sedan faller den av... confused.gif
Nu har dom alla fall flyttat ut för nu är det ju så varmt så dom kan nog stå ute även på natten. Jag är ju väldans rädd om dom... här i svinkalla falun har det blivit sommar först nu!!
Glädjande är dock att min Dorest Naga har massor med knoppar på sig. Den står och ser fin ut ute på balkongen nu. Blommor och knoppar i cayennepepparn, albanska chilin, ja i allihop. Nu är det bara att hoppas på att felet med att blommorna lossnar är att dom inte blivit pollinerade. Det hoppas jag och att bina och vinden sköter det åt mig.

Sov gott alla!
d010.gif
Nauti
Ja, om de faller av efter att ha blommat klart så är det förmodligen på grund av att de inte pollinerats. Jag handpollinerar alltid så det problemet har jag inte stött på.
balkonglady
CITAT (Nauti @ 23-06-2009, 07:06) *
Ja, om de faller av efter att ha blommat klart så är det förmodligen på grund av att de inte pollinerats. Jag handpollinerar alltid så det problemet har jag inte stött på.

Hej!
Men hur gör man när man handpollinerar då det ibland bara finns en enda blomma av en sort? Hur ser man skillnad på han och hon blommor? Hur gör man?
Eva 33c
CITAT (balkonglady @ 23-06-2009, 10:43) *
Hej!
Men hur gör man när man handpollinerar då det ibland bara finns en enda blomma av en sort? Hur ser man skillnad på han och hon blommor? Hur gör man?

Det är inte skilda han och honblommor på chili, utan varje blomma har både ståndare och pistill. Frömjölet från ståndarna skall bara komma i kontakt med pistillen för att befruktning skall ske. Det räcker med att ett bi eller vinden eller du själv "rufsar om" i blomman. Och alltså räcker det med en enda blomma.
Malin_MeL
det räcker att smätta på blomman med fingret, man ser ett litet moln av frömjöl om man tittar.

jag har två chilis inne och de har massor av frukt på sig, men ett tag då jag glömde smätta på blommorna så ramlade de av.
balkonglady
CITAT (Malin_MeL @ 23-06-2009, 21:24) *
det räcker att smätta på blomman med fingret, man ser ett litet moln av frömjöl om man tittar.

jag har två chilis inne och de har massor av frukt på sig, men ett tag då jag glömde smätta på blommorna så ramlade de av.

Ok! Är det så enkelt?? Då ska jag springa runt här och dutta på alla chiliblommor! Det blir säkert jättebra till slut. Hur är det med toamtblommor? Är det skillnad på honor och hanar på blommorna på dom? Paprikan verkar ha skött det där helt själv inne i köksfönstret. Har en sorts alma paprika som ser ut som ett litet gul-grönt äpple. Spännande!!

Tack för alla tisps och råd!

Go natt!
Eva 33c
Det är med tomat som med chili när det gäller pollinering. Vissa tomatsorter pollinerar t o m sig själva innan de slår ut...
Bland köksväxterna är det väl egentligen bara gurkor och squash och sånt som har skilda han och honblommor. Det är generellt ovanligare kan man nog säga.
balkonglady
CITAT (Eva 33c @ 23-06-2009, 23:35) *
Det är med tomat som med chili när det gäller pollinering. Vissa tomatsorter pollinerar t o m sig själva innan de slår ut...
Bland köksväxterna är det väl egentligen bara gurkor och squash och sånt som har skilda han och honblommor. Det är generellt ovanligare kan man nog säga.

Hej!
Då ska jag springa runt här ute och dutta lite på tomatblommorna också. Får jag frukt av alla blommor på chili, tomater och paprika så får jag hemskt mycket i år. Hoppas att värmen håller i sig för den behövs nog för att växtligheten ska trivas.

Ha en bra dag!
Åsa, mälardalen zon 2
Man pollinerar inte tomat genom att dutta på blommorna, ståndarna sitter ju inne i röret mitt i blomman. Tomat pollinerar man genom att ex. snärt till blomman så pollenet triller ner genom röret och då fatsnar på pistillen som sitter i rörets öppning.
Eva 33c
Jag har egentligen aldrig hjälpt till med pollineringen av mina tomatplantor, som står i växthus, det brukar bli frukt ändå. Jag tror inte det behövs så mycket rörelse av blomman för att få frömjölet att hamna rätt. Bara att man tjuvar och binder upp plantor medför ju en viss "skakning" av plantorna. Och även om man "duttar" så medför nog det automatiskt att man skakar plantan samtidigt, men det är förstås mycket enklare att bara ruska lite lätt. Annars finns det väl oftast lite småkryp i rörelse också som hjälper till, speciellt om plantorna står utomhus. Och som sagt så finns det en hels del tomatsorter som faktiskt pollinerar sig själv innan blomman ens har öppnat sig.
Även mina paprika och chilis blir pollinerade utan min hjälp där de står i växthuset och det är nog tacka vare insekter.
balkonglady
Jag har nog aldrig heller gått omkring och snärtat på mina tomatblommor. Det brukar bli gott om tomater i alla fall. Mina plantor står ute på balkongen. Jag har solgass på balkongen hela eftermiddagen till sena kvällen. Det är en väldigt inbyggd balkong, inte inglasad, men VÄLDIGT skyddat läge. Där är så varmt nu så ingen människa kan vara där ute särskilt länge, men mina tomater ser uta att stortrivas! smiley_small_hug.gif

Hur går det med era chilisar?

Malin_MeL
jag har massor! men alla är fortfarande illgröna, men en paprika börjar ändra sig lite i färg såg jag förut.
balkonglady
Hej!
Du har väl inte möjligtvis någon chiliplanta att sälja till mig? En planta med chilisar på? Mina plantor ser jättefina ut, men dom blommar bara ännu??? Vet inte om det hinner bli några i är??? Vill så gärna ha chili!!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon