joergen
21-06-2009, 19:41
vissa av mina chiliplantor får gulnande blad som sedan trillar av
har plantorna fått för mycket eller för lite näring?
jag använder Bio Bact.
Åsa, mälardalen zon 2
21-06-2009, 19:49
Svårt att säga när man inte vet hur du odlar. Var odlar du (inne, ute, balkong, växthus)? Vilken krukstorlek? Hur stora är plantorna? Hur ofta göder du med biobact och använder du hela dosen när du göder.
joergen
21-06-2009, 19:56
2 - 3.5 liters krukor
plantorna är ca 30 cm höga
jag använder 1 läsk kapsyl Bio Bact per liter vatten plantorna får ca 0.5 liter av denna blandning
1 gång i veckan
plantorna står ute på altanen
Åsa, mälardalen zon 2
21-06-2009, 20:00
Hur länge har de stått på en altan och i vilken zon? Även de alltför svala temperaturer vi haft för chiliodling kan ju ge gula blad + har du gödslat varje vecka även när det är kallt och växten står stilla i tillväxt kan de ju bli för mycket, de använder ju inte så mycket näring då.
+Jag rekommenderar att varva 2-3olika gödningar ingen gödning är optimal ex. biobact har ofta lite för högt svavelinnehåll, men varvar man olika medel så brukar det ju jämna ut sig.
joergen
21-06-2009, 20:04
har stått ute 1 månad bor i uppsala
och ja jag har oavsett väder och vind gett plantorna näring
Åsa, mälardalen zon 2
21-06-2009, 22:16
Med tanke på att chili inte gillar så låga temperaturer som vi haft den senaste månaden i mälardalen(speciellt inte de nattemperaturer vi haft) så skulle jag tippa att den låga temperaturen är grundorsaken till gulnande blad.
WingDing
22-06-2009, 20:51
samma strul med mina som stått ute sen mitten av April å de växer SAKTA för kallt helt enkelt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.