Jag sörjer mitt blåregn...har haft det i två och ett halvt år nu och på två dagar vissnade det...min tanke är att det varit för kallt och för blåsigt....vad tror ni? [attachment=36751:P1010381.JPG]
Aqvakul
21-06-2009, 19:53
Det är väl sannolikare att något har drabbat roten eller rothalsen. Du har kanske sork? Dra lite och känn efter hur det står till med rötterna.
Åsa, mälardalen zon 2
21-06-2009, 19:56
Japp låter misstänkt sorklikt jag har haft växter som sätter fart att grönska som vanligt, och sedan helt plötsligt vissnar och ofta är det ett stort hål där rotsystemet en gång har varit.
Jag har inte sett några sorkar.....hur vet jag att de finns där....har stuga på ett koloniområde i Malmö
Har varit ute och dragit i blåregnet och det sitter stabilt fast.....när jag skrapar är det fortfarande grönt under barken, så jag ger inte upp hoppet!!! Kanske den kommer sig igen....
Du har inte använt stroller kombi eller något liknande fenoxisyra på gräsmattan?
det jag använt är blåkorn och ganska rejält.....kan det bero på det??
Åsa, mälardalen zon 2
25-06-2009, 06:35
Blåkorn är lättlöslig konstgödning så för mycket kan ju bränna sönder växternas rötter speciellt ifall det inte är så mycket vatten i marken men det förutsätter nog att man är extremt generös med gödning. Om du är rädd för att du varit för generös vattna rejält så späds ju koncentrationen av gödningen i marken.
jag har verkligen vattnat på ......i o m att den klättrar i en rönn tänkte jag att rönnen tar mycket vatten och därför har jag öst på med vatten. Jag har fått lite hopp i o m att den är grön under barken. Kanske jag la för mycket blåkorn i koncentrerad punkt....det är möjligt. Hade läst någonstans att den kräver mycket gödning och när någon säger mycket då lägger jag mycket....

allt tillsammans kyla, gödning och blåst blev kanske för mycket för den stackarn!
vad tråkigt att den vissnat... hoppas du upptäcker orsaken och kan förhindra att det händer igen!
Alexander-VG-zon3
25-06-2009, 07:25
tråkigt!
tror dock inte det är blåkorn, blåregn kan använda näring rätt så snabbt och det krävs stora stora mängder blåkorn om det ska bli dödligt för blåregn.
även om nåt sitter fast i marken så kan det vara sork, jag gissar på gnagda rötter eller att rötterna har torkat ihjäl, har du kollat ympen? den kan brista eller frysa lätt där om det är en dålig gjord ymp. en annan orsak är salta vindar och kyla som kan göra bladen så.
Ja, det är inte lätt att veta! Bor i Malmö ....mycket kall blåst under hela juni månad...sorkar, kanske men inte hört någon annan här på koloniområdet som har sork. Jag kommer att låta den stå och se vad som händer. Annars blir det ett nytt blåregn eller en klätterros till. Jag har två rönnar som bildar "portal" in i pergolan. Min tanke var att låta ett blåregn möta new dawn rosen och bergsklematisen som är på väg upp i den högra rönnen. Nu får jag tänka om.....något annat förslag??? [attachment=36931:P1010358.JPG]
Linus59
25-06-2009, 07:58
NEEEEEJ........inte ditt blåregn det gör ont i mig
Tack för tanken, linus59!
Alexander-VG-zon3
25-06-2009, 22:49
CITAT (4:an @ 25-06-2009, 08:35)

Jag kommer att låta den stå och se vad som händer.
har du kollat så att ympen är hel?
Skall till stugan idag så jag tänkte kolla den då! Vad händer om den ser skadad ut? Jag har kollat att det är grönt under barken fortfarande även högt upp i blåregnet.
ympen ser hel ut och det är fortfarande grönt under barken högt upp.... hoppas, hoppas!!!
Alexander-VG-zon3
29-06-2009, 16:55
hoppas den kommer! mitt ena blåregn som jag övervintrat i kruka fick nya blad nu I VECKAN!
mitt var också grönt underbarken så jag lätt den vara kvar men så glömde jag bort den och hittade den nu när jag fixade i ordning och så att den skjuter skott.
Det ger mig ännu mer hopp.....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.