Nila
Vi gjorde om en grusgång i trädgården förra hösten och gjorde då en första flytt av alla växter till två nya rabatter. Jag ville till en början ta till vara på allt som redan fanns, för att liksom "känna in mig" lite och fundera ut hur jag vill att rabatterna ska se ut. Nu har jag tänkt rensa upp lite, och komplettera med några växter.

På skissen har jag ritat ut de växter jag vill behålla, men ev. kommer jag flytta några av dem. Just nu är det väldigt mycket gult (liljor fr.a.), men jag har tänkt komplettera med mer blå iris och mer vallmo, så att det blir lite mer variation i färgen.

Nu skulle jag vilja ha hjälp av er erfarna trädgårdsentusiaster!

Jag viill ha någon marktäckande växt att fylla ut med. Tips? Kanske ett par olika sorters marktäckare som kan återkomma? Eller ska man ha en och samma överallt?
Några tankar om hur jag kan placera de övriga växterna?
Vill gärna att rabatten ska gå i gult och rött även sommar och höst. Förslag på växter?

Övriga förutsättningar: Full sol, lerjord, zon 3.

Skulle bli jätteglad om någon orkar läsa mitt långa inlägg och ge mig lite tips! wink.gif
[attachment=36753:min_tr_dg_rd.jpg]
Crazy4Flowers
Jag har några marktäckare som jag gillar, den som är bäst är Fetknopp, Saxifraga x arendsii 'Peter Pan' den är mycket lätt att dela och föröka sätter man ner en ministickling med jämna mellanrum så växer den rätt snabbt och täcker där det är bart. Blommar fint på försommaren (röd till rosaaktig)och är sedan låg och grön resten av sommaren.

En till som är rätt ok är Silverarv, den är också lätt att dela på, den växer lite långsammare och blir lite högre.
Nila
Googlade fetknoppen, den är ju jättefin! Finns det olika sorter, så att man kan få mer åt röda hållet? (Har lite svårt för kombinationen gult och rosa.) Tack tack för tipset! smile.gif
Nila
Vet att det kanske är mycket begärt... men jag provar att puffa lite ändå... smile.gif
Ywonne
Lite förslag på marktäckare/låga växter som jag har.

Brokbladig Skuggbräcka

Aubrieta

Mattbräcka (lite osäker vilken typ av Bräcka det är)

Sedum

Backnejlikor är alltid fina...

Åsså en vit...

Hoppas du fick lite tips i alla fall...
kloka_elin
Jag tycker att alunrot är väldigt fin att ha som marktäckare. Blommar ju också i rött på försommaren.
flower
Om du vill ha rödblommande eller gulblommande marktäckare så skulle ju sockblomma (Epimedium) kunna vara ett alternativ..
Nila
Tack snälla, för era tips! Fler mottages tacksamt! smile.gif
nilla_r
Jag tycker också att alunrot är fantastisk i perennrabatten. Det finns många fina sorter och om man vill ha rödbladiga finns det så många som är fantastiska. En annan fin och tacksam marktäckare är ormöga.

Du skrev ju att du hade en del i gult och rött men skulle komplettera med bl a blått. Då tänker jag på revsuga som växer snabbt, finns med fina rödaktiga blad och blommar i blått.
Sussie80
Några marktäckare som jag tycker e fina så e d låga lammöron o citrontimjan... Men då får man ytterst lite höjd på täckningen.. tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon