mamamaggan
21-06-2009, 21:19
En gren på vårt bigaråträd vissnar. Bladen och det som skulle blivit bigaråer bara gulnar / blir brunt .
Någon som har förslag på vad det kan vara och om det finns något att göra ?
gladepetter
22-06-2009, 07:08
Utan att ha sett trädet är det svårt. Har du något kådaliknande på grenen? Det skulle å andra sidan kunna vara början på blom och grentorka "Monilia laxa", som sjukdomen heter på latin. Jag brukar klippa ner grenen rejält.
mamamaggan
22-06-2009, 12:17
Tack för svar . Men inte kan man väl klippa ner den nu ?
Ska se om jag kan fixa ett foto , det blir ju lättare då att klura ut vad som hänt .
gladepetter
23-06-2009, 08:03
När det gäller sjukdomar, torra grenar eller skadade grenar på ett stenfruktsträd e dyl så bör du ta bort dessa nu än att det ex sprider sig vidare. Den stora mästaren Alex Shigo anser att det är viktigare att beskära med rätt teknik än vid rätt tidpunkt för alla fruktträd. Det spelar ju ingen roll om du beskär vid rätt tidpunkt med gör fel snitt e dyl, eller hur? Jag har beskurit både plommon och körsbär under "fel" årstid och är du försiktig så går det bra, men man skall vara försiktig. Är man osäker så vänta till efter skörden för stenfrukten eller skaffa hjälp av en som kan beskära. Det är också en viss skillnad på gummiflöde och savflöde. Den första är en sjukdom och den andra är trädets försvarssystem och den stannar upp efter ett tag. När du beskär så får det inte blir några "rockhängare" dvs tappar utan tänk på grenkragen.
mamamaggan
23-06-2009, 14:05
OK så man kan alltså göra det nu . Det är en av de större grenarna på trädet , c:a 6 - 7 cm i diameter är den nog invid stammen, det är därför jag känner mig tveksam till att såga bort den.
gladepetter
23-06-2009, 18:51
Är trädet drabbat av sjukdom så är det lika bra att beskära den nu. Normalt beskär man inte grenar som är tjocka som en snusdosa men vid skador och sjukdomar måste du ta bort den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.