Hej,
Jag har sått en massa grönsaker som vanligt, men herr och fru koltrast har tydligen varit ivrigare än vanligt i mina trädgårdsland på sommarstället i år, och därför har en hel del sådder som kommit upp blivit förstörda.
Och sedan har jag inte haft tid, och inte haft frö. Hur sent kan man eg. så i zon 1-2 på friland, för att hinna få "mogna" grönsaker innan kylan och mörkret kommer? Jag tänker på bönor, grönkål, sallater, morötter... Det är det där med ljusa och mörka nätter att tänka på också har jag för mig? ... och har jag inte läst nånstans att det kan vara för varmt i jorden för att t ex sallater och rucola ska komma igång bra?
Hm. Minnet är uselt. Erfarenheter och tips mottages tacksamt.
rucola, spenat, rädisa och asiatsiaka kålsorter trivs inte med långa dagar och varm sommar, de bör odlas tidigt eller sent på säsongen (mitten av Sugusti fungerar också bra). Annars får man bara välja sorter med kort utvecklingstid, det står ju oftast på påsen - välj en tidig morotssort (F1-hybrid), så hinner den fortfarande bli klar.
Tack för svar Kurt. En tanke/fråga: Om man verkligen vill ha rucola - kan man tänka sig att det går om man vattnar kallt och täcker över ljuset på kvällarna?
undrar sugen
Jag tvivlar på att det går att lura dem, värmen blir man ändå inte av med. Kanske om man odlar i skugga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.