|
Skulle vara intressant att höra vad ni har för favoritsorter. Jag dricker inte kaffe alls och gubben dricker Nescafé LYX som är mildare för magen. Jag känner mig ganska nollställd när jag står i affär´n och ska välja  . Vad tycker ni mina gäster ska få för gott kaffe hos mig?
zoegas forzaa,, blir mitt svar
Här behöver man inte vänta länge på svar!!
Piccante
21-06-2009, 22:20
Jag dricker mest Gevalia brygg. Coop (Änglamarks) ekologiska och rättvisemärkta tyckte jag var gott och dessutom ganska prisvärt. Zoega Hacienda funkar med.
Snabbkaffe är räligt överlag, men av praktiska skäl enklare att ta med ibland och då föredrar jag Gevalias snabbkaffe eller Lidls rättvisemärkta (Fair Globe).
Biggan_
21-06-2009, 22:23
Zoegas skånerost! Jag tror det beror mycket på vad man har för vatten, vilket kaffe som smakar bäst.
Åsa, mälardalen zon 2
21-06-2009, 22:27
Gevalias " Milea" smakar bäst hos oss  , men det där med kaffe och smak, det är nog vääääldigt personligt
Aqvakul
21-06-2009, 22:38
Zoegas Skånerost eller Intenzo
(svagt kaffeblask som serveras i t.ex. Göteborg är en styggelse...)
lislena
22-06-2009, 00:27
Gevalia
skånepåg
22-06-2009, 01:21
Dricker nästan bara Mörkrostat och gärna starkt, typ ett mått per kopp
Rospinglan
22-06-2009, 06:34
Gevalia ebony är gott och håller jämn kvalitet.
Tycker inte jag känner skillnad på olika bryggkaffe. Visst, vissa är starkare rostade, men själva aromen är samma. Jag har alltid undrat vad de använder för kaffe i Frankrike, för jäklar vad deras kaffe är gott.
Pote2illa
22-06-2009, 08:20
[size="3"][/size]Församlingen hade fått en ny präst. Han var ute på en rundtur för att bekanta sig med "di gamle". Mor Stava blev glad över besöket och bjöd självfallet på kaffe. När hon hällde upp ur kannan var det verkligen inte det starkaste man kan tänka sig men hon sa "Nu hoppas jag det ska smaka, pastorn, för jag tror att det är riktigt starkt". Pastorn tog en klunk och svarade "Kära mor, här hjälper varken hopp eller tro, här hjälper bara böner" Mitt råd blir då: om du sällan bjuder andra på kaffe, köp hela bönor och mal själv. Huvudsaken är att kaffet känns färskt. Märket spelar mindre roll. Låt gubben din välja själv vilken sort han vill ha. Då blir alla nöjda. Vad dricker du själv, förresten? VAR RÄDDA OM VARANDRA  Gutår!
Myosotis
22-06-2009, 09:56
Skånerost såklart!
CITAT (Biggan_ @ 21-06-2009, 23:23)  Zoegas skånerost! Jag tror det beror mycket på vad man har för vatten, vilket kaffe som smakar bäst. Samma här!!! Ja, och tror också att det beror på vattnet.
Gevalia Ebrygg (lite starkare än vanligt brygg)När vinden ligger på känner jag Gevalias kaffelukt till jobbet.
Här är det maxwell house och Lövbergs lila mörkrost som används. Sarkt kaffe ska det vara.
CITAT (Pote2illa @ 22-06-2009, 09:20)  [size="3"][/size]Församlingen hade fått en ny präst. Han var ute på en rundtur för att bekanta sig med "di gamle". Mor Stava blev glad över besöket och bjöd självfallet på kaffe. När hon hällde upp ur kannan var det verkligen inte det starkaste man kan tänka sig men hon sa "Nu hoppas jag det ska smaka, pastorn, för jag tror att det är riktigt starkt". Pastorn tog en klunk och svarade "Kära mor, här hjälper varken hopp eller tro, här hjälper bara böner" Mitt råd blir då: om du sällan bjuder andra på kaffe, köp hela bönor och mal själv. Huvudsaken är att kaffet känns färskt. Märket spelar mindre roll. Låt gubben din välja själv vilken sort han vill ha. Då blir alla nöjda. Vad dricker du själv, förresten? VAR RÄDDA OM VARANDRA  Gutår! Jag dricker helst kallt eller varmt vatten till fika....kul va? Te kan också gå bra under den kalla årstiden. Jag bara ä´så´n. Tack för alla råd....... inte för jag blev så mycket klokare  men ändå  . Det kan ju finnas större problem i livet!
Här dricker vi Zoega Messo !ibland maler jag kaffe själv också, Zoegas bönor då ,och svart ska det va så skeden står själv i koppen.
Pote2illa
23-06-2009, 12:30
[size="4"][/size] CITAT (zissi @ 22-06-2009, 21:28)  Jag dricker helst kallt eller varmt vatten till fika....kul va? Te kan också gå bra under den kalla årstiden. Jag bara ä´så´n. Tack för alla råd....... inte för jag blev så mycket klokare  men ändå  . Det kan ju finnas större problem i livet!  Det bästa är gott nog. Silverte är inte heller dumt - varmt vatten med en sked honum och några droppar grädde. VAR RÄDDA OM VARANDRA
Ålgryte
23-06-2009, 12:31
CITAT (Pote2illa @ 22-06-2009, 09:20)  Mitt råd blir då: om du sällan bjuder andra på kaffe, köp hela bönor och mal själv. Huvudsaken är att kaffet känns färskt. Märket spelar mindre roll. Håller inte alls med dig, PoteZilla... Märket spelar STOR roll! Jag köper inte okända märken. Har blivit besviken och lågt pris kan aldrig kompensera en god kopp kaffe! Nyligen köpte jag ett paket EKO-kaffe... Mörkrostat och omalet men alldeles för svagt för min smak. Det hjälper inte att öka doseringen (och inte heller att försöka rosta om bönorna  ) Den som sällan dricker kaffe kan förvara malet/bönor i frysen! Då jag inte kan njuta av en färsk espressobryggd kopp kaffe  använder jag portionsförpackat instant (inte märket Nescafé) Fungerar även att "förstärka" svagt kaffe med... Favoritkaffe: Löfbergs stark, Zoega intenzo, Gevalia india malabar eller intensivo...
skogstroll
23-06-2009, 14:37
Löfbergs mellanrost har jag gillat på restaurang men inte i vår sorgliga gamla kaffebryggare. Så nu är det bara kokkaffe som gäller
Myosotis
23-06-2009, 17:37
CITAT (ylvahi @ 22-06-2009, 19:43)  När vinden ligger på känner jag Gevalias kaffelukt till jobbet.  Visst doftar det gott! När jag kör in i Helsingborg förbi Zoegas öppnar jag bilfönstret och sniffar.
Här koks och bryggs det på gamla hederliga Arvid Nordqvist Classic kaffe. Allt kaffe förvaras i kylen. Kokkaffet kokas på gasol för bästa smak.
VAttenkvalitet och koktemperatur är viktiga detaljer, för att få rätt arom!
Här koks och bryggs det på gamla hederliga Arvid Nordqvist Classic kaffe. Allt kaffe förvaras i kylen. Kokkaffet kokas på gasol för bästa smak.
VAttenkvalitet och koktemperatur är viktiga detaljer, för att få rätt arom!
Vi dricker Arvid Nordquists Classic Reko, det är godare och inte lika giftigt som lågprisalternativen. Billigt kaffe innehåller upp till sju gånger så mycket tungmetaller som dyrare kaffe: Läs mer här.
Skruttis
25-06-2009, 05:44
Zoegas skånerost
På tal om kaffe så ska man förvara det i kylskåpet när man hällt upp på burk,det som blir över ska in i frysen ,då håller sig kaffet färskt och smakerna bevaras.Arvid Nordqvist kaffe är jätte bra också !Maxwell House är helle inte dumt
Biggan_
25-06-2009, 22:11
CITAT (Motti @ 25-06-2009, 23:02)  På tal om kaffe så ska man förvara det i kylskåpet när man hällt upp på burk,det som blir över ska in i frysen ,då håller sig kaffet färskt och smakerna bevaras.Arvid Nordqvist kaffe är jätte bra också !Maxwell House är helle inte dumt Tack Motty för tipset om kaffe i frysen!  Då kan man ju hälla över hälften i en glasburk med skruvlock och lägga i frysen! Jag dricker så lite kaffe så jag brukar få slänga en del för att det inte smakar gott när det stått ett tag. Jag hade funderingar på att mala hela bönor istället, men hela bönor mister kanske också smaken efter ett tag?
Bra att man kan ge bra tips  Själv häller jag aldrig upp allt kaffe i burken på en gång bara två dagars förbrukning resten åker in i frysen !men så tycker alla jag har gott kaffe !Har fått lära mig av kaffe experter hur man förvara kaffe,aldrig i rumstempratur utan i kyl och frys. Milde tid vilket gott kaffe du får nu Biggan
Biggan_
25-06-2009, 22:28
CITAT (Motti @ 25-06-2009, 23:21)  Bra att man kan ge bra tips  Själv häller jag aldrig upp allt kaffe i burken på en gång bara två dagars förbrukning resten åker in i frysen !men så tycker alla jag har gott kaffe !Har fått lära mig av kaffe experter hur man förvara kaffe,aldrig i rumstempratur utan i kyl och frys. Milde tid vilket gott kaffe du får nu Biggan 
Rosmarin
04-07-2009, 22:26
CITAT (skånepåg @ 22-06-2009, 02:21)  Dricker nästan bara Mörkrostat och gärna starkt, typ ett mått per kopp  Ja precis så ska det vara om du frågar mig också!!! CITAT (Azur @ 22-06-2009, 08:54)  Tycker inte jag känner skillnad på olika bryggkaffe. Visst, vissa är starkare rostade, men själva aromen är samma. Jag har alltid undrat vad de använder för kaffe i Frankrike, för jäklar vad deras kaffe är gott. Här i Frankrike är "Carte Noire" med dess olika versioner absolut det största kaffemärket! CITAT (Biggan_ @ 21-06-2009, 23:23)  Zoegas skånerost! Jag tror det beror mycket på vad man har för vatten, vilket kaffe som smakar bäst. Det är jag också helt övertygad om. Som uppvuxen i Helsingborg får jag alltid lite barndomsnostalgi när jag känner doften av nyrostat kaffe... (Zoegas)
CITAT (Motti @ 25-06-2009, 23:02)  På tal om kaffe så ska man förvara det i kylskåpet när man hällt upp på burk,det som blir över ska in i frysen ,då håller sig kaffet färskt ! Såå gammalt blir aldrig kaffet här, (men det var ett bra tips)
farbror.Bosse
08-07-2009, 21:13
Gevalia förvarad i rumstemperatur.
Mitt favorit kaffe är helt klart Gevalias Mastro Lorenzo, vi använde det på vårat café när vi drev det och alla sa att vi hade godast kaffe i stan  kan inte annat än att hålla med eftersom det fick mig att börja dricka kaffe. Då jag inte är förunnad att ha en espresso maskin blir det för det mesta Gevalias vanliga bryggkaffe. Sen har ju Carls Kaffe väldigt goda sorter, speciellt Monsun Malabar. Helt klart värt sitt pris om ni tycker det är roligt att testa olika sorter. Vattnet har stor inverkan på hur kaffet smakar, Mina föräldrar har aldrig kunnat använda varken Gevalias, Zoegas eller något annat välkänt märke hemma hos sig då kaffet blir till tjära och helt odrickbart till och med för min mamma som älskar starkt svart kaffe. Det enda som fungerar hos dom är ICAs vanliga bryggkaffe. Knepigt sånt där.
Pote2illa
09-07-2009, 16:53
[size="3"][/size]Så trevligt med alla åsikter om kaffe. Det är tydligt att smaken liksom baken är delad och att kaffe är en älskad dryck. Forskarna har dessutom kommit fram till att kaffe motverkar Alzheimers såg jag i en tidning häromdan. Drick och njut!
GunnellF
09-07-2009, 17:34
Zoega är mitt favoritkaffe - Mollbergs blandning eller nåt av de rättvisemärkta, kommer inte ihåg vilket. Intenzo går också bra.
Gevalias är klart bäst.
Använder du perkulator nån gång rekomenderar jag Gevalia Bistro.
Handlar inte om hur snabbt man gör åt kaffet !det ska alltid förvaras i kylen,häller man inte upp hele påsen så ska det andra förvaras i frysen.Fråga en Barista !Här gör vi åt massor av kaffe eftersom det är vänner här varje dag som dricker kaffe ,men det står alltid i kylen och jag häller aldrig upp ett helt paket i min kaffe burk på en gång,halva hälls upp resten åker in i fysen tills det behövs.Men så är mitt kaffe gott också!och svart
Pote2illa
11-07-2009, 14:53
[size="3"][/size] CITAT (zissi @ 10-07-2009, 18:24)  Simma lugnt! Glömska behöver inte bero på någon sjukdom. Det kan vara helt normal tankspriddhet. Om du vill kan du ansluta dig till de Tankspriddas Riksförbund med mötesplatsen www.tankspridd.se. Jag rekommen-derar verkligen ett besök. Som bevis på ditt medlemskap kan du få ett diplom att hänga på väggen. Det kostar ingenting men du måste kvalificera dig genom att berätta något roligt om din glömska. Jag råkade av en ren lyckträff fastna för en bok på rean av Johan Rapp "Handbok för tankspridda". Det är han, som tillsammans med några likasinnade tokstollar har bildat föreningen.  MVH Pote2illa
Madicken
25-07-2009, 22:10
Jag gillar inte svenskt kaffe, det är för bränt för min smak. Maxwell House brukar jag dricka när jag är i sve. Finns det månne ännu? Här i fi köper vi bara Kulta Katriina, bara sådär ifall nån av er tänker komma hit och vill veta vilket kaffe som är godast
smuleborg
29-07-2009, 20:29
Vanligt brygg: Zoegas "Hazienda", förr var Zoegas "Skånerost" favorit, men eftersom det inte finns som KRAV/Rättvisemärkt, så väljer jag "Hazienda" som vardagskaffe.
När det gäller kaffe och bananer är jag petnoga med att det ska vara KRAV/Rättvisemärkt. Och när det gäller potatis är jag petnoga med att det är KRAV.
[attachment=44367:Pizza_oc...ad_kaffe.JPG] Jag tror att jag äntligen vid 51 års ålder håller på att bli vuxen Jag som aldrig tyckt om kaffe har i helgen druckit Arvid Norsqvist´s Classic-kaffe i auktionsinropade 60-talskoppar. Det smakade lustigt nog riktigt bra speciellt tillsammans med hembakade cookies. Mina gäster tyckte också det var ett väldigt gott kaffe. Har aldrig haft det förut. Får väl smaka mig igenom alla bra kaffetips jag fått av er. Kaffepaketet ligger i kylen nu också..... Vi får väl se hur länge min kaffepassion varar  om det blir över en helg eller längre..........
Gevalias Indian Malabar är det enda som kommer in i mitt hem nu för tiden....så god och fyllig smak, som en förförelse för gommen.....
Avskyr kaffe själv (att dricka alltså, lukten är en helt annan sak - när man kör för bi Zoegas i Hbg luktar det så gott att jag nästan funderar på att börja dricka  ), men får ofta komplimanger för att jag kokar så gott kaffe till andra  .... Zoegas gröna har vi hemma (förvarat i lufttät burk kyl), och det ska vara ett rågat mått pulver per kopp..... Men som någon skrev innan, vattnet har oerhört stor betydelse för smaken, skulle gissa att det främst handlar om hårdheten på vattnet, och vilka mineraler det innehåller. Samt, förmodligen lika viktigt som vattnet, vilken bryggare man har!!! Föräldrarna köpte en Moccamaster förra julen och helt plötsligt tyckte de att kaffet smakade "mer kaffe"  , troligen har det med bryggtemperaturen att göra. Nu ska jag gå och göra mig en stor kopp TE med honung
För min del SKA det vara Espresso orginal från Esters kaffe och te handel på Folkungagatan på Söder i Stockholm annars får det vara
Slå på mig kalla mig snobb eller galen men förra nyåret så gav jag mig och hustrun ett löfte att sluta köpa vacumkaffe och att sluta köpa industribakat bröd. Visst blir det lite dyrare men GGGGOOOOODDDAAAARRRRE
smuleborg
16-11-2009, 20:55
CITAT (LasseB @ 16-11-2009, 15:47)  För min del SKA det vara Espresso orginal från Esters kaffe och te handel på Folkungagatan på Söder i Stockholm annars får det vara
Slå på mig kalla mig snobb eller galen men förra nyåret så gav jag mig och hustrun ett löfte att sluta köpa vacumkaffe och att sluta köpa industribakat bröd. Visst blir det lite dyrare men GGGGOOOOODDDAAAARRRRE Håller på ett plan med dig. Men för min del blir det en balja Zoegas Hazienda om morgonen (när jag kliver ur duschen är kaffet klart, vanlig enkel bryggare - går och kollar - OBH Nordica King of Coffe). Och gott är det! I övrigt köper vi bönor i Hötorgshallen. Mal så mycket som behövs för stunden. Använder expressobryggare eller presso. Och egentligen, trots att kilopriset är mycket högre, tror jag inte att det blir dyrare. Det blir en mindre kopp som smakar så mycket. Gott på maten. PS / Det industribakade brödet har vi slutat köpa sedan ett par år tillbaka (med undantag av knäckebröd) /DS
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|