|
Vår stora gård ligger bredvid en grusväg (ganska väl trafikerad sådan) och idag står där en lång björkhäck.. Eller häck o häck, det är ca 20 st björkar som beskärs lite nu och då så de inte ska bli förväxta (de är kanske 3 m höga...). Dessa fanns här innan vi kom hit, och de är ju inte snygga direkt, men de fyller i alla fall sin funktion med att stoppa damm från vägen, och insynen. Utseendet är dock som sagt inte optimalt (som med de flesta björkhäckar). Vi har funderat hit och dit om vad man skulle kunna ersätta den med, det största problemet är dock att sträckan häck som behövs är ca 35-40 meter!! Med andra ord behöver vi vinna på lotto innan vi kan investera i nya häckplantor... Nån som vill skänka en slant...? Detta var väl egentligen inte nån fråga, men... Ingen annan som har samma problem som kan sympatisera lite? Eftersom björkhäcken går efter stora delar av gården har den väldigt stor inverkan på helhetsintrycket, därför känns läget lite hopplöst.
Har ni tillräckligt med utrymme, så kan ju en friväxande häck vara ett alternativ, och då kan man blanda flera olika sorter. Generellt så är det ju inget problem att själv föröka de flesta träd och buskar, det tar ett par år extra med sticklingar eller med frön men det kostar ju bara eget arbete.
pleximaster
22-06-2009, 07:22
Köper man mindre plantor barrotade nu till hösten samt ett lass bättre jord och investerar i eget arbete så blir det inte så dyrt. Vi har en drygt 50 m bokhäck som vi satt i två ettapper, den första på 35 meter. Den kostade oss för fyra år sedan 2700 kr i plantor och 1500 i jord. Det är kan tyckas som mycket pengar men häcken ska man dras med livet ut. Vad kostar en ny soffa till vardagsrummet?
Det vi planterade var bokplantor på ca 50 cm. Alla utom en planta har överlevt, men den blev nedkörd av en cyklist. Jag har toppat dem på ca 3,30 idag så de är höga nu, nu väntar jag bara på att de ska bli täta upp till också. Det viktigaste för att få häcken att växa är att vattna den de rikligt och ofta de första åren. En rejäl rotblöta i veckan! (Investera eventuellt i droppslang så blir det lättare gjorde inte jag. Kostar ca 300 kr för 15 meter.)
Ring runt till olika plantskolor och ta in offerter. Det lönar sig. Ofta fkan man få nästan halv butikspriset om man köper med lite volym. Och glöm krukodlat det är onödigt dyrt och billiga krukodlade plantor har ofta jordsnurr och växer dåligt.
oj herregud, det var inte alls dyrt. Däremot finns en viktig skillnad, jag bor i Norrland (Zon 4/5, Zon4-växter funkar alltid) här tror jag för det första inte vi kan ha häckar av till exempel bok, avenbok funkar möjligtvis. Men plantorna här uppe är mycket dyrare, här känns det som vi häruppe får liksom ta det som blir över från södra sveriges odlingar och sen dessutom betala mer för dem (detta gäller förresten alla växter, inte bara buskar och träd)  Men isåfall skulle man ha tagit en resa söderut för att hämta plantorna... Vilka växter skulle man kunna få täta, men ganska höga häckar av häruppe?
Kopparhäggmispel (Amelanchier laevis), prakthäggmispel (Amelanchier lamarckii), svartaronia (Aronia melanocarpa), sibirisk ärtbuske (Caragana arborescens), europeisk lärk (Larix decidua) är några förslag.
CITAT (Olfi @ 22-06-2009, 11:28)  oj herregud, det var inte alls dyrt. Däremot finns en viktig skillnad, jag bor i Norrland (Zon 4/5, Zon4-växter funkar alltid) här tror jag för det första inte vi kan ha häckar av till exempel bok, avenbok funkar möjligtvis. Men plantorna här uppe är mycket dyrare, här känns det som vi häruppe får liksom ta det som blir över från södra sveriges odlingar och sen dessutom betala mer för dem (detta gäller förresten alla växter, inte bara buskar och träd)  Men isåfall skulle man ha tagit en resa söderut för att hämta plantorna... Vilka växter skulle man kunna få täta, men ganska höga häckar av häruppe? Beställ växterna på nätet/telefon! Du får väl lite högre fraktkostnad, men har bara växterna inte gått ur viloperioden så bör inte det vara något problem. De sista åren så har jag satt ~140m häck. Plantpriset har legat på ~9kr/st exkm(30-50cm). Sista gången blev det en havtornshäck + en rosenhäck, leverantör Björkhaga plantskola. Rosorna låg väl iofs på 18,75kr/st (om inte minnet sviker mig). Rosa rugosa 'Hansa' - härdig till zon 8, kanske kan vara något för dig också? http://www.alltomtradgard.se/roslistan/hansa/Bara en kommentar ang havtornet - inte tänkt som en insynsskyddande häck, mest en torr sandig sträcka som det vore kul att få lite havtornsbär på.
pleximaster
23-06-2009, 07:48
Ja, det är nog skillnad på var man bor i landet. Min mor klagar på att vid fritidshuset i värmland har det bara tillgång till en enda plantskola och det tar en timme att köra dit. Själv har jag tillgång till 24 stycken handelsträdgårdar (Som jag känner till, säkert fler) inom 20 min med bil, 10 stycken under 10 min bilfärd. Det blir mer konkurrens kan man tänka.
Bra råd ovan är att beställa från sydligare trakter (ev fixa egen transport). Se bara till att du får växter och material som klarar din zon.
mvh plexi
Syren är billig och blir 3-4 meter hög även uppe i zon 7.
Ezereht
23-06-2009, 17:40
Man måste ju inte göra allt på en gång heller, du kan ju göra det i etapper.
Men jag håller med att häckplantor ofta är billigare än "krukodlade" lite större plantor av samma buske. När vi har köpt in vanliga buskar i lite större mängd har vi fått rabatt också, så du kan säkert göra nån deal. Ring runt och kolla innan du misströstar.
Jag gillar Aronia som häck (ätbara bär men inte så goda), och bärhäggmispel (trevliga bär). På en sån lång sträcka kan du ju blanda in nån fin syren här och var också. Det kan du kanske få ett skott av nån kompis.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|