Pia L
Jag trodde att jag klarat mig i år, men nu har dom små gräna jävlarna slagit till igen!
Straxt innan att dom ska till att blomma så är nästan alla Aklejorna helt kalätna och knopparna börjat torka in, hur får man död på dom och gärna en gång för alla?
Jag vill ju så gärna ha Aklejor, men man blir så ledsen när man äntligen har fått tag på lite roliga sorter och larverna bara äter rent dom, förra året strök alla Myskmalvorna med och ingen av dom orkade igenom vintern sen.

Det är små gröna larver alltså, max 1 cm långa, finns det NÅGOT som kan stoppa invassionen och vet någon om dom kan tänkas att ändra sina kostvanor och vilken växt kan stå näst i tur?

Dom unga hostaplantorna har också blivit ätna av något, några av den jämnade längs med backen, men där ser jag inte vem marodören är.

Snälla!!!! Råd behövs snabbt!!!
Snöflinga

Har du provat MYRR ? Om inte så är det värt ett försök dunno.gif Det hjälper ju mot klematisbladstekeln som också är liten och grön.
Hostaplantorna tycker jag låter som mördarsniglar, men det kanske du inte har g.gif
Pia L
Myrr ska inskaffas fortare än snabbt!! tack för svaret.
mördarsniglarna sägs inte trivas här hos oss så jag hoppas att dom ryktena stämmer, och det är bara dom unga plantorna som drabbats, iofs så var det ett mindre bekymmer än larverna, där känns det mera som panikkris!!
Anki V
Börja plocka larverna tidigt på försommaren så slipper du använda kemikalier.

Jag har samma "problem" men klarar det rätt bra genom att plocka och plocka och plocka.

/Anki
Pia L
Nackdelen är ju att dopm maskerar sig så bra så det är kalätet innan man märker dom, jag tror att jag får ge upp det här med Aklejorna, just nu håller dessutom knopparna på att torka ut på dom kalätna plantorna crying.gif
lotta65
CITAT (Pia L @ 22-06-2009, 17:24) *
Jag trodde att jag klarat mig i år, men nu har dom små gräna jävlarna slagit till igen!
Straxt innan att dom ska till att blomma så är nästan alla Aklejorna helt kalätna och knopparna börjat torka in, hur får man död på dom och gärna en gång för alla?
Jag vill ju så gärna ha Aklejor, men man blir så ledsen när man äntligen har fått tag på lite roliga sorter och larverna bara äter rent dom, förra året strök alla Myskmalvorna med och ingen av dom orkade igenom vintern sen.

Det är små gröna larver alltså, max 1 cm långa, finns det NÅGOT som kan stoppa invassionen och vet någon om dom kan tänkas att ändra sina kostvanor och vilken växt kan stå näst i tur?

Dom unga hostaplantorna har också blivit ätna av något, några av den jämnade längs med backen, men där ser jag inte vem marodören är.

Snälla!!!! Råd behövs snabbt!!!

Jag har också haft sånna, prova något som heter Nemagräs. Det är helt ofarligt för mina hundar och det funkade, efter nån dag så såg jag aldrig till dom igen biggrin.gif
Nina K
Har du testat att spraya med vanlig pyrex?
Jag vet inte om detta är riktigt samma sak, men när jag fick små gröna larver på krusbärsbusken och klematisen så fungerade det bra med pyrex (lång tid innan skörd - men du har ju inga ätbara saker). Jag har hade nämligen läst att pyrex är effektivt mot små larver och mindre effektivt mot stora. Men börjar man i tid så hinner de ju inte växa till sig :-) De stora larverna är dessutom enklast att se och klämma ihjäl, och de små ettriga sakerna sköter giftet....

Jag tycker absolut du ska prova det innan du ger upp att ha aklejor!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon