LenaFriman
Är det någon som vet om det finns träd med rödaktiga blad förutom blod och shuberthägg som går i zon 6?

I zon 5 finns det ju mycket att välja på, lite sämre för oss i zon 6.

Såg en sån fin röd "historia", Malus royal men den verkar ej gå i min zon.

mvh Lena.
Ezereht
Du kan ju alltid pröva de rödbladiga prydnadsäppelträden (purpurapel)? Kolla på Rydlinge plantskola, tror dom har zon 6. Sen kan du ju pröva också, du kanske har en snäll zon 6.
Anders zon 1
Förutom redan nämnda förslag så funkar rödbladig björk finfint i zon 6. http://www.rydlingeplantskola.se/?page=vax...gori=1&id=3 Det finns även en rödbladig form av gråal (Alnus incana 'Rubra') som är mycket härdig. Googlade lite och hittade denna nordliga plantskola (i Övertorneå) som saluför den: http://www.hietala.se/trad.htm
Ezereht
Jag brukar handla från Granåns handelsträdgård ovanför Kalix också. Dom borde ha koll på vad som klarar sig. Men dom har inte hemsida sådär fint som Rydlinge.
LenaFriman
Tack för era svar!

Jag är inte så förtjust i björkar, även om de har röda blad. Har många vanliga björkar kring tomten. Rädd för deras rotsystem.

Det blir nog att prova någon apelsort.

Där jag bor är det mycket lera, ibland blålera dessutom är det bredvid älven, tror att min zon ligger närmare 7.

Har inget uppväxt ännu eftersom vi har byggt nytt och därmed har jag inget vindskydd i träd och buskar, men snart har jag det rolleyes.gif

Eller snarare när allt börjar växa upp lite.

Synd att man inte bor granne med en plantskola flirting.gif

Mvh Lena.
Ezereht
Du kan ju skydda din darling med en skärm eller något sådant medan den växer upp, om det är väldigt öppet nu. Eller plantera något vindtåligt i vägen för vinden, den har jag gjort med mina rosor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon