Full version: Nu blommar
svennis
El Ariane blommar, första gången här.
Roskraft, e Geschwindros... smile.gif

El Ariane (2).JPG

Ezereht
OoooooohhHHhhhhhhh whoa!! Snyggis!! wub.gif Söta nypon också, som små kiwisar.

Vad är en geschwindros?

strandskatan
Vacker! Skulle vilja sticka in handen i bilden och plocka hem den!
susehn
Superläcker!!! Jag trodde El Ariana skulle vara gul.....

En Geschwindros är framkorsad av Rudolf Geschwind (1829-1910) från nuvarande Slovakien.
Ezereht
Jag tror den är lite gul i basen som vi inte ser för hon blygt viker in kronbladen på den bilden. Kanske också är en sådan ros som varierar lite i färg beroende på väder etc etc. ?
svennis
CITAT (Ezereht @ 25-06-2009, 17:56) *
Jag tror den är lite gul i basen som vi inte ser för hon blygt viker in kronbladen på den bilden. Kanske också är en sådan ros som varierar lite i färg beroende på väder etc etc. ?

Va nu! Är inte namnet på rosen rätt.
Har träffat honom från Bergen som hittade den
Får ta ny bild imorgon om blomman är mer öppen.
Intressant... g.gif
Ezereht
Jag kollade på help me find, jag tror visst namnet är rätt (fast fanns lite olika stavningsvarianter). Det fanns flera bilder på den, ibland såg den mera blekgul ut, ibland som din svennis. Kolla på knoppen, den är gul.
svennis
Nu då... biggrin.gif

El Ariane b.JPG

El Ariane a.JPG

susehn
Näää, namnet är säkert rätt! Det råkar bara just ha varit flera artiklar om Geschwind och hans rosor i Rosenposten och där stod, jag citerar: " För en tid sedan hittades i Norge Geschwinds försvunna gulblommande harisonros `Ariana El´(1912) under namnet `El Ariana´."

Hur som helst, väldigt söt! Inget fel med rosigt rosiga rosor!!! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon