Full version: Plantering utomlands
tommmyboy
Hej!

Jag har tänkt att plantera/så persika i Thailand.

JAG undrar om persika trädet trivs i ett tropiskt klimat?

Skall även plantera andra växter/blommor oc hträd i min trädgård i thailand

bla; änglatrumpet, björk, jordgubbar, björnbär, och flera fridlysta blommor ( köpte detta på www.impecta.se)

Skall bli spännande.

Har redan planterat solrosor, de växer så det knakar.

MVH tommy
Alexander-VG-zon3
CITAT (tommmyboy @ 22-06-2009, 19:20) *
Hej!

Jag har tänkt att plantera/så persika i Thailand.

JAG undrar om persika trädet trivs i ett tropiskt klimat?
Skall även plantera andra växter/blommor oc hträd i min trädgård i thailand

bla; änglatrumpet, björk, jordgubbar, björnbär, och flera fridlysta blommor ( köpte detta på www.impecta.se)

Skall bli spännande.
Har redan planterat solrosor, de växer så det knakar.

MVH tommy

persika - kräver vinterkyla under -5c för att blomma mycket och bra, dock kommer den säkert växa HYSTERISKT mycket första åren utan att blomma så mycket och få dåligt med frukt och därefter avta och tyna bort. ev uppe på högre höjd i Thailand kan den klarar sig bättre.

änglatrumpet - kommer klarar sig bra och kommer blomma mycket.

björk - som att plantera en cocospalm i kiruna, samma som med persikan kommer hända med björken. den kräver rejäl vinterkyla.

jordgubbar - är ju lite av ogräs som den kommer säkert klarar sig bra, men den trivs bättre med vinterkyla.

björnbär - kan funka ett tag men sedan kommer den nog också vilja ha vinterkyla för att må bra.

jag hade inte planterat dessa växter, finns mycket roligare och intressantare växter som är tropiska och som går odla där.

Solros är ettårig och jublar säkert att kunna växa där.

tommmyboy
Tack för svaret. mycket användbart. ja, solrosorna jag planterade växte mycket snabbt med mycket utgrening, fick tom blom 10 cm ifrån marken. men de blev endast 2 meter höga.
Det tog 2 dagar för solrosfröna att börja gro.

Jag har köpt fler frön, funkar nedstående i tropiskt klimat? (om någon orkar svara på allt) tummenupp.gif

www.impecta.se
1. 9804 Kiwano
Cucumis metuliferus

2. kiwi
3.Art nr: 4009 Syrenbuddleja
4.Art nr: 3401 Chilipeppar
5.2017 Röd Roseneternell
6. 416 De Resandes Träd
7.164 Gerbera
8.Art nr: 8228 Doftklint
9.Art nr: 8250 Ringkrage

CITAT (flaxss @ 22-06-2009, 19:35) *
persika - kräver vinterkyla under -5c för att blomma mycket och bra, dock kommer den säkert växa HYSTERISKT mycket första åren utan att blomma så mycket och få dåligt med frukt och därefter avta och tyna bort. ev uppe på högre höjd i Thailand kan den klarar sig bättre.

änglatrumpet - kommer klarar sig bra och kommer blomma mycket.

björk - som att plantera en cocospalm i kiruna, samma som med persikan kommer hända med björken. den kräver rejäl vinterkyla.

jordgubbar - är ju lite av ogräs som den kommer säkert klarar sig bra, men den trivs bättre med vinterkyla.

björnbär - kan funka ett tag men sedan kommer den nog också vilja ha vinterkyla för att må bra.

jag hade inte planterat dessa växter, finns mycket roligare och intressantare växter som är tropiska och som går odla där.

Solros är ettårig och jublar säkert att kunna växa där.

Alexander-VG-zon3
CITAT (tommmyboy @ 22-06-2009, 21:47) *
Tack för svaret. mycket användbart. ja, solrosorna jag planterade växte mycket snabbt med mycket utgrening, fick tom blom 10 cm ifrån marken. men de blev endast 2 meter höga.
Det tog 2 dagar för solrosfröna att börja gro.
Jag har köpt fler frön, funkar nedstående i tropiskt klimat? (om någon orkar svara på allt) tummenupp.gif

www.impecta.se
1. 9804 Kiwano
Cucumis metuliferus

2. kiwi
3.Art nr: 4009 Syrenbuddleja
4.Art nr: 3401 Chilipeppar
5.2017 Röd Roseneternell
6. 416 De Resandes Träd
7.164 Gerbera
8.Art nr: 8228 Doftklint
9.Art nr: 8250 Ringkrage

har nog haft solros som grott morgonen därpå, dom är rätt så lätt sådda.

Kiwano - kan nog funka

kiwi - samma som med persika

Syrenbuddleja - kräver vinterkyla under +5c.

Chilipeppar - som änglatrumpet

Röd Roseneternell - vet jag inte

De Resandes Träd - som änglatrumpet.

Gerbera - kan nog bli för varmt

Röd Roseneternell - vet jag inte, tror dock att det funkar

Doftklint - funkar nog

Ringkrage - kan nog funka
Jan Lindgren
Hej!
Du kan troligtvis hitta bra jordgubbar i södra USA som inte behöver kyla. Det finns kommersiella odlingar av solroser i Thailand. Så papaya i stället. Växer snabbt och ger bra skörd. Det finns frö av många sorter att få tag på.
MVH
Jan Lindgren
KURT
Jag begriper ju inte varför man skulle vilja släpa europeiska frukter till Thailand, när det finns så otroligt många andra frukter från det området som är så mycket bättre än det vi kan odla här?
tommmyboy
Hej Kurt!

Jag har tänkt att pröva och se vad som händer med de växter somjag tar med mig.
Det är bara en spännande idé.
Självklart har jag tänkt att odla exotiska frukter med.

Vi har redan papaya, mango och banan som växer överallt i exotiska länder.

Skulle ochså vara intressant att plantera växter som endast finns i t,ex sydamerika o plantera det i min thailändska trädgård...

någon som har några förslag?

mvh tommy (22år frånjönköping)

CITAT (KURT @ 23-06-2009, 14:07) *
Jag begriper ju inte varför man skulle vilja släpa europeiska frukter till Thailand, när det finns så otroligt många andra frukter från det området som är så mycket bättre än det vi kan odla här?

Anders zon 1
"Vanlig zonknäckning" kan vara en utmaning men "omvänd zonknäckning", d v s att under någon längre tid framgångsrikt odla fleråriga växter från kalla klimat i varma områden, är betydligt knepigare och ofta helt omöjligt om man inte har tillgång till ett kylt växthus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon