Full version: Ogröäsupptagare
ranchn
Vi var i dag och handlade en ogräsupptagare...
I kampen mot maskrosorna handlade vi en Fiskars ogrsäsupptagare.
Bara efter några få plantor så kunde vi känna att detta var en en bra investering.
Det gick hur lätt som helst, nästintill ett nöje.

För bara 339 kronor på K-rauta, så får man en mer rofylld och effektiv ogräsupptagare.

Rekommenderas varmt. tummenupp.gif
Madeleine1
Intressant. Jag har en likadan, men är inte alls nöjd, tycker att det blir alldeles för stora hål. Ibland funderar jag på om det är jag som gör fel?!?
ranchn
Ja nog blir det hål alltid. Cirka 5 cm i diamter.
Men skulle man plocka upp maskrosen för hand, så bör man nog ta lika mycke för att vara säker på att man får med allt.

Hålen sluter sig ganska snabbt tycker jag och man får väl se det som att man luftar gräsmattan.
Jag kom precis in från en runda med gräsklipparen... Jag reflekterade inte alls på några hål i gräsmattan. Tror nog att de har dragit ihop sig.
Som sagt fortfarande jättenöjd. Vi plockade upp nästan två fulla skottkärror med maskrosor, nu har vi inga kvar och det ser inte ut som det några nya på väg heller. tummenupp.gif

Så min tanke är att... Gör man först en rejäl insats med många hål som följd, så blir det ju i framtiden bara några enstaka upptagningar när man ser att någon maskror anländer. Då lär man inte störa sig på hålen.
Madeleine1
Nej, du har rätt. Jag har nog inte sätt några hål när jag har klippt gräset heller. Det är just när man gör dem som det känns lite tokigt.
Jag får helt enkelt ge den en ny chans, för just nu skulle jag behöva ge mig ut på maskrosjakt...
Nettan8
Sugen på en sån.... men hur e den på andra ogräsplantor??
ranchn
Jag använder den på allt vi inte vill ha i trädgårdsmattan. Fungerar hur bra som helst.
Vår gräsmatta är i princip fri på ogräs, trotts att grannen "odlar" maskros.

spacepingo
Mammas sambo har gått runt i deras trädgård och rensat bort maskrosor med nån liknande pryl (inte likadan iaf) som gör hål i gräsmattan som är ca 3 cm i diameter. Hålen slöt sig inte för honom utan blev kvar och efter en tid så växte det upp maskrosblad ur hålet. Antar att en del av roten blivit kvar på hålets botten och att den nya bladrosetten utgår därifrån. Det ser rätt kul ut smile.gif om inte annat. Själv har jag tagit upp maskrosor genom att sitta på marken med en sån där pinne med en liten klyka längst fram. Men jag har ju haft så mycket maskrosor att jag kunnat sitta still på samma ställe väldigt länge och rensa biggrin.gif
Nettan8
Dåså,,, idag inhandlar jag en sådan. så får vi se hur resultatet blir. Har en del ogräs i mattan så det kan ju vara värt att prova en sån...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon