emmalofo
22-06-2009, 20:41
Planterade i höstas en smultronschersmin. Den är planterad i god jord.
Tillväxten i år har varit väldigt klen, och jag tycker också den är lite blek i färgen. Inga blommor.
Är det normalt att dom är tröga i starten, eller kan det vara så att den inte trivs? Nu är det kanske lite sent att tok-gödsla, men är det något annat jag kan göra för den?
Jag tycker dessutom att den växer lite konstigt, drar väldigt mycket åt vänster (på bilden), kan det vara att den står för blåsigt, tro?
Tacksam för synpunkter.
[attachment=36800:DSCN48160001.JPG]
Åsa, mälardalen zon 2
22-06-2009, 20:46
Helt normalt, de flesta buskar växer inte så mycket ovan jord första säsongen de växer mest under jord och ja snedheten kan bero på blåst eller att det är soligast åt det hållet. Gödning kan du vara lite snål med när det är en ung planta + den ska inget ha nu när midsommar har varit (man bör inte gödsla vedartade fleråriga växter efter midsommar). Se bara till så den har vatten under sommaren.
Aqvakul
22-06-2009, 20:51
Jag tycker inte den är så blek, men ge den gärna en gödselgiva nu. Vattna rejält, gärna i mitten avplantan (utgår från att den är containerodlad). De flesta buskar är tröga första året. Mitt råd är att vänta och se . Sker nästan ingen tillväxt alls under hela denna växtsäsongen så skulle jag gräva upp den till hösten och ta en titt på rötterna. Det finns alltid en risk med containerodlat att de stått för länge i en trång kruka så att det bildats s.k. "rotsnurr". Rotpaketet bör då snittas upp.
Vi planterade en kameliaschersmin förra året och den har inte heller blommat i år. Fast den har börjat växa så smått. Men inte med någon jättehastighet
Aqvakul
22-06-2009, 20:59
Det verkar vara en utbredd uppfattning att buskar helst ska växa till kraftigt och blomma första året. Är det månne alla trädgårdsdesignprogrammen på TV som vilselett.
En tumregel för de flesta blommande buskar är:
År 1 - rötterna växer
Är 2 - busken växer
År 3 - busken blommar
emmalofo
22-06-2009, 21:26
Skönt att höra. Visste inte om jag skulle förvänta mig några blommor i år heller, men det är ju alltid bra att höra med "proffsen" här på odla.nu

Då ser jag till att vattna om det skulle bli torrt i sommar, och så sätter den förhoppningsvis fart nästa år.
Kan man göra något åt hur den växer då? Om det nu är sol eller blåst som orsakar det...
Aqvakul
22-06-2009, 21:48
Vattna rejält varje vecka - undantag vid "översvämning" - *skämtar*, men de flesta vattnar tyvärr alldelels för lite första året då plantan verkligen behöver vartten för att etablera sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.