Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Med nya grannar som har gräsklippare med uppsamlare åsså flitig lövinsamling så tänker jag för första gången få alla mina odlingsland täckta inför vintern. Detta har jag aldrig lyckats med förrut, jag vet vad böckerna säger - så nu skall det bli kul att se hur det blir för mig!

Vad gör alla Ni andra? Jag är lite skraj att vitlöken kommer tidigt och kör skallen i löv gräsklipp och en masonitskiva - men den risken är jag villig att ta ;-)

Hälsar Ingrid fundersamt
andreas i uppsala
min vitlökar är också tidiga.En är nästan en decimeter hög.Jag har läst att man inte ska lägga på granris för då samlas fukt o sånt så jag la på en väldans massa löv så nu skulle man aldrig kunna gissa att det var en köksträdgård/kryddträdgård.
mvh
andreas
Ingrid på Västkusten
Dec hög?!? Nu ?
Ooops - det är inte så troligt den vitlöken överlever - får de grönt nu brukar de dö över vintern tyvärr. Hoppas löven hjälper!
Satte Du butiksvitlök?

Hälsar Ingrid
andreas i uppsala
Jag satte både ock.Jag köpte dels från en vanlig affär och dels från zetas.
tror inte häller att den överlever men jag har ju ett antal andra som man får hoppas på.Den som är så stor är från en vanlig affär så den övelever nog inte.
mvh
andreas
Susanna
Jag har inte ens satt min vitlök ännu, tänkte peta ner den på fredag när jag far till skåne!

Apropå Ingrids ursprungsfråga om täckning: jag visste inte ens att man kunde göra det. Vad är syftet? Skydd, gödning? Kan vara bra att veta!

När man t ex vintertäcker kronärtskockor, ska man då även skydda för väta?
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Jag får citera mina böcker så får de som gör detta(täckning) på riktigt rätta mig :-)

Det är för att maskarna skall hålla på längre på hösten, och för att bibehålla/uppnå en lucker jord :-))
Sedan har jag märkt själv att gräver man jorden fint på hösten ( utanför Göteborg och med lite leraktig jord etc) så är den ganska så hård likaväl på våren. Iofs välgrävd och dränerar bra men HÅRD!
Planterade tigerliljor i helgen som var och de bäddar som varit täckta hela säsongen inklusive nu hade en helt enormt lucker finjord!!

Ja väta är en värre fiende än kyla för många växter, speciellt om man är ute i zonknäckarärenden - men i kronärtsskockors fall skall man försöka skydda för båda!

Hälsar ingrid
ALa
ja, att vintertäcka med diverse grönklipp och grästror jag är bra för jorden ,¨men Inger du pratar om masonitskiva ????

vad är det bra för undrar en glad amatör; AL
Ingrid på Västkusten
Morron,

Jag hade tankar om att hålla löven på plats nämligen därav masonitskiva!
Gräsklippen ligger kvar....

Hälsar Ingrid
Eva i Västerås
Jag lägger grovt "skräp", solrosstänglar osv överst för att hålla fast löven. Det fungerar någorlunda.
Hur har du annars tänkt hålla fast masonitskivan? ;-)
Grov sten eller vad? Den blir ett jättelikt vindfång!

Jag märker ingen större skillnad mellan de tre sängar jag dubbelgrävt och sedan täckt med löv som myllats mer på våren, och den säng jag inte dubbelgrävt, men som i flera år varit löv- och plantskräpupplag över vintern. Det som är kvar på våren (ganska mycket) rensas bort halvslarvigt, och det som är kvar myllas ner i ytan. I såraden lägger jag ganska mycket sand, för det mesta gror inte i det halvmultnade, kompostdjuren är visst så aktiva att dom äter upp fröna innan dom gror.

Sängarna blir mer bearbetade det år dom har potatis på sig, mindre när där är sallat eller bönor och sånt.
Marit vid Julita
Jag brukar täcka med löv och strö lite jord över, det brukar hålla sig på plats.
Bra för maskarnas framfart och man slipper tidiga ogräs inbillar jag mig.

På våren brukar jag kratta ut löven i gångarna, så slipper jag ogräs ett tag framöver. Jag brukar även fylla gångarna med flis.

Man ska ju ta bort täckningen ganska tidigt annars kan inte solen värma upp jorden.
enlg
Hej hej, mitt första inlägg är detta. Vinterbonat har jag gjort med gräs och löv och innan dess rensat allt ogräs. Ni skriver om vitlök, skall det planteras nu?? Jorden är ju stenhård!
Ingrid på Västkusten
Javisst - vitlöken skall komma ner i backen nu. Är wstenhård lika med tjäle?

Det går att spetta också - jag hade vitlöken i bcken för en två veckor sedan :-) men nu är det ju varmare tider också.
Och jag ahr nog en handfull utsäde kvar om jag anstränger mig :-))

Hälsar Ingrid
Marit vid Julita
Det låter lite sent att sätta ner vitlökar när det nästan är tjäle i jorden.
Jag inbillade mig att de måste hinna etablera sig lite innan frosten kommer. Det gör ju ingenting om de hinner sticka upp lite grönt.
Jag täcker dessutom med fiberduk.

Jag kom också på att jag när jag har spritt ut löv på landen har lagt över en fiberduk för att hålla löven på plats. Det fungerar bra.
Ingrid på Västkusten
Todeloo,
Var ute och kikade på jordtemperaturen i mna bäddar, det är +8 C, så det är absolut ingen tjäle.
Klarar sig vitlöken hos Dig md lite grönt som sticker upp? De dör knall å fall här hos mig men sedan jag gav katten i butiksvitlök och köpte riktigt utsäde kommer de inte upp på hösten alls.

Apropos utsäde, såg en miserabel påse med de tre YNKLIGASTE vitlökar ifårn Weibulls till salu i lördags, onamnade, stod enbart utsäde. Cirka en femtedel så stora som de fina utsädet jag köper ifrån Törnvik. Iofs det finns olika klasser på utsädet och Törnvik tar bara hem den största storleken, men attans -> dessa miserabla lökar som såldes som utsäde är ju inte värt att sätta överhuvudtaget - > små lökar ger små lökar.

Bästa utsädet är det man tar själv sedan, inköp av utsäde är en engångskostnad. Lika bra att köpa riktigt, det lönar sig i längden. Stackars de som aldrig satt vitlök och som köper Weibullspåsen. Gjorde mig riktigt upprörd!

Hlsar ingrid
Cilla
Bra att veta för mig som tänkt köpa utsäde Igrid, tack!

Jag har inte odlat vitlök förut, men täcker mina odlingsland med stora mängder löv och håller dem täckta ända till dess jag ska sätta nytt. Kanske är det särskilt på vårvintern med den gassande solen det gör mest nytta, eller så har det effekt hela vintern genom att jorden hålls aningen varmare och mikrolivet levande längre. Iallafall är jorden ljuvlig som en regnvåt ros när jag tar bort täcket. De översta lagren löv har förmultnat och jorden under ser levande, frisk och pigg ut. Som en nyjord nästan...

Eftersom jag inte kan mycket om jordarnas kemi och mikroprocesser går jag på grundkunskaper och känsla för lukt, utseende och hur den reagerar i näven. Jord som inte täckts ser vårtrött ut och det saknas ofta daggmask förutom en bit ned. Kommer jag till den sent är den torr överst och smulig på ett sätt som vittnar om för lite humus.

Doften av en vårvåt jord som skyddats av tjockt lager löv är härligt mustig som ett spanskt Riojavin, medan den bara jorden på våren är i det närmaste doftlös som en ramlösa...

En annan fördel med lövtäckning tycker jag är att löven (jag har mest eklöv) bryts ned längre än i de lövhögar jag har vid sidan om.
Ingrid på Västkusten
Poetiskt ljuvligt och underbart Cilla! Du klär det jättebra i ord.....jag fick sådan lust att gå ut och gräva :-))
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon