Ropentjakke
22-06-2009, 20:57
Har blivit med trädgård och njuter av första sommaren. Undrar lite över hur jag skall ta hand om mina två klängrosor, som enligt någon kunnig har fått svartfläcksjuka. Har fått tips att jag skall mylla ner rosenjord till dem. Som det ser ut just nu växer gräs hela vägen fram till stammarna och runt den ena är det någon lågväxande blomma runt stammarna. Är det något som förstör för deras välbefinnande? Skall jag öppna upp så att de har öppen jord runt fötterna så att säga?
Aqvakul
22-06-2009, 21:05
Gräs är inte lämpligt, då det konkurrerar effeektivt med roserna om näring och vatten.
Låga marktäckande örter är däremot något som rosor ofta trivs med. Dessutom brukar det vara dekorativt.
Det är dock lämpligt att hålla fritt allra närmast plantorna för att kunna gödsla och jordförbättra.
Ropentjakke
22-06-2009, 21:12
Tack skall du ha! Har du några fler tips på hur jag får bort svartfläcksjukan?
Aqvakul
22-06-2009, 21:18
Angripna blad avlägsnas och kastas/bränns. I övrigt handlar det om att hålla plantan i god kondition - vatten och gödning.På sikt bör man satsa på de sorter som är mindre mottagliga för svampsjukdomen.
Ropentjakke
22-06-2009, 21:26
Då så, då blir det till att frisera gräset och ge dem lite att leva av. Tack. Skall bli väldig spännande att se hur de ser ut när de slår ut...
Alexander-VG-zon3
22-06-2009, 21:27
för rosorna del kvittar det om där är marktäckande växter. bäst trivs dom nog med öppen växtfri jord där rosorna kan få all näring och vatten som ev kommer. annars så kan man välja det mesta utom allt för aggressiva växter om man nu vill ha kant eller marktäckande växter.
Aqvakul
22-06-2009, 21:35
De som har stor erfarenhet av rosor brukar hävda att marktäckare svalkar rosornas "fötter".
Alexander-VG-zon3
22-06-2009, 21:54
är rötterna så ytliga att man måste ha marktäckare som svalkar dom så är det inte bra, då rosen blir mer utsatt för torka. annars så svalkar jorden rötterna. det är bara ytan som blir varm. plus gillar rosor värme runt stammarna och bladen så det är bara bra.
jag tycker det är snyggt med marktäckare vid rosor, och har det i min egen trädgård. just för rosen gör det nog ingen större skillnad. kanske ibland bättre utan marktäckare som inte konkurrerar om vatten näring och det är därför som man heller ej ska välja aggressiva marktäckande växter och hålla rent längst in som du skrev.
hos mig har jag rosor som både är täckta helt av marktäckandeväxter och dom som är utan (även i soliga lägen) och det är ingen jätte skillnad hur dom mår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.