|
Eva Swahn
19-10-2003, 21:14
Jag tror nog att jag snart måste köpa ny spis. Den gamla börjar tackla av och drar väl en helsickes massa ström. Nu undrar jag: ska man köpa en traditionell spis med vanliga plattor eller ska man välja en sån där modern spishäll?
Nått annat man borde tänka på vid spisval?
vickeva
19-10-2003, 21:20
CITAT (Eva Swahn @ 19-10-2003, 22:14) Nått annat man borde tänka på vid spisval? Jag tycker att man ska tänka på att ha en så stor ugn att gåsen går in... det är sant, vi valde spis efter en maträtt som vi tillagar kanske en gång om året, inte oftare i alla fall.... Men så är jag ju också skåning
Bettson
19-10-2003, 21:25
Helt klart häll, men ingen induktionshäll för då måste du byta alla kastruller. Hällen är mycket enklare att hålla ren. Själv valde jag varmluftsugn förra gången. Den är jag väldigt nöjd med. Det är bra att kunna baka flera plåtar bullar på en gång. Lite annan bakteknik bara.
Vi har rustat köket i sommar och det blev en ny spis med häll och den är jag så jättenöjd med. Enkelt att göra rent, man slipper gnugga plattor. Det är det bästa i mitt nya kök.
Dags för oss att skaffa ny spis snart oxå...Ugnen exploderade för ett tag sen och funkar inte längre.... Vill ha häll, och varmluftsugn, går det att kombinera?
Instämmer! Häll och varmluftsugn. I vårt nya kök har vi stora lådor under spishällen till kastruller etc och ugnen i trivsam höjd inbyggd i en pelare bredvid. Fungerar alldeles utmärkt!
Jag är i samma sits. Visserligen fungerar vedspisen snart på sitt nya ställe, men elspisen med två rostiga plattor blixtrar det lite misstänkt om. Jag har under ganska lång tid använt en T-spritsspis, men det är nog elektriskt man vill ha i långa loppet även om T-köket är mycket snabbt och bra.
Känner mig lite gammaldags när jag idag var ute och spanade på hur många tusenlappar fattigare man måste bli när man ska köpa en så kallad riktig spis.
Ni som har hällar - vad är det för vits? Kan man tappa kryddburkar på den utan att hällen går sönder?
Varmluftsugn - är det bra det? Torkar inte maten och bröden ut i all varm blåst?
Och sen kan jag inte riktigt fatta varför man måste köpa allt separat, när många ändå sätter ugnen under hällen eller den platta plattspisen. Vad är det för vits med detta jämfört med att köpa en hederlig gammal spis där allt sitter ihop?
CITAT (Cilla @ 20-10-2003, 00:11) Och sen kan jag inte riktigt fatta varför man måste köpa allt separat, när många ändå sätter ugnen under hällen eller den platta plattspisen. Vad är det för vits med detta jämfört med att köpa en hederlig gammal spis där allt sitter ihop? Man måste inte alls köpa alla delarna separat. Det finns ju spisar med häll och varmluftsugn. Man kan faktiskt köpa en hederlig ny spis, där allting sitter ihop!
 Jag var lika gammeldags som du innan vi köpte nytt. Varför häll? Varför varmluft? Njää, sade jag, men blev väl påverkad av maken, så det blev både och. Nu i efterhand är jag glad att jag lät mig påverkas. Häll är smidigt, lätt att hålla rent, känns trevligt att arbeta vid, lätt att styra till rätt temperatur, har lite finesser såklart, snyggt faktiskt. Varmluftsugnen är effektiv och bra, mer krut än i en vanlig, men vi använder inte luften jämt, det går att välja. Allra bäst är att ugnen sitter separat! Så skönt att slippa knäa och böka för att få i och ur saker i ugnen, man har full insyn och den kommer upp från golv, djur och barn. Brännrisken minskar också. Jo, jag är numer såld på både häll och varmluft.
Eva Swahn
20-10-2003, 00:26
Jag hänger på Cillas frågor! Om varmluftugnen inte torkar ut maten. Hur mycket låter en varmluftsugn? Som ett JAS-plan? Vad menar Bettson med "Lite annan bakteknik bara". Va? Hur funkar köksfläkten om man har inbygd ugn i ståhöjd? Blir inte spishällen repig och slösar energi då? Vad händer med en spishäll när man som jag jämt och ständigt kokar över (tror att jag sparar disk med att ta en mindre gryta  ).Och om man har flera grytor på hällen, dränker man alla grytor i det överkokta som rinner över? Mina föräldrar har två gånger spräckt hällen med att lägga ett varmt grytlock på. Dyr dumhet. Och vad gör man med sina 4 spislock med målade ljusblå kattungar? (Äh, jag bara skojade...)
Häll jag har. Tänk på att det är bra med en list runt hällen - överkok. Det äe även bra med möjlighet stt värma upp en avlång yta. Men Du varför inte en häll med gaskombination?
Perilla
20-10-2003, 05:50
Min gamla spis börjar bli gammal och trött nu. Ska definitivt skaffa en ny med häll...Varmluftsugn har jag i min gamla och det ska jag också ha i den nya. Det går jättebra att med luckan på glänt torka svamp m.m. Däremot har jag aldrig lyckats baka bra bröd med varmluften, men man kan ju som sagt välja...
Ingrid på Västkusten
20-10-2003, 06:11
Jag är i samma sits :-) snart byta men HÄR blir det gas - gas med separat tub utanför huset åsså drar man in ledning!
Ingen häll - de gånger jag lagar mat hemma hos folk gör de mig galen! Man kan inte dra varma grytor ifårn plattorna å ställa åt sidan utan att nått överlastningsskydd löser ut - sedan gör touchkontroller mig galen om man är t ex torr om fingrarna - spisen 'tar' inte!
Induktion är smart oh kastrullerna till dem ljuvliga så skall man ändå byta kastruller så :-) men vi gillar snabbheten och det trevliga med gas så gas gas blir det! Det finns billiga gasspisar och det finns dyra gasspisar. En tub i halvåret räknr de med. Man kan få gasspis med elektisk varmluftsugn med - alltiett - så slippe rman köpa separat å bygga in.
Det är så jent att använda gas :-)
Hälsar Ingrid
Annika i Korsholm, Finland
20-10-2003, 06:24
Om du har en gammal hederlig spis som håller på att ge upp och inte tänkte ändra annat så är det ju utrymmet som bestämmer en hel del också.
När jag köpte min spis så flyttade vi faktiskt köksskåpen 10 cm så att jag skulle få in en 60 cm bred spis. Varmluftsugnen fungerar bättre i en 60 cm än i en 50, har jag hört. Visserligen går tekniken framåt så den kanske fungerar utmärkt nu för tiden också i en 50 cm. Det är ju skillnad på tillverkare också...
Jag valde också häll i kombination med varmluftsugnen. Hällen ville jag ha för att den verkade lättare att hålla ren, snyggare osv. Det finns enkom tvättmedel som tar bort vidbrändheter effektivt. Om det kokar över så beror det ju på mängden om det sprider sig till de andra plattorna. Antingen tar man bort det genast med en våt trasa eller också gnuggar man senare, beroende på vad det är. Men det gäller ju också den gamla hederliga om kastrullen är för liten... Hällen gillar inte aluminiumbotten så mycket, men det går bort med tvättmedlet, om det skulle lämna märken efteråt. Man ska inte heller gnida kastruller mot hällen utan ställa dem där de ska stå. Den är något långsammare än svärmors gamla hederliga "Strömbergare", men betydligt snabbare än en vanlig ny spis av mindre vanligt märke.
Varmluftsugnen använder jag inte så mycket, men antingen kan man sänka värmen något när luften är på eller också blir det som är inne färdigt snabbare och man kan använda ungen som en vanlig ugn också. Den kanske gräddar lite bullarna ojämnare om du har in flera plåtar på en gång, så att du kanske måste svänga någon, med det kan ju en vanlig ugn göra också. Nä, jag skulle inte vilja ha en vanlig spis längre.
Hejsan!
Har nyss köpt hus & här fanns det en väl fungerande gammaldags spis, tyvärr så är den för bra att bytas ut.... (Pengarna går till annat just nu isället)
I lägenheten hade jag en ny hällspis. Den var toppenbra. Enkel att rengöra osv. Det jag inte gillade var plåtarna. De var ju så dumt gjorda. Jag bakar rätt så mycket & när man skulle göra tex. bullar, småkakor etc. så rymdes det bara tre rader på "kortsidan" isället för fyra som jag var van vid, så det innebar att jag fick grädda minst en plåt extra...
Varför rymdes det bara tre då? Jo, plåten sluttade uppåt... 7cm ca.
Så nästa spis jag ska inhandla så ska det vara häll, men jag ska se på plåtarna först.
En liten parentes; de nya spisarna har också (oftast) större långpanna, så man måste göra 1,5ggr recepeten på långpannekakor, pannkakor osv...
Mvh Jenny
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 20-10-2003, 07:11) Ingen häll - de gånger jag lagar mat hemma hos folk gör de mig galen! Man kan inte dra varma grytor ifårn plattorna å ställa åt sidan utan att nått överlastningsskydd löser ut - sedan gör touchkontroller mig galen om man är t ex torr om fingrarna - spisen 'tar' inte!
Induktion är smart oh kastrullerna till dem ljuvliga så skall man ändå byta kastruller så :-) men vi gillar snabbheten och det trevliga med gas så gas gas blir det! Jag har häll, inga problem med den alls o snabbare än gamla platt-spisen men nya vanliga spisar är oxå snabba. dock Jag har mkt kontakt med vitvaruleveratörer och jag har fått höra att induktionsspisarna är snabbare än gas-spisen och det blir mindre spillvärme i omgivningen än med gas-spis. Själv skulle jag idag köpa en induktionshäll och varmluftsugn.
Jag "sörjer" också för att min spis är för bra för att byta ut. En hederlig Husqvarna Regina — 70 cm — i lejongult!!! Eftersom mitt kök är litet (det jag är minst nöjd med i huset) och jag definitivt inte har någon arbetsplats runt spisen kommer jag definitiv att köpa med häll. Då kan jag utnyttja de plana ytorna hela tiden som avställningsplats etc. Idag vippar kastrullerna. Dessutom endast 50 cm, vilket ger mig lite plats till en mini-bänk till höger om spisen. Visserligen fel sida, men bättre än inget. Dock är jag i ärlighetens namn inte så imponerad av lättheten att hålla hällarna rena. Har haft 2 st i andra hus. Att använda specialmedel kändes knöligt + att mitt medel lämnade en lite seg hinna. Tyckte också att det var lite irriterande att allt syntes på hällen. Minsta fläck och jag fick springa och putsa. Ändå är jag inte pedant. Av samma skäl har jag inte kyl o dyl i rostfritt. Inte heller blanka skåpluckor. (Mina är trä). Fingeravtryck etc. syns direkt.
cissi i onsala
20-10-2003, 07:56
Även jag går i spis-tankar. Vi har en spis med häll och vanlig ugn + en vanlig ugn istället för värmeskåp, den sistnämnda pajade för flera år sedan och nu hänger ungshantaget. Annars är den bra, nöjd med häll - lätt att göra rent och funkar att ställa saker på när den är avstängd. Funderar dock över varmluftsugn eller om man skall ha spis el fristående häll o ugn, när vi byggde om köket gjorde vi klart för att ha fristående häll och plats för inbyggnads ugn, men nu vet jag inte om jag tycker det är värt den extra kostnaden - om jag inte orkar böja mig ner till ugnen orkar jag då laga något eller baka något som gör att jag måste böja mig? Hittade dock denna länk där man kan jämföra pris och sorter: kelkoIdag finns också energiugnar, en spis med en liten energisnål ugn till det vanligaste och en större ugn till det som kräver det. Kan vara värt att jämföra vad ugnarna drar nu när det är dyra energipriser.
Eva Swahn
20-10-2003, 08:45
Louise i Göteborg
20-10-2003, 10:08
Gas är superbra! Snabbheten är bara ena delen, man får en mycket högre temperatur än med någon typ av eluppvärmning, gissa varför restauranger har gas?
Gastuberna är dyra så vi har en kombination av två gaslågor och två elhällar (för långkok och då den höga temperaturen är ett problem). Då bör man ha gammaldags gjutjärnshällar för gasen deformerar kastrullerna litegrann.
Men varmluftsugnen håller jag med om. Ett plåttips: spara de gamla plåtarna när ni byter ugn, funkar inte vid fläktläget men annars. De konstiga formerna på plåtarna är till för att luften skall kunna cirkulera!
kryddan
20-10-2003, 10:14
Vi har häll - och jag gillar det klart bättre än vanliga plattor eftersom:
* Värmen är lättare att styra, om man snabbt vill få ner värmen är det bara att sänka och den "svarar" med en gång.
* Man får "fler" plattor eftersom många hällar har olika zonval - ex. för avlånga grytor.
* Lätt att hålla ren - om man gör det varje dag!!! Och väljer rätt rengöringsmedel, medlet man får hos spisförsäljaren är rätt uselt tycker jag, snabbköpets funkar mycket bättre.
När det gäller överkok är det egentligen bara socker man ska vara lite rädd för, men jag har kokat över syltkok och bara man snabbt torkar bort det och inte låter det bränna in är det ingen fara.
Om man älskar att dra repiga grytor fram och tillbaka över spisen är häll dock ingen hit.
andreas i uppsala
20-10-2003, 10:28
vi har haft häll i snart 7 år och den är grymt bra ,lätt att rengöra och mycket snyggare
evarina
20-10-2003, 11:46
Jag är inte nöjd med häll. Den blir ful och repig och är superlångsam. När vi byter kommer det att bli en spis med varmluft och vanliga plattor. Det tycker jag är den optimala kombinationen. Tyvärr är det ganska svårt att hitta en sådan spis som är 70 bred och det är vad vi behöver. /Eva
Bettson
20-10-2003, 12:50
CITAT (Eva Swahn @ 20-10-2003, 01:26) Vad menar Bettson med "Lite annan bakteknik bara". I en vanlig ugn så kan man låta bullarna jäsa det sista när man sätter in dom i ugnen. Har du varmluftsugn måste de ha jäst klart riktigt ordentligt. Du kan välja om du vill ha varmluft eller vanlig ugn. Touchkontroller behöver du inte ha om du inte vill. Hade jag plats så skulle jag valt ugn och häll separat men tyvärr så var inte det fallet. Förut hade jag spis med två ugnar. Oumbärligt om man har mycket gäster och vill ha två rätter i ugnen. Med varmluftsugnen klarar jag samma gästantal med en ugn. Med rätt teknik torkar ingenting ut, tvärtom. Det är bara att läsa instruktionsboken.
Caprice
20-10-2003, 13:45
Hej Ewa, Vi har häll samt en separat inbyggnadsugn, modell varmluft. Måste säga att det är kanon, speciellt att ugnen kommer upp en bit. Vi fick reklam ifrån Elgiganten idag: Spis med häll samt varmluftsugn, alltiett alltså, ifrån Husqvarna, pris 5495:-, och det är ett väldigt bra pris! Caprice
Ingrid på Västkusten
20-10-2003, 20:09
Apropos det Siba har ett erbjudande för imorron ock framåt - allt detta för 4995 :-) BEK var 'märket' iofs :-))
Hälsar Ingrid
Gossen Ruda
20-10-2003, 20:30
Känner att jag måste lägga till några rader. I sommarstugan har jag elplattor när inte vedkaminen är igång. Den har givetvis kokplatta upptill. I stan har jag däremot nåt så lyxigt som gasspis! Stadsgas eller egentligen naturgas. Jag bor i ett område som fortfarande har detta, flera av grannarna har även gasvärme. Perfekt, snabb i starten och lika snabb avstängning eller sparlåga. Om det är kallt i köket kan jag sätta på ett par lågor och snart är det bastuvärme där. Inga direkta problem med notan, jag betalar fast pris. Tidigare i livet användes även spisen för att gjuta tennsoldater, svårt på elvarianten. Sen passar inte gorån-järnet på elplattor fast såna bakades när föräldrarna fanns kvar.
Ann-Christine
20-10-2003, 20:38
Våran spis har häll och ugn som man kan välja mellan varmluft/vanlig ugn. Den enda nackdelen med den är att det inte finns någon snabbvärme så det tar lång tid innan ugnen blir varm. Så om jag ska köpa ny spis nån gång så ska jag kolla upp det först.
Eva Swahn
20-10-2003, 23:53
Oj så många som behöver ny spis! Det skulle försäljarna veta om. Vi skulle kunna gå ihop och få en bra mängdrabatt! Alltnog, så bra att jag ställde frågan, för jag visste inte ens att det fanns något som hette induktionsspis. Den verkar ju bra på många vis, men priset gör ju att man får leva på gröt och rovor som man visserligen kan tillreda på exklusivt manér.
Gasspis är jag uppvuxen med och hade det senast när jag bodde i Malmö för några år sedan. Sydgas hade en drive om att locka över kunder till gas från elspis och jag hoppade på. Men det fanns en del problem: ibland var trycket så dåligt i ledningarna att gasen inte orkade fram - spisen slocknade hela tiden.
Ugnen var urdålig - det finns gasspisar med elugn och det skulle jag absolut välja om jag var i gasspistankar. Sen måste man tänka på att gasspisen inte kan vara lika hög som en vanlig spis (90 cm) den måste åtminstone vara tio cm lägre. Jag vet inte hur många gånger jag satte fyr på mig själv med att försöka röra i grytorna i bakre raden och luta sig över grytor i främre. Tröjärmar började brinna och jag hade ständigt hårlösa underarmar, och när man ska smaka av nått på spisen och man böjer sig över och det (då) långa håret tog fyr. Fan så många gånger jag fick panik.
Köket blev också mycket smutsigare. Jag hade ju haft elspis först och bytte till gasspis, så jag kunde jämföra. Det var en otrolig skillnad! Väggar och hyllor sotades ner och man fick vänja sig vid att ibland var det små flygande brinnande "flock" som dansade runt eller sotsvansar. Gardinerna i hela hemmet blev smutiga och sotiga. Köksfläkt måste sitta högre över spisen. För att inte tala om hur många gånger som brandvarnaren löste ut, så många gånger att jag till slut tog ner den. Och massor av gånger glömde jag att stänga av spisen, lågan kan vara så ljus att den inte syns och där finns ju ingen röd lampa som lyser som visar att spisen är på och dessutom susar inte moderna gasspisar. Men guskelov stängs de automatiskt av om lågan slocknar, så man kan inte ta livet av sig som på den gamla goda tiden. Naturgasen är renare än den gamla stadsgasen, men den ger föroreningar i hemmen och astmatiker och spädbarnsfamiljer avråds från att ha gasspis. Men att den svarar omedelbart på ens önskemål är suveränt - och det gör ju induktionsspisen med.
Ingrid på Västkusten
21-10-2003, 07:32
Tack och lov Eva så har den moderna gasspisen kommit en lååång väg sedan dess. Ingen gul smuts av den moderna gasen :-) den på tub alltså. Då är man självförsörjande och dåligt tryck - ja då får man gå och byta tub ;-))
Men jag skall också gå och kolla ett varv till på induktionsspisen.
Hälsar Ingrid ( fast nytt kök blir dte väl tidigast nästa vår)
För snart ett år sedan blev jag lycklig ägare till en ny spis. Tycke att jag varit noggrann i min research och tittat runt ordentligt innan jag valde en svart Husqvarna Regina med häll, två ugnar, den övre en snabbugn och den undre med varmluft, inbyggd termometer mm. Med ugnarna är jag nöjd, fast ibland tycker jag att den övre är för låg, man får ställa gallret på ugnsbotten. I varmluften gräddas inte båda plåtarna lika mycket, trots perforerade "proffsplåtar". Det kan jag leva med. Och varmluften torkar inte ut - jag bakar allt bröd själv och det blir toppen. Men hällen är jag besviken på. Plattorna är långsamma, och så fort pastavattnet kokat upp och man lägger i pastan orkar plattan inte hålla värmen. Har aldrig kokat över så mycket som nu, eftersom man får vänta en evighet tills vattnet kokar igen (gäller förstås inte bara pasta) så vänder man ryggen till och vips har det kokat över. När potatisen (eller riset, grytan.....) väl kokar och man sätter ner värmen så måste man ideligen kolla om det fortfarande kokar. Ibland gör den inte det, man skruvar upp värmen och vips har den kokat över. Mina gamla plattor kokade på ettan. Punkt slut. Har vänner med samma spis som upplever samma problem, vi undrar om det skall vara såhär eller om det är fel på våra spisar. Sedan är hällen "feldesignad" vad gäller plattor,vilket jag ju visste innan köpet, men alla hällar är likadana. En besvikelse är att den plattan som går att göra större inte blir en extra mellanstor platta. Det är den mellanstora som går att ha mindre. Jag vill gärna ha två mellanstora plattor. En annan miss är att den plattan som går att göra avlång sitter på fel ledd. Man kan inte ha en stor kastrull på plattan bredvid. Om den avlånga blev avlång på tvären (alltså diagonalt över spisen) istället uppstod inte det problemet. De där vitavarudesignarna - lagar de mat överhuvudtaget? Jag skall inte byta spis igen innan jag har råd med en induktionshäll - tyvärr tycker jag gas är obehagligt.
kryddan
21-10-2003, 09:30
Tja - jag har motsatt upplevelse när det gäller snabbheten, men allt beror väl på vad man jämför med. Hällen är mycket snabbare än vår gamla plattspis. När det gäller plattstorleken tycker jag att det funkar bra med den ovala "zonen" eftersom min avlånga järngryta passar perfekt där - och den använder jag till allt.. Men jag var hemma hos mina föräldrar i helgen och de gruffade över att de inte kunde använda sin avlånga stekpanna utan att samtidigt smälta skaftet på den - alternativt inte kunna använda den stora plattan framför. Så det gäller nog att noga fundera igenom vad man har för behov och inte bara lyssna på andra
Eva Swahn
21-10-2003, 12:20
Nina H undrar om spisdesigners aldrig har stått vid spisen.
Hm..kom just på att jag faktiskt har en i den nära kretsen. Han är designutbildad på högskolenivå under fem år. Efter utbildningen anställdes han vid en av våra stora kända vitvarutillverkare där han arbetade med att designa...SPISAR! (fniss)
Jag har känt pojken sen han var med i Mulle och jag vet att han aldrig har stått vid nån spis. Hans besök i köket bestod i att leta efter dagens tidning och kolla om vi hade läsk och bullar hemma efter skoldagen slut. Nu har han bytt arbetsplats...
Boel z4
21-10-2003, 12:54
Jag älskar induktion! Vi hade det i en lägenhet vi lånade på semestern. TOPPEN! Skall absolut ha en spis med induktionshäll nästa gång, fast det lär dröja. Under tiden kommer jag att så sakta fasa ut mina titankastruller mot tjockbottnade rostfria. Varmluftsugnen är bra.
TACK alla som bidragit med erfarenheter till oss som är på väg att köpa spis, men oj vad komplicerat det blev! Jag ska genast göra en lista av olika varianter ni beskrivit här.
Men först blir det en ordlista. Jag är van vid vedspis, fotogen- och T-spritsspis och har t ex ingen aning om vad en induktionsspis är.
Och sedan undrar jag med en sån där häll utan plattor - är de sköra? Kan man sätta ned en stekpanna lite snett på dem? Om de går sönder, kan man byta ut endast ytskiktet elelr måste hela klabbet bytas ut?
Går det att använda sina gamla gjutjärnspannor på en sådan spis?
Eva Swahn
21-10-2003, 15:01
Cilla induktionsspis är en spishäll som använder sig av magnetism, typ. Grytornas hölje sätter igång spisplattorna, på nån vänster. Så fort inget är på plattan är den avstängd, liksom. Hällen blir inte varm i sig själv utan smittas av grytans värme, ungefär. Fatta´ru?
Att SPIS är ett komplicerat fenomen i vår vardag kan du Cilla och alla vi andra töntar läsa om i följande lilla uppsats "Objektorienterad matlagning" - ur ett kognitionspsykologiskt perspektiv, inom projektet "Människa Dator interaktion".
Håll till godo! (under tiden ni läser tror jag att jag går och värmer en pizzabit i mikron och funderar på vad författarna kan mena med "spisens affordance")
"Objektorienterad matlagning"
Inledning Vår ambition var att designa gränssnittet för ett kök. Vi insåg emellertid våra begränsningar och att detta skulle ta för mycket tid i anspråk. Därför modifierade vi vår ambition och beslutade oss för att bara designa gränssnittet för en spis.
Arbetet bedrevs enligt den klassiska "brain-storming" metoden. Vi antecknade här alla idéer som kom fram inom gruppen, utan värdering, och när allt var nedtecknat började vi med att sovra bland dessa för att få fram de inriktningar som var lämpliga som bakgrund för designen.
Vid själva designfasen tecknade vi kontinuerligt ned de idéer vi hade för att bättre kunna välja vår slutgiltiga design.
I vårt tycke har detta lett till en design som inte bara är estetiskt tilltalande, utan även fyller alla de krav som nutidsmänniskan kan tänkas ställa på en spis.
Kravspecifikation Man skall kunna laga mat riskfritt, dvs utan brännskador och tippolyckor, som kan anses vara de vanligaste olyckorna vid spisen, samt på ett enkelt och smidigt sätt.
Vi utgick ifrån fyra stycken tänkta scenarier, som vi koncentrerade oss kring. Dessa baseras på tre stycken helt olika miljöer och arbetsplatser. Dels ville vi tänka över matlagning i hemmet, matlagning för personer boende i servicehem samt ett kök i ett daghem för barn. För hemmamatlagningen ville vi dela upp detta mellan äldre och yngre. Våra scenarier är de följande:
Scenario 1 Äldre med lätta motorikstörningar och lättare minnesluckor, utan övriga problem, skall kunna laga mat på spisen utan att råka ut för skador på sig själva samt på egendomen.
Scenario 2 Spis i daghemskök skall kunna användas av personalen utan problem, samt förhindra olyckor bland barnen. Dessutom skall barnen, under övervakning, kunna utföra lättare göromål utan risker.
Scenario 3 Servicehem där de boende är handikappade med diverse rörelseproblem. De lagar mat själva och skall kunna göra detta riskfritt.
Scenario 4 "Vanliga", normalt glömska människor av varierande längd, skall inte känna sig hindrade av spisen vid matlagning, samt uppleva denna som ett verktyg som underlättar arbetet vid spisen.
Problemformulering Vi utgick här ifrån de problem som kan uppträda vid hantering av spisar som de ser ut idag. Detta mynnade ut i fyra stycken huvudproblem. Dessa är:
Spisen kan glömmas på Det är lätt att bränna sig Överkokning kan inträffa Det är lätt att råka ut för tippolyckor Vi insåg att dessa problem är mer eller mindre vanliga, men ändock av sådan karaktär att en ny design av spisen som matlagningsplats bör kunna undvika dessa.
Design Vi valde här att dela upp designen mellan själva spisdelen och ugnsdelen.
Spisen Vi har här delat upp vår slutliga design i ett antal punkter som sedan användes för slutskisserna.
Vi beslutade oss för att själva spisytan skall vara av typen "induktionsspis", med en jämn yta utan direkta plattor. Detta kom vi fram till efter att ha funderat kring bl.a. risken att tippa grytorna och att uppnå så hög grad av flexibilitet som möjligt. Spisen skall vara höj- och sänkbar inom ett intervall av 20 cm (se bild 1 för översiktsbild av spisen) Denna utförs med elektriska motorer som regleras via ett vertikalt skjutreglage på spisens panel. De vanliga kokplattorna skall ersättas med en passiv kokyta, där uppvärmning av de speciella tillhörande grytorna etc. sker via induktion. Denna yta är ständigt kall. Vi valde denna teknik för att uppnå högsta grad av flexibilitet. Samtliga grytor är försedda med marknadens bästa anti-stick behandling. Effektregleringen sker direkt på grytorna med hjälp av spillsäkra knappar som är belysta (se bild 2) för att indikera vilken effekt som är inställd. På lägsta effektinställning lyser alltså endast en lampa och på högsta effektinställning lyser alla sex lamporna. Detta ger en omedelbar och lätt uppfattning av vilken effekt som är inställd och dessutom. Avstängningsknappen (nollan) är separerad från effektlägena 1-6 (enligt traditionell modell), för att åstadkomma en direkt åtskillnad mellan dessa. Samtliga grytor är försedda med en timer som ställs in med ett skjutreglage för att reglera den tid som grytan kan vara påslagen. Denna är av typen "äggur" fast i skjutreglage-form, för att detta är en bra representation av tidsreglering. Man spänner alltså upp en fjäder som sedan tickar tillbaka mot noll. Detta gör att man får en direkt återkoppling av inställd tid. För att kunna ställa in ända upp till tolv timmars kokning, används två olika skalor som är placerade intill varandra. Man väljer skala medelst en tryckknapp och vald skala lyses då upp som indikering. 6.1 I och med att vi valde att ha knapparna för effekt och reglaget för tidsinställning på olika handtag, åstadkoms en intuitiv distinktion mellan de olika inställningarna.
Grytor etc. skall kunna låsas fast under användandet för att förhindra tippning av misstag. Dessa lås kopplas i och ur med hjälp av effektreglagen på grytorna. Den egentliga låsningen sker via elektromagneter, som kopplas i så snart effekten på grytorna slås på och därigenom låser fast grytan på spisytan. Samtliga grytor är som standard försedda med tvåhandsfattning (se bild 2) för att därigenom lättare undvika spillolyckor. Vissa av grytorna är som standard försedda med "durkslagslock" för att praktiskt kunna använda sig av tvåhandsfattningen. Samtliga grytor etc. är försedda med sensorer för att registrera överkokning. Om dessa aktiveras skall effekten till grytan omedelbart slås av för att sedan automatiskt slås på igen när överkokningen undvikits. Samtliga grytor är försedda med överhettningsskydd som slår av effekten när grytans temperatur överskrider säker gräns. Grytorna etc. skall kommunicera direkt med spisen via radiolänk för att därigenom meddela vilken storlek och form de har, samt om de är avsedda för någon speciell sorts mat. Man kan därigenom ha speciella grytor för att t.ex. koka fisk. Denna fiskgryta "vet" då att den skall koka försiktigt etc. 12.1 Den idag framtagna tekniken Bluetooth (Ericsson) är ett tänkbart alternativ.
Spisytan kan levereras med önskat utseende. Dessa kan vara t.ex. mattsvart, transparent etc.
Ugn Vi har även här delat upp vår slutliga design i ett antal punkter som sedan användes för slutskisserna.
Ugnen skall vara flyttbar för att därigenom ge individuell placering av densamma möjlig. Ugnsplåtarna vilar på flyttbara galler som är upphängda på ett sätt som gör att de automatiskt skjuts ut ur ugnen när ugnsluckan öppnas. Gallren är smalare än själva ugnen vilket innebär att man därigenom kan fatta ugnsplåtarna på sidorna, istället för det traditionella "framkants-lyftet". Detta underlättar dels själva lyftandet samt minimerar risken att bränna sig på ugnselementen. Ugnsluckan är försedd med barnsäker låsning av traditionell typ. Grillelementen är inbakade i en keramisk häll för att därigenom underlätta rengöring av ugnen. Ugnen är försedd med separat timer för att därigenom undvika att ugnen glöms på och därigenom bl.a. förstör maten. Denna är av klassisk "ägg-klocke modell" som vi ansåg vara mest intuitivt för ändamålet. Ett traditionellt vridreglage för att ställa in önskad värmetyp på ugnen ansågs vara det bästa i och med att vi idag har sett denna lösning som vanligast förekommande, samt att den är rätt så bra… Temperaturreglaget ser ut som dagens reglage, med tillägget att en temperaturindikator är placerad runt om reglaget (se bild 1). Kraftig belysning med dagsljusfärg.
Optioner Grytor kan specialdesignas för viss typ av matlagning. Detta kan vara t.ex. fiskgrytor, risgrytor, pastagrytor, skinkkokar-gryta etc. etc. Muggar för kokning av t.ex. vatten eller mjölk. Fläkt som kommunicerar med spisen för att automatiskt anpassa effekten efter behov.
Utvärdering Vi har här undersökt hur de ovan nämnda scenarierna uppfylls av denna design. Nedan listas samtliga, av oss upptäckta, brister med prefixet -, samt de extra fördelar som kan uppnås med prefixet +.
Svårt att undvika varmluft från ugnen när luckan öppnas. Denna luft ger vanligen ej brännskador, utan endast ett obehag. Man kan bränna sig på de varma grytorna och ugnsplåtarna. Dessutom är det omöjligt att förhindra att någon bränner sig genom att stoppa handen i t.ex. kokande vatten…! Man kan fortfarande tappa grytor och därigenom skada sig på diverse sätt.
+ Grytor kan ej lämnas kokande utan att timern då ställts in på för lång tid.
+ Överkokningen stoppas med hjälp av de inbyggda sensorerna i grytorna.
+ Grytorna kan placeras på valfritt ställe på spisytan.
+ Spisytan kan konstrueras med önskad storlek (restaurangkök etc.)
+ Spisytan, som är keramisk, kan fungera som avställningsyta.
+ Grytornas utformning begränsas endast av fantasin och den fysiska storleken på spisytan.
+ Fungerar lika bra i storkök som hemma.
Uppfyllande av scenarierna
Scenario 1 Grytor kan ej glömmas på spisen under för lång tid. Motorikstörningar som skulle kunna innebära att en gryta oavsiktligt stöts omkull, undviks med hjälp av låsningen av grytorna. Brännskador genom beröring av spisplatta existerar ej i denna lösning, eftersom denna aldrig blir uppvärmd. Pensionspengarna kanske inte räcker till för inköpet.
Scenario 2 Eftersom spisen i stort fungerar "som vanligt" kan personalen därigenom använda spisen som vanligt. Barnen kan ej tappa kokande grytor över sig tack vara låsningen av desamma. Kostnaden kan även här avskräcka, men i ett samhällsekonomiskt perspektiv kan man tycka att det vore värt den extra investeringskostnaden för staten och även kanske försäkringsbolagen.
Scenario 3 I och med att spisen kan höjas och sänkas, så kan man därigenom underlätta för rörelsehindrade. Vissa rörelsehinder är att betrakta som motorikstörningar. Se därför ovan. Privata servicehem kanske kan tycka att den extra kostnaden för spisen inte spelar någon roll, men de inom offentlig sektor kan avskräckas.
Scenario 4 Eftersom spisen kan höjas och sänkas efter behov, underlättas för personer av varierande längd. Problem som att glömma grytorna underlättas, som ovan, i och med de inbyggda timers som varje gryta har. Denna spis ligger troligen över den budget som "vanliga" människor har för s.k. vitvaror, men möjligheten finns där…
Ur kognitionspsykologiskt perspektiv… Vår spis med tillhörande grytor lämnar kontrollen av dessa fullständigt i handen (händerna) på användaren. Samtliga originalgrytor är designade på liknande sätt, vilket gör det lätt att växla mellan olika grytor. Grytorna hanterar mänskliga minnesproblem effektivt… Slå av när tiden har gått ut… Grytornas "affordance" gör att användaren "måste" ta på kontrollerna i och med att dom är placerade på grytornas handtag. Fel platta kan inte slås på eftersom det inte finns några plattor… Viss inlärningströskel i och med att spisens "affordance" inte direkt meddelar användaren att det är en spis…
Problem & reflektioner Förkastade funderingar Timer på spisen ansågs inte behövas eftersom varje gryta är försedd med en sådan, samt av det faktum att man inte har heta plattor som kan bränna ner huset. Vanliga plattor förkastades p.g.a. bl.a tipprisken samt att spisens yta kan användas bättre med en öppen planlösning Vred som reglerar effekten på grytorna byttes mot knappar med indikatorer p.g.a. att dessa dels är svårplacerade samt svara att reglera med ena handens tumme. Ugnsplåtarna var tänkta från början att vara låsta tills man frigjorde dessa med någon slags låsanordning. Detta byttes mot galler som plåtarna vilar på p.g.a. att man därigenom möjliggör friare separat hantering av plåtarna. En öppen planlösning av spisytan där effekten reglerades per aktiv kokyta förkastades p.g.a. att man då inte möjliggör en helt fri placering av grytorna. Vi funderade kring att ha individuella användarprofiler för bl.a. inställning av spishöjd och matlagningsvanor. Detta förkastades p.g.a. att spisen då skulle kunna upplevas som svårarbetad. Tvåhandsfattning för att öppna ugnsluckan som säkerhetsdetalj, förkastades p.g.a. att man därigenom begränsar friheten vid användandet.
Reflektioner Vi är medvetna om att detta blir en DYR spis, fast vi är även här övertygade om att det finns gott om penningstarka potentiella köpare som skulle vara villiga att betala det lilla extra som man trots allt får med denna spis.
Slutsats Vi kan konstatera att vår lösning uppfyller våra, från början, ställda krav. Utöver detta så uppkom även ett antal fördelar som en "vanlig" spis inte har.
Vi är medvetna om att vissa av lösningarna är svårgenomförda, men vi är trots allt övertygade om att det finns kunskap för att implementera dessa.
Av:
Michael Fäldt, c97mft
Hans Olofsson, dva98hon
Kjell-Björn Nordanfjäll c97knl
Jonas Norberg c97jng
Labhandledare:
Jonny Pettersson
CITAT (Cilla @ 21-10-2003, 14:40) Men först blir det en ordlista. Jag är van vid vedspis, fotogen- och T-spritsspis och har t ex ingen aning om vad en induktionsspis är.
Och sedan undrar jag med en sån där häll utan plattor - är de sköra? Kan man sätta ned en stekpanna lite snett på dem? Om de går sönder, kan man byta ut endast ytskiktet elelr måste hela klabbet bytas ut?
Går det att använda sina gamla gjutjärnspannor på en sådan spis? Induktion var något som vi fick läsa på fysiken i gymnasiet. Det är ett spänningsfält i luften runt en eletrisk spole. När fältet når en metalbit med rätt egenskaper sker det något. I en elmotor tex så sker det en rörelse. I en gryta så omvandlas strömmen till värme. (nej man kan inte ha vilka grytor som helst, men det lär gå med de flesta gjutjärns-pannor o -grytor) Hällspisar är ej sköra. Dom är ej svåra att göra rent och dom är snabb. Nu kommer säkert nån att säga: "min spis är svår att göra ren", men dagens hällar är lätta att göra rent. Jag har varit inblandad i ca 300 hällspisleveranser. Jag har ej hört talas om nån som gått sönder. Problem med hällspisen är att hällen är helt plan och det är inte alltid grytorna.
Hejsan, hoppsan vad komplicerat det kan bli! Att välja alltså... Jag skulle gärna köpa ny spis och skulle isf välja en med vanliga plattor. (?!) Av gammal vana eller ekonomi? Kanske bägge eller snarare det sista. Har aldrig tänkt på att det finns ju flera alternativ. Häll, ind.häll, varmluft osv. Detta trots att min pappa har till arbete att sälja och installera vitvaror, jag borde väl haja snacket.
Gossen Ruda
22-10-2003, 18:04
Jag har aldrig märkt något av det Ewa upplever negativt med gas. Aldrig eldat upp kläder eller kroppsbehåring. Kan möjligen bero på handhavandet. Inga nedsmutsningsproblem. Detta borde synas bra eftersom jag inte lider av städdille. Visst är den gamla stadsgasen som tillverkades av kol sämre men där har jag glömt hur det var. Vi fick gas från spaltgasverk nån gång i början på 70-talet.
En par andra fördelar med naturgas finns. Den är inte giftig så personer med depressioner får använda nåt annat. Den är även svårantändlig. Jag använder gnisttändare och ibland är det faktiskt riktigt svårt. Koncentrationen luft/gas måste vara exakt så explosionsrisken är liten.
Men det går. För några år sen försvann ett hus i närheten. En grävmaskin höll på med att gräva runt grunden för att bättra på dräneringen. Av nån anledning fick han tag i gasledningen. Vet inte om utstakning saknades, var felaktig eller ignorerades. I alla fall lyckades han dra loss ledningen inne i huset. Till slut sa det pang och så var det bara att sopa ihop resterna och bygga nytt. Jag missade smällen för jag var inte hemma.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|