Wilmer
Vad är det för odjur vi drabbats av?? Förr om åren har vi haft problem med någon larv som jag läste mig till kunde vara lökfluga, så purjolöken som var drabbad odlas numera under fiberduk. Den har sedan klarat sig hyffsat bra. I år har däremot alla trädgårdens lökväxter drabbats, kirgislök, luftlök, rödlök, gullök, bollök osv. osv. Det ser till och med ut som om påskliljebladen är angripna av samma elände. Bladen ruttnar och blir slemmiga, blommningen uteblir. Hur sjutton ska vi bli av med detta elände?? Givetvis odlar vi mycket lökväxter i år eftersom de är förskonade från sniglarnas framfart ranting.gif Larverna har jag hittat efter att ha skövlat bladen på lökarna, de är innuti bladen så ett sätt är ju att göra oss av med alla lökväxter så följer de med. Men jag skulle GÄRNA få tips om annan bekämpning så vi kan ha löken kvar -cry-.gif Vad kan det vara för något? Larven var c:a 4 mm lång och vit-beige. Hittade vävda puppor utanpå luftlökens stjälkar.

HJÄLP!! Mottages tacksamt crying.gif
Biggan_
Kan det vara DETTA ?
Wilmer
Jag hittade också det när jag googlade. Grejjen är att de lämnar lökarna ifred men ätersig igenom blasten. Jag ska rota fram en larv och fota- med lånad kamera då mad.gif eftersom min strejkar. Värmen stämmer ju inte heller, vi har knappt haft över 20 grader sedan förra sommaren! Men olyckliga omständigheter kanske??
Åsa, mälardalen zon 2
Jag gissar att larven går in genom toppen på blasten och sedan äter sig nedåt för denna gynnare har jag också PURJOLÖKSMAL. (fast hos mig äter de mest vitlök men jag har inte så mycket andra lökväxter i trädgården så jag vet inte hur glupska de är på prydnadslökar)

Åtgärd: Inspektera plantorna ofta och bryt bort topparna på blasten så snabbt som möjligt när man ser att det är ingångshål, så man får med larverna (hos vitlök kan man få bryta bort blomnkoppar ifall man ser ingångshål i dem).

Olika år är det olika mycket jag har varit förskonad de sista 3-åren men nu är de tillbaka fast inte i så stor mängd så jag har kunnat plocka bort allt för hand tror jag.
Wilmer
Jag har aldrig hunnit se om de går in från toppen, ser alltid hålen mitt på. Nästa år blir det ingen lökodling hos oss så kanske de försvinner. På prydnadsväxter samt luftlöken är det ju enormt trist att bryta av toppen då försvinner ju hela iden med plantan g.gif Jag har aldrig sett angrepp nere i löken utan bara på blasten. I fortsättningen ska jag vara mer uppmärksam och ge mig på dem med en gång, nu är hela plantorna redan angripna. Purjolöksmal, det ska jag googla, tack för tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon