josohl
Jag kommer att flytta några væxter från min hemmatrædgård till landet. Hemma har jag mørdarsniglar men inte på landet. Hur kan jag minska risken att få med mig sniglar/ægg? Jag kommer att flytta några buskar med rotklump så det ær inte realistiskt att skølja bort all jord och få bara røtter. Hjælper det att ta bort de øversta centimetrarna jord? Æggen borde væl inte ligga så vældigt långt ner? Kan man spraya jorden/væxterna med nåt før att minska risken?
Åsa, mälardalen zon 2
Går det att plantera växterna i kruka/säckar ett tag och ställa i karantän några veckor + vattna rotklumparna under karantänen med nemaslug så skulle jag göra det.
josohl
Bra tips! Tack Åsa! Skall sætta dem i plastsæckar i två veckor, vattna med Nemaslug och sen byta till nya sæckar nær jag flyttar dem.

Hittade æven SG spray (http://www.savegarden.se/mordarsniglar.php) och mailade dem enligt nedan:

Meddelande:
Hej! Fungerar er spray mot mördarsniglar även mot ägg? Dvs kan man spraya på jorden på växter man skall flytta och minska risken att ägg följer med? Mvh Josefin

Svar:
Hej Josefin!
Det går jättebra!
mvh
Tomas Niklasson, Savegarden

Tror jag kør Nemaslug først och sen æven sprayar med SG på plats på landet.
MariaS
CITAT (josohl @ 23-06-2009, 10:32) *
Bra tips! Tack Åsa! Skall sætta dem i plastsæckar i två veckor, vattna med Nemaslug och sen byta till nya sæckar nær jag flyttar dem.

Hittade æven SG spray (http://www.savegarden.se/mordarsniglar.php) och mailade dem enligt nedan:

Meddelande:
Hej! Fungerar er spray mot mördarsniglar även mot ägg? Dvs kan man spraya på jorden på växter man skall flytta och minska risken att ägg följer med? Mvh Josefin

Svar:
Hej Josefin!
Det går jättebra!
mvh
Tomas Niklasson, Savegarden

Tror jag kør Nemaslug først och sen æven sprayar med SG på plats på landet.

Jag sålde av just SG i min butik. VErkar vara ett toppenmedel mot sniglar. Kunder som handlade då, ringer fortfarande och vill ha tag i åt vänner. Själva har de lyckats utrota stora områden tydligen, med bara SG. Det funkade visst t.o.m. att vattna direkt i komposten och få verkan även där...

Tyvärr (tack och lov) har jag inga egna sniglar, så jag har inte själv lyckats prova. Men det verkar vara väldigt effektivt i alla fall.
smuleborg
CITAT (josohl @ 23-06-2009, 09:42) *
Jag kommer att flytta några væxter från min hemmatrædgård till landet. Hemma har jag mørdarsniglar men inte på landet. Hur kan jag minska risken att få med mig sniglar/ægg? Jag kommer att flytta några buskar med rotklump så det ær inte realistiskt att skølja bort all jord och få bara røtter. Hjælper det att ta bort de øversta centimetrarna jord? Æggen borde væl inte ligga så vældigt långt ner? Kan man spraya jorden/væxterna med nåt før att minska risken?

Som den mördarsnigelnojiga jag är: Jag skulle absolut inte flytta växter från snigelträdgård till icke-snigel-trädgård, detta med tanke på min egen och andras trädgårdar (o.s.v.). Frön, sticklingar är OK, men inte växter med rot/jord.
Barfota
Jag tror också på den där metoden med Nemaslug och plastpåse så det blir fuktigt och bra klimat för nematoderna.
Vissa växter kan man bara inte lämna, de som finns som minnen från en resa eller en vän t.ex.
Barfota
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon