Full version: Göra album
uno
Mitt växthus är klart och jag vill gärna visa bider, Hur gör jag för att göra ett album och att få in bilder i det? Tillvägagångbeskrivning bör vara mycket enkelt och utförligt. blink.gif
Posse
CITAT (uno @ 20-10-2003, 04:32)
Mitt växthus är klart och jag vill gärna visa bider, Hur gör jag för att göra ett album och att få in bilder i det? Tillvägagångbeskrivning bör vara mycket  enkelt  och utförligt. blink.gif

Eftersom du förmodligen menar ett album här på Odla tyder din fråga på det som redan många klagat över - att det inte finns tillräckligt med information om och i albumtjänsten. sad.gif

Läs gärna också t.ex.: De mystiska fotoalbumen...
Berith
Skräm inte bort honom! biggrin.gif

Det är inte så svårt att göra sej ett album här. Läs bara instruktionerna noga - precis som vanligt alltså! - och fråga om det är nåt som är klurigt.

Jag har fortfarande inte förstått vad det är som är krångligt! unsure.gif Egentligen....
Posse
CITAT (Berith @ 20-10-2003, 13:37)
Skräm inte bort honom!  :D

Det är inte så svårt att göra sej ett album här. Läs bara instruktionerna noga - precis som vanligt alltså! - och fråga om det är nåt som är klurigt.

Jag har fortfarande inte förstått vad det är som är krångligt!  :unsure: Egentligen....

Skrämma och skrämma, hmm... jag försöker bara driva på så att webmaster väsentligen ska förbättra informationen, vilket jag är övertygad om borde resultera i att fler blev intresserade av och lyckades skapa sig ett album här på Odla. Om nu Odla vill vill det förstås.. vilket jag är långtifrån säker på. unsure.gif

Och ang vad som (t.ex.) är krångligt, så upplever inte jag att min frågeställning i "De mystiska fotoalbumen..." , skickad 18-10-2003, 17:25 besvarats....
Berith
Kanske att Ingemars svar i Support hjälper dej en bit på vägen... unsure.gif
Ingemar
CITAT (Posse @ 20-10-2003, 14:02)
CITAT (Berith @ 20-10-2003, 13:37)
Skräm inte bort honom!  biggrin.gif

Jag har fortfarande inte förstått vad det är som är krångligt!  unsure.gif Egentligen....

Skrämma och skrämma, hmm... jag försöker bara driva på så att webmaster väsentligen ska förbättra informationen, vilket jag är övertygad om borde resultera i att fler blev intresserade av och lyckades skapa sig ett album här på Odla. Om nu Odla vill vill det förstås.. vilket jag är långtifrån säker på. unsure.gif

Och ang vad som (t.ex.) är krångligt, så upplever inte jag att min frågeställning i "De mystiska fotoalbumen..." , skickad 18-10-2003, 17:25 besvarats....

Eftersom det finns upplagt över 500 album och jag personligen endast behövt hjälpa ca 10 stycken som inte fått till det så tror jag inte det är speciellt krångligt. Ju mer info jag skriver desto svårare kommer det att verka och då låter många bli helt och hållet att ens försöka.

Följ bara de instruktioner som finns och kör du fast så skicka ett meddelande till mig så hjälper jag till. Eller så lägger jag upp ett till dig om du hellre vill det smile.gif
Ingrid på Västkusten
CITAT (Ingemar @ 20-10-2003, 19:01)
Eftersom det finns upplagt över 500 album och jag personligen endast behövt hjälpa ca 10 stycken som inte fått till det

Tack för det Ingemar!

Hälsar ingrid
Posse
CITAT (Ingemar @ 20-10-2003, 19:01)
Eftersom det finns upplagt över 500 album och jag personligen endast behövt hjälpa ca 10 stycken som inte fått till det så tror jag inte det är speciellt krångligt. Ju mer info jag skriver desto svårare kommer det att verka och då låter många bli helt och hållet att ens försöka.

Följ bara de instruktioner som finns och kör du fast så skicka ett meddelande till mig så hjälper jag till. Eller så lägger jag upp ett till dig om du hellre vill det smile.gif

Angående hur de ev instruktionerna ser ut när man väl registrerat sig för ett album känner jag inte till det... eftersom jag aldrig kommit så långt.

Som jag visst nämnde tidigare någonstans har jag över 5 års ganska intensiv surferfarenhet. Jag har "kvitterat" ut minst ett halvdussin olika hemsideutrymmen, satt upp och driver två mindre webbsajter och har på olika sätt och ställen skaffat mig minst 15 epostadresser. Men detta har aldrig skett genom någon så informationssnål sida som vad vissa av Odlas är.

Alltså vill jag inte alls hålla med om "ju mer info...desto svårare kommer det att verka och då låter många bli helt och hållet att ens försöka.".
Något som absolut avhåller åtminstone mig från att "ens försöka" är att det inte på ett enkelt sätt går att få klarhet om det jag undrar över.

Givetvis skall inte de uppgifter man avkrävs på t.ex. en registeringssida totalt drunkna i långa haranger med teknisk information som mycket få ens undrar över och/eller kanske inte kan ta till sig, men det ska finnas möjlighet att snabbt och lätt få kompletterande information om man undrar.
Denna möjlighet brukar ges genom t.ex. ett litet klickbart eller en "Mer info"-länk intill det som kan verka det minsta oklart. Och gärna med en liten "popup" om man pekar på frågetecknet, som visar vad tecknet i sin tur är till för.

Det brukar också kunna finnas en kort notis vid fält t.ex. för "användarnamn" och "namn" om vilka uppgifter som kommer att visas öppet på webben. Ingen ska behöva riskera att oönskat få sitt verkliga namn (eller epostadressen) exponerat offentligt.

Att över 500 album lagts upp och endast ca 10 av deras skapare bett webmaster om hjälp tycker jag är en dålig mätare på hurpass tillräcklig informationen är. Kanske är det hundratals andra som avstått från att "ens försöka" pga av obefintlig eller mycket svårfunnen information.
Inga från Närke
Hej

Det finns en avdelning för Support. Gå in där och kolla olika svar, problemlösningar m.m. Sedan kan du testa hur det fungerar under Test.
Där hör dessa frågor hemma tycker jag.
Berith
CITAT (Posse @ 20-10-2003, 22:25)
Angående hur de ev instruktionerna ser ut när man väl registrerat sig för ett album känner jag inte till det... eftersom jag aldrig kommit så långt. --- Något som absolut avhåller åtminstone mig från att "ens försöka" är att det inte på ett enkelt sätt går att få klarhet om det jag undrar över.

Givetvis skall inte de uppgifter man avkrävs på t.ex. en registeringssida totalt drunkna i långa haranger med teknisk information som mycket få ens undrar över och/eller kanske inte kan ta till sig, men det ska finnas möjlighet att snabbt och lätt få kompletterande information om man undrar.
Denna möjlighet brukar ges genom t.ex. ett litet klickbart eller en "Mer info"-länk intill det som kan verka det minsta oklart. Och gärna med en liten "popup" om man pekar på frågetecknet, som visar vad tecknet i sin tur är till för.

Det brukar också kunna finnas en kort notis vid fält t.ex. för "användarnamn" och "namn" om vilka uppgifter som kommer att visas öppet på webben. Ingen ska behöva riskera att oönskat få sitt verkliga namn (eller epostadressen) exponerat offentligt.

Att över 500 album lagts upp och endast ca 10 av deras skapare bett webmaster om hjälp tycker jag är en dålig mätare på hurpass tillräcklig informationen är. Kanske är det hundratals andra som avstått från att "ens försöka" pga av obefintlig eller mycket svårfunnen information.

Har du inte ens försökt....? ohmy.gif Då förstår åtminstone inte jag varför du drar upp en massa problem och svårigheter. Om du klickar på albumet längst upp och sen "Registrera" ser du vilka uppgifter du måste fylla i!

"Givetvis skall inte de uppgifter man avkrävs på t.ex. en registeringssida totalt drunkna i långa haranger med teknisk information som mycket få ens undrar över ---" Det är inte många uppgifter du måste fylla i, och användarvillkoren är inte svåra att förstå. Hittar inte en enda harang där, varken lång eller kort...

"Ingen ska behöva riskera att oönskat få sitt verkliga namn (eller epostadressen) exponerat offentligt." Klicka på mitt album längst ner i den här rutan! Då ser du vilka uppgifter som visas. Mitt användarnamn syns men inget mer. Jag är inte rädd för att få mitt namn exponerat - Berith - Berith - Berith - biggrin.gif Du kan såklart använda "Posse" där också. Och din emailadress syns inte, det gör den ju aldrig här på odla. Mer än om du skickar ett email till nån, då kan mottagaren se den. Ok, kan hålla med om att det kanske borde stå vid registreringen vilka uppgifter som kommer att synas. Men det står ju faktiskt "användar-id" och med den datavanan du har borde du ju tänka dej att det innebär samma sak som för "användar-id" här på forumet. unsure.gif

Och du, du måste ju inte ha ett album. smile.gif Men håll med om att det är kul att se hur andra har det? Och över 500 album är många!

Hoppas att Uno också skapar sej ett album så vi får se hans växthus! wub.gif
Posse
CITAT (Berith @ 21-10-2003, 06:59)
CITAT (Posse @ 20-10-2003, 22:25)
Angående hur de ev instruktionerna ser ut när man väl registrerat sig för ett album känner jag inte till det... eftersom jag aldrig kommit så långt. --- Något som absolut avhåller åtminstone mig från att "ens försöka" är att det inte på ett enkelt sätt går att få klarhet om det jag undrar över.

Har du inte ens försökt....? ohmy.gif Då förstår åtminstone inte jag varför du drar upp en massa problem och svårigheter. Om du klickar på albumet längst upp och sen "Registrera" ser du vilka uppgifter du måste fylla i!

"Givetvis skall inte de uppgifter man avkrävs på t.ex. en registeringssida totalt drunkna i långa haranger med teknisk information som mycket få ens undrar över ---" Det är inte många uppgifter du måste fylla i, och användarvillkoren är inte svåra att förstå. Hittar inte en enda harang där, varken lång eller kort...

"Ingen ska behöva riskera att oönskat få sitt verkliga namn (eller epostadressen) exponerat offentligt." Klicka på mitt album längst ner i den här rutan! Då ser du vilka uppgifter som visas. Mitt användarnamn syns men inget mer. Jag är inte rädd för att få mitt namn exponerat - Berith - Berith - Berith - biggrin.gif Du kan såklart använda "Posse" där också. Och din emailadress syns inte, det gör den ju aldrig här på odla. Mer än om du skickar ett email till nån, då kan mottagaren se den. Ok, kan hålla med om att det kanske borde stå vid registreringen vilka uppgifter som kommer att synas. Men det står ju faktiskt "användar-id" och med den datavanan du har borde du ju tänka dej att det innebär samma sak som för "användar-id" här på forumet. unsure.gif

Och du, du måste ju inte ha ett album. smile.gif Men håll med om att det är kul att se hur andra har det? Och över 500 album är många!

Hoppas att Uno också skapar sej ett album så vi får se hans växthus! wub.gif

Din oförståelse bottnar antagligen till viss del på att du troligen inte tittat i tråden "De mystiska fotoalbumen... " som jag hänvisade tilll.

Där framgår det - som du även citerade - att jag skriver om registeringssidan, vilken jag tycker saknar information.
Berith
Joodå jag har läst tråden. Flera gånger!

Synd att du undrat ända sen i maj hur man gör album... sad.gif unsure.gif Utan att ha försökt.
Posse
CITAT (Berith @ 21-10-2003, 06:59)
Ok, kan hålla med om att det kanske borde stå vid registreringen vilka uppgifter som kommer att synas. Men det står ju faktiskt "användar-id" och med den datavanan du har borde du ju tänka dej att det innebär samma sak som för "användar-id" här på forumet. unsure.gif

Ska man behöva flera års datavana och "behöva tänka sig"- alltså ha lång erfarenhet samt ändå behöva gissa - för att kunna registrera för ett album? unsure.gif
Berith
Strunta i albumet du, det verkar bäst så! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon