Full version: Grus runt huset
Öjebyn
Hej!
Har redan fått många bra tips. Men jag har en undrar om det kan vara tillräckligt att enbart lägga grus storl
4-8 närmast husgrunden, ca 10cm djupt och som avslut en betongplatta ca 20cm läng och 5cm hög på brusbädden. Alltså utan sättsand under. Jorden närmast huset är i stort sett sand. Under grusbädden lägger vi markväv. Vi köpte väven på Byggmax den är ganska tunn. Hoppas det fungerar.
Vi diskuterar fram och tillbaka. Jag undnrar om betongstenarna ligger stabilt på grusbädden? Det blir ju inte så mycket spring på dem.
MariaS
Du ska inte använda singel under stenar, då kommer de garanterat i rörelse.

Jag skulle nog sätta plattorna närmast väggen först, sen lägga fiberduk och fylla på med singel.
Öjebyn
CITAT (MariaS @ 23-06-2009, 17:13) *
Du ska inte använda singel under stenar, då kommer de garanterat i rörelse.

Jag skulle nog sätta plattorna närmast väggen först, sen lägga fiberduk och fylla på med singel.

Fel av mig, jag menar att vi har tänkt oss enbart makadam storl. 4-8 (ej singel) Det kanske inte gör någon skillnad med tanke på stabiliteten. Tanken med plattorna utanför är att hålla gruset på plats innanför, närmast husväggen. Vill ej ha grus i gräsmattan. Risk att det åker in i källarfönstren då man klipper gräset annars.
Vi måste kanske ändra våra planer?
MariaS
Du ska ändå ha ett finare material under plattorna. Minsta lilla och de rör sig!

Av snålhet provade jag nämligen att sätta plattor i betonggrus. Där fanns stenar upp till 8mm i nollmaterial. Det var bara att gräva ur och börja om från början!
Öjebyn
CITAT (MariaS @ 23-06-2009, 18:26) *
Du ska ändå ha ett finare material under plattorna. Minsta lilla och de rör sig!

Av snålhet provade jag nämligen att sätta plattor i betonggrus. Där fanns stenar upp till 8mm i nollmaterial. Det var bara att gräva ur och börja om från början!

Har förstått. Det finns inga genvägar.
Öjebyn
CITAT (MariaS @ 23-06-2009, 18:26) *

Hej igen!

Är det ok att bara ha sättsand som underlag under plattorna och närmast huset och bara lägga ett tunt lager grus , 5cm mellan plattorna och husväggen (helt skippa gruset som bärlager under sättsanden)
Har en känsla av att jag börjar bli tjatig om detta.
Ett annat problem. Nu har vi gått så mycket på matjorden på resten av tomten, så det är väl ett måste att fräsa upp igen innan vi sår in gräset. Jorden har blivit hård med sprickor efter regn, känns kompakt.
MariaS
Så nära huset går man ju knappast på några plattor och då räcker det med sättsanden.

Eftersom du har lite sandigare jord är det ok att fräsa, men försök att inte fräsa så djupt. Det räcker med ca 10cm. BAra gåendet ger ingen större påverkan på jorden i övrigt. Det är t.o.m. möjligt, att du får upp det tilltrampade med hjälp av en kratta. Prova och se om jorden har behållit sin struktur under "kakan".

Ju djupare du fräser, desto svårare är det sen att få underlaget jämnt som grogrund till gräsfröna. För at gräset ska gro räcker det faktiskt med en cm lucker jord, men det är ju bra om det finns lucker på 5cm rotdjup också...

Ja jag vet, Det finns inga genvägar. Det är i det här första stadiet som det i stort sett bara känns som hårt arbete. Men det är detta hårda arbetet som kommer löna sig i längden, när du istället får en ganska underhållsfri anläggning. Det är då du kan roa dig med finliret och odlandet för glädjens skull.
Öjebyn
CITAT (MariaS @ 23-06-2009, 20:11) *
Så nära huset går man ju knappast på några plattor och då räcker det med sättsanden.

Eftersom du har lite sandigare jord är det ok att fräsa, men försök att inte fräsa så djupt. Det räcker med ca 10cm. BAra gåendet ger ingen större påverkan på jorden i övrigt. Det är t.o.m. möjligt, att du får upp det tilltrampade med hjälp av en kratta. Prova och se om jorden har behållit sin struktur under "kakan".

Ju djupare du fräser, desto svårare är det sen att få underlaget jämnt som grogrund till gräsfröna. För at gräset ska gro räcker det faktiskt med en cm lucker jord, men det är ju bra om det finns lucker på 5cm rotdjup också...

Ja jag vet, Det finns inga genvägar. Det är i det här första stadiet som det i stort sett bara känns som hårt arbete. Men det är detta hårda arbetet som kommer löna sig i längden, när du istället får en ganska underhållsfri anläggning. Det är då du kan roa dig med finliret och odlandet för glädjens skull.

Anser du att det är nödvändigt att använda vibroplatta närmast huset innan man lägger på sättsanden. Vi har ju nyss dränerat om ( i höstas)
MariaS
CITAT (Öjebyn @ 23-06-2009, 23:10) *
Anser du att det är nödvändigt att använda vibroplatta närmast huset innan man lägger på sättsanden. Vi har ju nyss dränerat om ( i höstas)

Det tror jag inte ska vara nödvändigt. Det borde räcka med att trampa.
villa-sandberg
CITAT (Öjebyn @ 23-06-2009, 19:42) *
Hej igen!

Är det ok att bara ha sättsand som underlag under plattorna och närmast huset och bara lägga ett tunt lager grus , 5cm mellan plattorna och husväggen (helt skippa gruset som bärlager under sättsanden)
Har en känsla av att jag börjar bli tjatig om detta.

Ett litet misstag vi gjorde var att lägga plattorna för nära huset (ca 15 cm) för då kom de in för långt under takfoten o det regnar inte där. Så det blev en torr 'rand' närmast plattorna innan gräset tar sig. Detta är på den soliga sidan av huset, där det är skuggigare har det funkat. Så det är bara att gräva om...
Vi har bara använt finare bärlager (0-16), ej ngn sättsand och det har ialfl funkat hos oss...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon