marypytting
Vi är nyinflyttade på Värmdö utanför Stockholm och är på jakt efter några olika syréner bl a en rotäkta ’Andenken an Ludwig Späth’ e-planta. Någon idé om var man kan köpa? Zetas kanske har men det är ju helt fel sida av stan...
Åsa, mälardalen zon 2
Det är kanske lite fel årstid största utbudet av buskar finns på våren och ingen butik har ett jättestort utbud av en massa olika sorter oftast har de ett ganska magert standardutbud. De flesta buskar även ädelsyren är beställningsvara så ring runt till de trädgårdsbutiker som ligger i närheten och hör vad de kan ta hem åt dig, vilken storlek, om det är E-plantor, om de är rotäkta, när de kan få hem dem + priser.

Jag hittar dock inga ädelsyrener överhuvudtaget på E-plantas sortimentslista så de verkar inte ha några såna överhuvudtaget de har bara mera rena arter typ bondsyren, ungersk syren och ligustersyren (som odlas alldeles för lite, ligustersyrenen är nog min favorit) som de förökar fram.
maxa
Hör med Ullriksdals handelsträdgård eller Zetas (bästa ställena i Stockholm tycker jag).

m v h
Maria
Chamomille
Har ni kollat plantagen på hemorten? smile.gif
marypytting
Tack för tips! Jo det där med e-planta verkar lite konstigt men enligt artikel här på Odla så ska sorten finnas som rotäkta e-planta men jag har inte lyckats hitta! Jag får nog höra med vår lilla handelsträdgård om de kan ta hem, men det verkar som det är fel årstid att plantera?
marypytting
Här är länken där det står att den finns som e-planta! Men var?!

http://www.odla.nu/artiklar/syrener.shtml
Åsa, mälardalen zon 2
Om man läser noga så står det INTE i texten att de finns E-planta av ädelsyren.

"Hos många av de förädlade syrenerna är blommorna större, blomklasarna fler och längre och växtsättet tätare och kompaktare än hos den rena arten. En av mina favoriter är den mycket mörklila, ljuvt doftande, storklasiga gamla (1883) sorten 'Andenken an Ludwig Späth'. Det finns också virusrensade E-plantor att köpa, dessa är friskare och kraftigare än de gamla bondsyrenerna."

Den sista meningen hör nog inte till stycket egentligen den borde stått bland texten bondsyrener, för det är ju virusrensade bondsyrener E-planta har, och det står ju att de virusrensade plantorna är kraftigare än de gamla bondsyrenerna. Inte att de virusrensade plantorna är bättre än vanliga ädelsyrenplantor.
marypytting
Aha! Ja det förklarar ju saken. Inte lätt för en nybörjare att fatta:)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon