Här har ni en ny 17- årig medlem på odla. Har tittat in hit som anonym förut. Och idag behöver jag mycket hjälp!
Förra året flyttade jag och mina föräldrar in i en väldigt liten men vacker villa i x ställe, zon 3. Jag har en stor passion för växter och blommor, och jag är ensam om det i släkten. Min pappa kan ingenting om sådant. Inte heller min mamma. Vi började planera trädgården och kom fram till att vi behöver mycket blommor och sådant. Men mer fick jag inte bestämma. Föräldrarna åkte ut på shopping och kom hem med otroliga växter. Tropiska Hibiskusar i krukor, ett litet citrusträd, pelargoner, Gullrankor och liknande gröna växter och sedan några klematisar. Sedan hängde några thujor med också! Wow, tänkte jag. Men fattade inte vad dessa skulle föreställa. Efter skolan kom jag hem och såg alla dessa planterade hursomhelst! Hibiskusar planterade i marken som minibuskage, stora gullrankor klättrandes på pinnar i marken och en friplanterad citrus och myvket mer! Jag försökte berätta för mina föräldrar om felet, men de fattade inte! Jag blev helt vansinnig, speciellt när de gick runt och njöt av växterna (ja, fint såg det ut eftersom att det var sommar...), men inget av dessa är härdiga i Sverige!!!!!!!!!!!!! Inte i min zon!!! Mina föräldrar trodde då att dessa skulle etablera sig väl och återkomma år från år. Alla växter betraktades som härdiga rosor, eller svenska syréner som är självklara att återkomma från år till år. Och sedan kan man gissa hur det ser ut i år! Inget av dessa växter är vid liv förutom klematisarna och thujorna. Mina föräldrar vägrar lyssna på mig, vill reklamera växterna och söker råd från grannar om den "mystiska" döden i trädgården

Så kan det gå om man är för ung för att gilla växter, hihi!

P.S: har "tjuvodlat" lite perenner här och varstanns i trädgården såklart!