Stuvstamorsan
Hej. Vi har ett fläderträd med mer klasar än jag hinner ta vara på.

Är det någon som vet om det går att ta rätt på detta på något sätt så man kan använda dem senare? Kanske till saft eller sylt?

Härlig tid som väntar nu.
Hej!
KURT
Blommorna kommer nog bara rasa av om du försöker torka, däremot kan man frysa blommorna. De kommer att bli bruna, men smakmässigt är det inget problem.

Men allra bäst är ju att göra saft av dem, och göra den så koncentrerad som möjligt. Ev kan man t o m bara göra koncentrerat avkok utan socker och sedan frysa det, då minimerar man volymen.

Förövrigt så har ju säsongen för granskottssaft just avslutats, och innan dess var det ju björksaven, och älggräst kan man fortfarande plocka och .....
Stuvstamorsan
Tack!

Haha, ja man kan ju hålla på i oändlighet. Det är roligt! Men nästa år ska jag planera mitt schema lite bättre så jag har ett par dagar ledigt mitt i veckan. Det är mycket jag vill hinna med.

CITAT (KURT @ 23-06-2009, 14:53) *
Förövrigt så har ju säsongen för granskottssaft just avslutats, och innan dess var det ju björksaven, och älggräst kan man fortfarande plocka och .....

Läste förresten om ett recept på björksavsvin, det verkar svårt. Sen ingick det inte i allemansrätten att borra hål i björken, så då verkar det ännu svårare. Men har du provat det någon gång? Jag har aldrig hört talas om det, så helt plötsligt får jag höra talas om det två ggr på samma dag.
Ska nog köpa en triss på hemvägen. =)
skogstroll
hehe vi råkade glömma en dunk med flädersaft förra sommaren, vilken kul saft det blev yaay.gif
Chamomille
CITAT (skogstroll @ 23-06-2009, 15:34) *
hehe vi råkade glömma en dunk med flädersaft förra sommaren, vilken kul saft det blev yaay.gif

giggle.gif [attachment=36839:party.gif]
KURT
Nej att göra vin av björksav kan nog ha sina problem, xylitolen i björksaven kan nog inte metaboliseras av vilken jäst som helst!

Jag har haft mycket goda erfarenheter av granskottsaften (påminner en del i smaken om fläderblomsaft faktiskt!), men jag funderade på om man kanske kunde göra den med björksav som bas i stället för vatten - björk + gran kan väl inte vara fel! Och tidsmässigt passar de också ganska bra, så att man slipper spara på den ena komponenten.

Annars får man ju samma problem också senare när bären mognar, om man skall göra sylt/marmelad med naturlig pektinhalt, så skall man passa ihop frukter/bär med hög pektinhalt med de som har låg pektinhalt. Fördelen är ju dock att blandningar mellan olika bär/frukt sorter, ofta är mycket godare än sylt/marmelad på endast en sort. Svartavinbär har t ex hög pektinhalt, är inte så gott ensamt, men kan blandas med nästan vilka andra bär som helst.
ingrid fuxwall
Har torkat fläderblommor med gott resultat
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon