Full version: Blåögd orm...?
Berith
Vi har en huggorm här i utkanten av trädgården, den bor under en takplåt som ligger på marken. Vi har sett den där några veckor nu, och även en bit ifrån.

Häromdan pratade sonen om att "det ligger en orm till där nu, och den är blåögd". Igår tog han ett kort på skapelsen och vi undrar såklart vad det är som hänt? På bilden ser man båda ormarna - den "vanliga" huggormen ihopringlad till höger (är det orangeröda huvudet?) och den nya ganska mycket större till vänster. Är den blind?

[attachment=36838:DSCN0427b.JPG]
Azur
Det är en snok som precis håller på att börja ömsa hud. När den gamla huden släpper från den nya blir ögonen mjölkiga så där.

Undvik att hantera ormar som ser ut så, de verkar må dåligt och kan förmodligen inte se, så de blir betydligt aggressivare och hugger ofta vilt omkring sig. Snokar kan inte skada en, men det är ändå inte så kul att bli biten.

Jag kan inte se tillräckligt mycket av ormen till höger för att säkert säga om det är en snok eller huggorm.

EDIT: Hoppsan, det gick att förstora bilden. Ja, ormen till höger är en huggorm, den har "köl" på fjällen.
Orkidétjuven
tjusigt.

Den högra ser onekligen ut som huggorm, sicksacklös version, men jag har aldrig sett med så röd undersida. Tror ni ni kan ta en till bild? biggrin.gif hehe

Det måste nog vara en sk äsping
Med äsping menas antingen huggorm med rödbrun grundfärg, i regel honor, eller unge av huggorm. NB Äsping, i betydelsen rödbrun huggorm, klassificerades av Linné som en egen art.
Meriona
Inte illa att få till en så bra bild Berith! wub.gif Och en eloge för att du låter dem finnas kvar! yahoo.gif
Huggorm
Intressant att en snok och en huggorm tolererar varandra på det där viset
CillaM
Vilken bild säger jag bara.... kalas smile.gif
KURT
När snokar har ömsat skinn så är de gröna en kort tid.

http://www.vasabladet.fi/story.aspx?storyID=22676
Berith
Ojojojoj! w00t.gif

Många oj blev det... Hade absolut ingen aning om att det var en snok, och inte att den skulle ömsa skinn. Eftersom den svarta är en huggorm (puh! vi hade rätt whistling.gif ) så fanns inte tanken på snok på den andra. Säger som Huggorm (!), intressant att dom delar viloplats.

Vi ska försöka att inte störa dom, men då får dom allt hålla sej på sin kant. Huggormarna har väl ganska små revir, ett par kvadratmeter om jag förstått rätt? Men! vad spännande det skulle vara att stöta på en grön orm!

Ska framföra berömmet till sonen som tagit bilden! tummenupp.gif

Jag har ju nämligen ingen kamera, antar att jag snart är ensammast om det.... crying.gif
Azur
Fast de blir inte lysande klargröna, utan det är en dov olivgrön färg. "Smaragdgröna" snokar har jag aldrig haft eller sett eller ens hört talas om nån som sett. Ser folk smaragdgröna ormar skulle jag definitivt tro att det rör sig om förrymda ormar, antagligen pisksnok eller smaragdboa, de är (till skillnad från grön mamba) rätt vanliga i fångenskap.

EDIT: Den här snoken är ungefär så grön som snok nånsin blir: http://www.aphotofauna.com/Reptile-GSnake-...er-26-05-07.jpg
sanakan
Ojoj vilken fin bild med båda arterna på samma bild! Tackar för postningen av detta fina foto, även om det inte är du som tagit det smile.gif

Och Azurs sista bild: Jäklarns vad läcker färg den har när den är som grönast! Det visste jag inte.
Azur
Allra vackrast av de svenska ormarna tycker jag en nyömsad huggormshane är - den är skarpt silverfärgad med distinkt svart sicksacklinje.
Berith
CITAT (Azur @ 24-06-2009, 08:15) *
---

EDIT: Den här snoken är ungefär så grön som snok nånsin blir: http://www.aphotofauna.com/Reptile-GSnake-...er-26-05-07.jpg

Aha, sån grön färg. Ja det vete sjutton om jag reagerat på om jag sett här. g.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon