Geranium
Hej, denna ros köpte jag i vintras (naivt nog) men den har trots allt tagit sig bra. Nu undrar jag vilken sort det är + om jag kan sätta ut den?
Hoppas någon av er experter kan svara. Blommorna är först rosa och sedan blir de vita! (Se bild). Tack för hjälpen.

Alexander-VG-zon3
jag har planterat ut många sådana köpta rosor. och dom har aldrig blivit nåt eller blommat på friland i skåne zon 1-2. fryser alltid ner och växer dåligt. men sedan har jag inte planterat dom i dom bästa lägena och så har jag nog haft otur med mina eller köpt känsliga sorter.

men du kan ju testa att plantera ut den i ett varmt och skyddat läge. alt att du tar ut den vid +1c +5c på våren(ta in den vid vårfrost) och behåller den i kruka sedan till hösten efter dom första frostnätterna så tar du in den och övervintrar den inne svalt och mörkt under +5c. då klommer den bli stor och fin och blomma.
Geranium
Tack för svaret Flaxss! Jag tror jag ska prova att sätta den i varmt och skyddat läge (zon 1) så får vi se till hösten hur det blir.
Du har inget förslag på vad det kan vara för sort? Jag har aldrig sett en ros med rosa blommor som så småningom blir vita (förrän nu).
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har satt ut massor av såna där krukväxtrosor i zon 2 och de brukar kunna övervintra i flera år och blommar så glatt här, jag brukar plantera ner dem något djupare + jag har en lättare och porösare jord i trädgården.

octachoron
Jag planterade ner två krukväxtrosor förra året, en klarade sig och en dog.
Nu blev de planterade i bästa söderläget i zon 4 så de kan klara sig.
Den som klarade sig har fått blomknoppar nu.

De flesta krukrosor som säljs i butikerna i Sverige brukar vara från Poulsen roser och då kan man (med stor möda) leta rätt på sorten via deras hemsida.
http://www.poulsenroser.dk/
Tyvärr så brukar sortnamnet nästan aldrig stå på rosen när de säljs.
Geranium
Tack för era svar. Känns kul att testa utplantering! yes.gif

Poulsens hemsida ska också få sig ett besök - det stod ju inget namn som sagt var...
Alexander-VG-zon3
jag har nog haft otur med mina plus dåliga lägen. lever gör dom men fryser ner och den största är ca 10cm hög. har lyckas bättre med att ha dom i kruka.

jorden är moränjord där dom står.

men tycker absolut du ska testa !
Geranium
Hej igen, jag hittade detta på Poulsenrosors hemsida:

Potteroser
Alle potteroser er afprøvet på friland og fundet fuldt hårdføre i det Skandinaviske klima. De er derfor særdeles velegnede også til udendørs brug. De gør sig flot i altankasser, krukker og potter på terrassen, eller udplantet i terrassens bede. Brug dem først som potteplante i stuen eller vinterhaven, og udplant dem efterfølgende i haven, hvor de vil give flere års blomstrende glæde.

...med andra ord bör den klara sig ute!

Men jag hittade inte min ros bland deras produkter tyvärr. Får väl se hur hög den blir m.m.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon