Full version: Dagens pucko eller?
Pia L
Till att börja med så måste jag få erkänna att jag HAR läst "döda klematisar?" och ändå så kunde jag inte hålla mig från att pilla och peta i jorden, och är det något som jag inte tycker om så är det myror.

För att göra en lång historia kort så kryllade det av myror och ägg när jag rörde om i jorden så första tanken var kanel......men när jag strött ut det så kom jag på att klematisarna förmodligen dött för att det var myrbo just där, så jag tog fram stora spaden och tog ett djupt tag i jorden och fick upp en stor klump som snart föll ihop för att det var bebiskammare för myräggen.
Gångar, gångar, gångar till förbannelse i hela klumpen....som sagt var, jag tycker inte om myror så jag spolade av hela rotklumpen....eller rättare sagt båda jordklumparna så att alla myrorna föll av.

Nu står jag alltså med två barfota klematisar som har fräscha rötteroch undrar.......vad ska jag göra nu???

En annan sak med dom, dom flesta rötterna går rakt ner och är orangefärgade, men några sträcker sig uppåt....jag misstänker starkt att det kanske var stjälkar som var på väg uppåt blush.gif
Jaja, gjort är gjort och jag har både kanelat och gjort lervälling av den ursprungliga växtplatsen.
För det första, vad ska jag göra med dom barfota klematisarna?
VAR vill dom helst stå?
HUR vill dom helst stå, alltså vad vill dom ha runt fötterna?
Är dom vita "rötterna" som strävar uppåt stjälkar?

Just nu står dom i vatten så att dom inte ska torka så jag behöver snabb hjälp här help.gif
Finn Klematis
CITAT (Pia L @ 23-06-2009, 21:24) *
Till att börja med så måste jag få erkänna att jag HAR läst "döda klematisar?" och ändå så kunde jag inte hålla mig från att pilla och peta i jorden, och är det något som jag inte tycker om så är det myror.

För att göra en lång historia kort så kryllade det av myror och ägg när jag rörde om i jorden så första tanken var kanel......men när jag strött ut det så kom jag på att klematisarna förmodligen dött för att det var myrbo just där, så jag tog fram stora spaden och tog ett djupt tag i jorden och fick upp en stor klump som snart föll ihop för att det var bebiskammare för myräggen.
Gångar, gångar, gångar till förbannelse i hela klumpen....som sagt var, jag tycker inte om myror så jag spolade av hela rotklumpen....eller rättare sagt båda jordklumparna så att alla myrorna föll av.

Nu står jag alltså med två barfota klematisar som har fräscha rötteroch undrar.......vad ska jag göra nu???

En annan sak med dom, dom flesta rötterna går rakt ner och är orangefärgade, men några sträcker sig uppåt....jag misstänker starkt att det kanske var stjälkar som var på väg uppåt blush.gif
Jaja, gjort är gjort och jag har både kanelat och gjort lervälling av den ursprungliga växtplatsen.
För det första, vad ska jag göra med dom barfota klematisarna?
VAR vill dom helst stå?
HUR vill dom helst stå, alltså vad vill dom ha runt fötterna?
Är dom vita "rötterna" som strävar uppåt stjälkar?

Just nu står dom i vatten så att dom inte ska torka så jag behöver snabb hjälp här help.gif

Hej!

Ring mig.

Finn
Pia L
oups....det där lät allvarligt crying.gif Har du någon hemsida med telefonnummer då?? Är dom dödsdömda eller är det krångligt att beskriva hur man kan rädda dom?
Finn Klematis
CITAT (Pia L @ 23-06-2009, 22:02) *
oups....det där lät allvarligt crying.gif Har du någon hemsida med telefonnummer då?? Är dom dödsdömda eller är det krångligt att beskriva hur man kan rädda dom?

Hej!

Jag är nyfiken, har aldrig varit medom eller hört talas om myrbo i klematis.
Beroende på hur Dina pantor ser ut kan jag ha olika förslag.

mvh.
Finn
Hemsida. finn.eldh.net
blomkronan
Nu blev JAG nyfiken... Pia du måste skriva vad ni kom fram till... nu har jag inte satt några klematis än i min rabatt än, (rabatten är inte klar) men jag har MYROR!!!!! i massor jag oxå.

Kanel nämmde du? fungerar det inte med myrr?
Pia L
Jag hade hört att man kan ta kanel för att dom ska flytta på sig, och Myrr hade jag inte hemma.....sen har jag väl kanske för lite tålamod eftersom myrorna inte förstog att dom skulle flytta av kanelen, dom bara flyttade äggen längre ner i klematisroten.
Jag ska ringa Finn, men jag har en sån besvärlig hosta så jag tänkte ta och hosta till halsen lite först innan jag ringer, jag meddelar här senare vad vi kom fram till....för rötterna ser ju fina ut, men jag räknar med att kanske få vänta något eller några år innan mina klematisar kommer ge mig någon blommning.
Klematisarnas hämd för det jag gjort mot dom crying.gif
Finn Klematis
CITAT (Finn Klematis @ 24-06-2009, 07:45) *
Hej!

Jag är nyfiken, har aldrig varit medom eller hört talas om myrbo i klematis.
Beroende på hur Dina planter ser ut kan jag ha olika förslag.

mvh.
Finn
Hemsida. finn.eldh.net
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon