Full version: Mjöldagg på Fairy
TEZZ
Jag har fått mjöldagg på mina fairyrosor.
Jag har testat med sprutning med 1 liter vatten 1 tsk bikarbonat 1 dl såpa. Jag har sprayat i tre veckor var tredje dag och trots det blir det bara värre.
Kan jag låta eländet vara och hoppas på bättre tur nästa år eller blir rosorna skadade?
Var kan jag köpa en rejäl tryckluftsspruta så jag kan spraya effektivt. Jag har 150 rosor som är angripna.
Kajsa
Köp Kumulus ( 80 % svavel ) det är mera effektivt mot mjöldagg, ett pulver som du blandar i vatten. En bra spruta finns väl hos välsorterade handelsträdgårdar, köp en som tar 5 l.
Åsa, mälardalen zon 2
Mjöldagg på rosor är också ett tecken på att de planterats på ett ställe där de inte trivs, ofta för torr och varm växtplats brukar ge mjöldagg hos rosor. Man kan minska risken för mjöldagg genom att se till så rosorna får gott om vatten från riktigt tidig vår och framåt, det ska vara mycket vatten på våren.

+Sånt som bikarbonat, atamon, svavel bomsar bara svampangrepp de tar inte bort dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon