Full version: Hallonbuskage
Ewa L
Igår klippte jag ner de hallon som hade/fortfarande gav frukt. Kändes inte så roligt eftersom de fortfarande hade hallon, men...

Kvar blev något som jag tänkt skall bli som 2 häckar med gång emellan.

Förra våren klippte jag ner dem så högt som jag bedömde att jag kunde plocka (jag är 170 cm). Visste inte ens om man "kunde" klippa, men läste efteråt på detta underbara forum att det var OK.
Mitt problem är att mina hallon ändå blir så vansinnigt höga! Säkert 2,5 m!! unsure.gif

Fråga 1: Skulle vilja klippa ner ännu mer ~150 cm. Då blir de väl cirka 2 m. Kan jag göra det nu eller skall jag vänta till i vår?

Fråga 2: Förra året satte jag ner störar i ytterkant, med ståltråd emellan. Höll inte eftersom de blev så höga/tunga.

Skall nu sätta ner ännu kraftigare störar, men gärna någonting annat än ståltråd. Förslag?
nilla
CITAT (Ewa L @ 20-10-2003, 08:04)
Fråga 2: Förra året satte jag ner störar i ytterkant, med ståltråd emellan. Höll inte eftersom de blev så höga/tunga.

Skall nu sätta ner ännu kraftigare störar, men gärna någonting annat än ståltråd. Förslag?

Jag kör med tvättlina, vilket verkar vara det som "gäller" i mitt område.
Har funkat bra hittills, töjer sej lite men är lätt att spänna vid behov.

Har inte kapat mina hallon på höjden, räknar med att dom ska böja sej ner av tyngden av fullmogna hallon så jag kommer åt smile.gif

Gunilla
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon