Jennika
Jag har fått löss (förmodligen, det är massor med små bruna filurer) på min röda paprika. De gröna har inget. Eftersom alla plantor står i krukor i växthuset är det enkelt att bära ut. Har försökt att spola bort men nästa dag är det fullt igen. Kan de finnas i krukjorden? Vad ska jag göra? Slänga vill jag helst inte då det är fullt med blommor på den, dock inga frukter ännu.
Åsa, mälardalen zon 2
Löss lever inte i jorden men de idkar jungfrufödsel så det räcker ifall du missar 1st, de blir snart flera + löss har bevingade individer som flyger till lämplig planta och börjar plutta ut barn. Själv klämmer jag det värsta i topparna, runt mitten av sommaren brukar de naturliga fienderna dyka upp typ blomflugor, nyckelpigelarver etc. och då får de göra jobbet, bara att placera dem mitt i maten.

Du kan låta paprikaplantan stå utanför växthuset jag tycker chili/paprika i växthus = massor av löss de får inte lika mycket när hinkarna placeras utomhus. Man behöver aldrig slänga växter man odlar utomhus när de får löss isåfall skulle det bli en ganska kal trädgård, en trädgård blir aldrig fri från insekter (nyttiga eller skadliga) det gäller bara att gynna en bra balans.
katah
Jag satsade stort förra året på paprika och chili och hade väl 40 plantor.
Tomater skulle odlas ute och minsann skulle vi få bautamycket paprika och chili....
Tills bladlössen kom i massor, vi försökte såpavatten och handrensning i olika omgångar, tom dränkte de minsta plantorna upp och ner i såpavatten, men det var hopplöst.

I år tipsades det i trädgårdsprogrammet att basilikan håller lössen borta.
Tja, jag odlade igen över 20 plantor och ännu mer basilikaplantor och palnterade dom i samma krukor med paprikor och chili.
Resultatet blev väsentligt mycket mindre löss, men det blev några ändå.
Då också varenda en ut på altanen och där får de härefter stå och skämmas.
Det finns fortfarande löss där och jag går och klämmer bort det värsta.
Men hoppas att de snart blir mat till någon snäll rovdjur smile.gif

Men enligt mig är det lönlöst att försöka odla paprika eller chili i ett växthus utan att bespruta dom med något hemskt eller använda sådana dyrare köpta , vad de nu hette, köpta rovdjur av något slag.

Finns det någon här som lyckats att odla paprika eller chili utan bladlöss ?
kan det finnas sorter som inte lockas av löss ?
rosita
Jag vill helst ha mina paprikor i växthuset, eftersom de blir både tidigare och ännu fler än utomhus. I år har jag burit in alla nyckelpigor jag hittade i trädgården i april och nu har de förökat sig. thanks.gif Jag har massor med nyckelpigelarver som mumsar i sig löss i mängder! Lössen är också många och jag använder inget såpvatten, eftersom det kan ta död på nyckelpigorna också. Jag spolar plantorna med vattenslangen (så hård dusch som möjligt) och därmed håller jag dem i chack. Jag har skördat ca 6-8 paprikor gröna och nu väntar jag på att de ska bli röda.
Eva 33c
Lustigt nog har jag aldrig haft bladlöss i mitt växthus, då har jag ändå odlat i det i 15 säsonger nu. Och jag har nog haft paprika och chili i det nästa lika länge. Jag vet inte varför jag sluppit bladlöss... Jag odlar i markbäddar, fast vissa år har jag haft paprika och chili i krukor ändå. Jag vattnar genom att det ligger en svettslang i mitten av jordbädden i hela växthuset som droppar sakta dygnet runt i princip. Kanske bidrar det till att hålla luftfuktigheten uppe. Visst trivs väl löss om det blir varmt och torrt? Eller så har jag bara haft tur. Vi får se hur denna säsong utvecklas.
MariaS
Jag har heller aldrig haft löss i växthuset. Torka och värme lockar definitivt lössen. Precis som Eva33c odlar jag i bäddar direkt. Jag har droppslang till en del växter och petflaskor till andra, så jorden är aldrig torr vid plantor. Dessutom är jag nogrann med vädringen. Automatiska öppnare, samt att jag öppnar dörren det första jag gör varje morgon och stänger det sista varje kväll, även när det regnar.
Bock
Hejsan!

Var ute och kollade i växthuset och aj vad surt... då hade det kommit bladisar på min ena chiliplanta men de var bara genomskinliga ännu så jag plockade bort bladen som de satt på... ska spruta med såpavatten...kommer det att hjälpa???

Första säsongen som jag odlar i mitt växthus!!!

Ha det!!
skogstroll
hade också löss ett år på mina vad det nu var-plantor i växthuset. De fick en stadig dusch och sen ut i friska luften - då drog lössen vidare på andra äventyr
Preussen
odlar capsicum helst i växthus då det ger bäst skörd. haft år då det varit överjävligt med löss men fler år då löss ej har synts till. har odlat i djupbädd och haft gott om andra insekter i växthuset samt jag tror att den stora komposten/gödselhögen i anslutning till växthuset bidrog med mycket till ekologin, främst genom en mängd olika baggar. då denna kompost/gödselhög försvann kom det fler löss.

kämpa på mot lössen, det finns fler olika sätt att lösa det på och såpalösning är inte det enda alternativet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon