Full version: Eucalyptus Sargentii
Pius
För en del år sedan fick jag en hel del eucalyptusfrön av en snäll Odlait. Jag har försökt att dra upp dessa under några år nu, men efter att de grott, vilket de gör lätt så har de helt plötsligt bara dött för mig.

Men i år, peppar peppar, har några få grott och växt till 3 cm (hurra) men jag är rädd för att de kolar vippen när som helst.

Så hur sjutton gör man för att de ska växa till sig?

Årets står i ett norrfönster. De jag sådde i växthuset dog snabbast.

Nån som vet?

Pius confused.gif
MariaS
Eucalyptusar får inte stå för blött. Ställ krukan på fat. VAttna igenom och låt rinna av. Vänta så länge du vågar innan vattning igen.
Margith
Jag vet inte, men jag har sått mina eucalyptusar inne i början av mars. Omplanteras och får stå kvar inne tills jag vågar sätta ut dem i växthuset, vanligtvis nån gång i juni.
Fungerar alldeles utmärkt, MEN jag lyckas inte övervintra dem!
Pius
CITAT (MariaS @ 24-06-2009, 14:00) *
Eucalyptusar får inte stå för blött. Ställ krukan på fat. VAttna igenom och låt rinna av. Vänta så länge du vågar innan vattning igen.

Kan nog stämma med hur jag vattnat förut, då har de nog stått i vatten hela tiden. Nu vattnar jag dem som jag vattnar pelargonerna, dvs en gång i veckan, ibland två.

Hoppas att det går bättre denna gången.

Pius
MariaS
CITAT (Margith @ 24-06-2009, 15:02) *
Jag vet inte, men jag har sått mina eucalyptusar inne i början av mars. Omplanteras och får stå kvar inne tills jag vågar sätta ut dem i växthuset, vanligtvis nån gång i juni.
Fungerar alldeles utmärkt, MEN jag lyckas inte övervintra dem!

Eucalyptusar ska övervintras svalt! De behöver helt enkelt en vintervila. Försök ha dem ute så länge som möjligt (de flesta arter tål ngn minusgrad men inte mycket mer) Se sen till att de står ljust om du har varmare än +10 och vattna mycket sparsamt. Det är MYCKET lätt att vattna ihjäl en eucalyptus på vintern. Den ska nästan ha det lika, torrt som kaktusar men i vanlig blom/plantjort.
Alexander-VG-zon3
det finns ju en del som har på friland och det finns ju mycket härdiga sorter, har för mig peter korn har en på friland?

''rykten'' går att där ska växa en fin eucalyptus i Knislinge i nord/östra skåne som växer utan skydd och det är par minuter söder om där jag har trädgården.

min lilla erfarenhet är åtminstone att min gillade varmt och soligt med lite torrare jord och högre luft fukt. min fick många nya fina skott när det var som varmast förra sommaren och den fick enbart vatten från ''himlen''. den dog sen när jag lämnade den ute, den klarade nästan hela vintern men det var på vår/vintern-våren som den dog.

Pius
Tack för era råd, nu hoppas jag verkligen att jag skall lyckas med de små liven. Jag har aldrig lyckats få dem högre än 3 cm så nu när en är 4 cm så är det fantastiskt. giggle.gif

Skulle jag lyckas så kan den få stå med pelargonerna i växthuset över vintern, där har jag klarat både olivträd och kamelia denna vinter, så en eucalyptus kan nog också gå.

Ska hålla samtliga tummar och tår för att jag lyckas med denna sådd.

Pius
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon