Full version: Bålgeting
sanakan
Blev lite chockad när jag gick fram till fönstret för att släppa ut något som lät som en humla och fick se den största geting jag någonsin sett. Jag har aldrig sett en bålgeting förut men antog att det var en sån. Kroppen var säkert 5 cm lång och getingen var mycket kraftig!

Först fick jag panik och ville slå ihjäl den, men gick istället till datorn för att läsa på lite.

Enligt wikipedia är de ovanliga i stockholmsområdet och utrotningshotade i flera länder?
Jag har också läst här på odla att de är mycket lugnare än vanliga getingar och inte kommer och sätter sig på maten och liknande, så jag tog några kort och släppte ut den.

Men nu när jag tittar runt på bilder på bålgetingar på Biopix så tycker jag denna ser annorlunda ut? Tänk om det var någon konstig afrikansk geting som följt med fruktleverans? Brrr...

Detta var i Akalla på 6e våningen från marken...

Vad säger ni, stämmer antennerna, färgen och teckningen på huvudet?

Myosotis
g.gif Är det meningen att jag ska se en bild? Det gör jag inte. Jag blev faktiskt lite fundersam när du skrev att den lät som en humla, jag tycker de låter mer som små helikoptrar, ett skräckinjagande högt surr. Jag gillar dem och låter dem vara kvar, men jag hoppar ändå tre meter bakåt om det kommer en sån emot mig. Har aldrig hört talas om importerade getingar, men om du inte tyckte att den liknade bålgetingen i länken är det lite skumt. De varierar ju inte precis vad jag vet. dunno.gif

edit: Jaha. Nu ser jag bilderna. Det ser ut som en bålgeting.
sanakan
jag satt några rum bort och hörde bara att det var något stort som dundrade mot fönsterrutan, det var inte så att det lät som en humla exakt smile.gif

fyra bilder ska synas, konstigt, de syns bra hos mig sad.gif
här är direktlänkar till bilderna:

Geting helfigur

Geting 1

Geting 2

Geting 3
Azur
Det ser ut som en bålgeting, ja.
Jag undrar om de är på spridning, för i år har jag sett två stycken, en i Norrtälje och en på Ingarö, och det är de första bålgetingar jag nånsin sett i Sverige.
Gossen Ruda
Håller med om bålgeting fastän jag ännu inte sett nån på nära håll. För några decennier sen var bålgetingen en exklusiv sydostlig art med förekomst i Skåne, Blekinge, Småland, Öland, Östergötland och lite i Mälardalen. På senare tid har den spridit sig kraftigt mot nordväst och finns från Göteboerstrakten och upp mot Dalarna. Bifogar en länk till en karta som jag hoppas fungerar. Kartan finns långt ner, det är något fel i genereringen av den. Bålgeting
Myosotis
-fear-.gif Är det virus på den sidan eller?! Hur är det förresten, är bålgetingen fredad i Sverige?
KURT
Man kan ju alltid göra en print screen (om det nu blev rätt?)

Berith
CITAT (sanakan @ 24-06-2009, 15:18) *
---
Först fick jag panik och ville slå ihjäl den, men gick istället till datorn för att läsa på lite.
---

tummenupp.gif för den inställningen! Också tummenupp.gif för toppenfina bilder.

Här har vi bålgetingar (eller om det är samma hela tiden?) men visste inte att dom är ovanliga, såg också förra sommaren. Hur "farliga" är dom då? Mer giftiga än dom vanliga? Värre reaktion?
zissi
Här i Östergötland ser vi bålgetingar någon gång varje sommar, speciellt i stugan. Jag tycker de är skitäckliga!

När en av våra grabbar var liten och kröp fram till vardagsrumsfönstret fick jag se att han sträckte sig efter något...........ooooch det var en halvdöd bålgeting duh.gif -fear-.gif nono.gif .......gissa om det blev fart i mig då. USCH!!

Vad modig du är sanakan tummenupp.gif . Jag skulle aldrig våga stå så nära och fotografera.
Huggorm
Hur känns det att bli stucken av en sådan, gör det lika mycket ondare än vanliga getingstick som det skiljer i storlek på arterna?
sanakan
Då är den alltså inte så ovanlig i Sverige, hoppas det inte finns ett bo nära oss får då får jag verkligen panik, vill kunna ha balkongdörren öppen hela sommaren.

Enligt wikipedia kan det ge upphov till allergisk reaktion, men så är det ju med vanliga getingar också. Jag har fått för mig att jag läst någonstans att bålgetingars stick skulle vara värre.

I övrigt är de fredligare än vanliga getingar, kommer inte fram så fort man tar fram något sött och äter. Däremot försvarar de sitt bo värre än vanliga getingar, bara man kommer nära det. Detta är bara uppgifter jag fått fram genom att söka på google...

Korten har tagits medan getingen var fångad i ett glas, annars skulle jag aldrig ha vågat vara så nära, hehe. På bild nummer 3 står jag en meter ifrån och zoomar med kameran. Jag vet att de inte anfaller hur som helst, men denna var trött och slutkörd, varm och troligen ganska sur. tongue.gif
Jan Lindgren
Hej!
Vi har haft bålgetingar i huset i flera år. Det har bara varit trevligt. Vi ser dem oftast på hösten då en del samlas kring utelampan på kvällen.
MVH
Jan Lindgren
Myosotis
CITAT (Berith @ 24-06-2009, 18:23) *
...Hur "farliga" är dom då? Mer giftiga än dom vanliga? Värre reaktion?

Vad jag har förstått så är det ungefär som ett getingstick, gör kanske lite ondare, kanske lite mer gift, men de här ryktena att 4 stick skulle döda en människa är trams. Jag har en god vän som har fått en massa stick på en gång och han lever än. Han stod på en stege och stoppade in ett kameraobjektiv i holken. Gör man inte det eller sätter sig på dem eller så är det nog svårt att bli stucken, vi har dem som sagt varje år och ingen har någonsin blivit stucken. Är man allergisk kan man dö av ett vanligt geting- eller bistick.
Red Top
Jag är allergisk mot getingar och sätter rekord i löpning 10 m när det envisas med att vara nära mig, Men jag älskar wub.gif bålgetingar. Håller med Myosotis om att de låter som små helikoptrar. Ljudet går inte att ta miste på.

Det fina med bålgetingarna är att de inte är särskilt närgångna av sig och att de livnär sig på skadedjur. Bl a tar de vanliga getingar och det är jag ytterst tacksam för. naughty.gif I fjol hade vi inte några här, men i år har jag hört och sett några stycken. Sist de fanns här bodde de i en gammal kapad lönn på tomten. I år vet jag inte var de bor.

På den här länken kan du läsa mer om bålgetingar.Bålgetingar
Fågelvägen
Här i Stockholmstrakten hade vi 2 st denna vecka. Den första satt lite för länge instängd i ett glas. När den släpptes ut var den omtöcknad och dog ett dygn senare. Nr 2, också infångad inomhus, släpptes ut direkt och flög sedan ljudligt brummande i trädgårdsnattviolerna. Om den äter andra getingar är den välkommen!

Värst var den bålgeting som i fjol lagt sig till ro på husfars huvudkudde, svår att urskilja i sommarnatten. fear.gif crazy.gif
zaaritha
Vi har bålgetingar i närheten av huset--de surrar ofta in genom sovrums-
fönstret! Men jag är inte rädd på nå´t sätt--de är lugnare än de "vanliga"
getingarna!
Berith
Ja då behöver jag inte oroa mej alltså. yes.gif Tycker också att den är lättare att hålla koll på, den håller sej på sin kant mot vad vanliga getingar gör.
Azur
Såg bålgeting igen - när den kröp in under vindsskivorna. Jag vet inte om de har bo där eller om den angrep humlorna som definitivt har bo där, men det torde väl märkas lite senare i sommar.
lenaandersson
Jag har för första gången sätt en sådan stor i år, tre dagar i rad. det var i Börje strax utanför Uppsala, jag håller med om att den var lugnare, jag har aldrig sätt så stor förut.
alvenkrona
Bålgeting var rödlistad i Sverige fram till 2000. Fredligare än getingar eftersom de inte söker sig till mänsklig föda. De är inte giftigare än getingar.
Bon blir stora som fotbollar med ca 400 individer, blir de fler startas det upp satelitsamhällen i närheten.

Normalt är de inga problem men har man Bin som jag så kan konsekvensen bli förödande eftersom de dödar hela samhällen.
Bin försvarar sig mot bålgetingar som tar sig in i kupan genom att bokstavligen grilla dom dvs. de bollas och bina hetar upp bollen till 43 grader. Men är de flera så går det åt för många försvarsbin och hela samhället kan dö på en vecka.

Ett sätt att bli av med getingar/bålgetingar är att fånga en och binda fast en påskfjäder i ett snöre på dem.
Då blir de långsamma och det går att följa efter till deras bo.
gunsta
Jag ogillar vanliga getingar, försöker fånga dom om dom blir för många och/eller om dom bosätter sig i huset.
MEN bålgetingar är jag mycket förtjust i - det är något särskilt med dessa bjässar. Surrar och låter om sig - när flädern blommar brukar vi se dom första getingarna. Och som någon skrev i denna tråd, så ser vi dom på höstkanten. Har man som vi en lampa i fönstret lockas dom dit av ljuset och kryper på fönstret eller slår mot det. Jag bor öster om Uppsala.
Gossen Ruda
Den expanderar norrut, i höstas tog jag en arbetare i min trädgård här i Göteborg. Annars behöver jag bara åka några mil ner i Halland för att hitta den.
zaaritha
Vi har haft bålgetingar hos oss i 3-4 år, de är fredliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon