Svavel
Har precis köpt en växt som tydligen heter "jurassica" enligt etiketten som följde med. Växten är taggig precis överallt, på ovansidan och undersidan av bladen och på stammen (se bild). Någon som har erfarenhet och kan ge några bra skötselråd om denna fascinerande växt?
Åsa, mälardalen zon 2
Och det fullständiga namnet är: Solanum quitoense ´Jurassica´= naranjillo

Sök på Solanum quitoense så hittar du en hel del om växten, borde gå att övervintra likt änglatrumpet som också hör till samma växtfamilj.
Svavel
Någon som vet om frukterna är ätbara?
blomkronan
Vilken läcker växt tummenupp.gif Var fick du tag på den???

Samtidigt måste jag fråga Åsa... är du ett levande lexikon? tummenupp.gif Du kan såååå otroligt mycke smile.gif
Måste passa på att thanks.gif :a dig EXTRA mycke du har hjälpt mig sååååå många gånger smiley_small_hug.gif
MariaS
Jag vet att CillaM brukar odla denna varje år. Hon kan nog säkert svara.
Svavel
Köpte den på en lokal blomsterhandel...
Pia L
Det är en udda växt som jag fick veta här inne var besläktad med potatisen......ojdå unsure.gif jag kom på att jag har den i växthuset nu med alla tomatplantorna.
Jag visste inte var jag skulle göra av den i höstas, den var ju fortfarande fin så jag tog in den och har haft den i köksfönstret under vintern, nu när växthuset stod klart så fick den en plats där och skjuter nya skott över hela stammen.
Jag vet inte om det är rätt eller fel, men eftersom den tillhör släktet potatis så har jag gett den kodynga runt fötterna, med lite tur så kanske den hinner blomma i sommar, men helt klart så mår den mycket bra just nu, så grattis till ett roligt köp och glöm inte att ta in den i höst flirting.gif
Piccante
De från jag fick av CillaM från en liknande växt hette Solanum eathiopicum. Men det är alla inom Solanumsläktet dvs de är närmast släkt med potatis, nattskatta, besksöta mfl och man ska för säkerhets skull avhålla sig från att äta bär och växtdelar då solanum i regel är mer eller mindre giftiga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon