Full version: Övervintringslåda
Sylvia
Jag var i Danmark i helgen och köpte mig en stor frigolitlåda, som heter övervintringslåda.
Någon frågade efter en sådan och råddes här att göra en själv. Visst, man kan göra själv så man får en passande, men de finns alltså färdiga i ganska rejäl storlek, någonting 50x70 cm skulle jag tro utan att gå ut o mäta.
Bauhaus säljer dom där, så de som har Bauhaus i närheten kan ju kolla om de inte finns här i Sverige också. Kostade 39,- DKK per styck eller 120,- /4 st.
uno
CITAT (Sylvia @ 20-10-2003, 12:31)
Jag var i Danmark i helgen och köpte mig en stor frigolitlåda, som heter övervintringslåda.
Någon frågade efter en sådan och råddes här att göra en själv. Visst, man kan göra själv så man får en passande, men de finns alltså färdiga i ganska rejäl storlek, någonting 50x70 cm skulle jag tro utan att gå ut o mäta.
Bauhaus säljer dom där, så de som har Bauhaus i närheten kan ju kolla om de inte finns här i Sverige också. Kostade 39,- DKK per styck eller 120,- /4 st.

bra pris, ekonomiskt nog ingen idé att självproducera.
KURT
Tråden du söker är nog Frostfri förvaring i kallt garage
Inga från Närke
Hej
Vi har i vårt garage 2 gamla uttjänade frysar som vi använder till färgburkar m.m. som inte ska stå för kallt. De är ju isolerade och klara med hyllor m.m. Även lite brandskyddade p.g.a plåten på dörrarna. Inbillar jag mig i alla fall.
Har aldrig tänkt på att använda dem till växter som ska stå svalt och mörkt men det kunde kanske fungera det oxå. Får testa.
Sylvia
CITAT (Inga från Närke @ 20-10-2003, 22:39)
Hej
Vi har i vårt garage 2 gamla uttjänade frysar

Lät du tappa ut freonet innan du tog dom till garaget, så att du inte får freonläckage?? Man får anlita fackman, men sedan är lådan säkert jättebra till växterna!
Eva Swahn
Se där Sylvia - övervintringslåda - en sån var det jag hade sett! Tack för tipset. Ska kolla om också Bauhaus i Sverige har.

Övervintringslåda - finns dom i damstorlek också?
Katarina H
Kan man använda Bauhaus övervintringslåda till växter utomhus? Jag har växter i kruka som jag tänkte övervintra utomhus med lite frigolit, tidningar och löv.

Undrar Katarina
Sylvia
CITAT (Katarina H @ 21-10-2003, 13:53)
Kan man använda Bauhaus övervintringslåda till växter utomhus? Jag har växter i kruka som jag tänkte övervintra utomhus med lite frigolit, tidningar och löv.

Undrar Katarina

Damstorlek, Eva, laugh.gif Nej, den fanns bara i just denna storlek.

Lådan är just menad för att övervinta växter utomhus. Ställ den mot en "varm" husvägg, ta torra löv e.d. på botten , lägg i krukan, ös på mer löv och stäng lådan. Tejpa med frystejp så att inte locket blåser av. Om du har högsmala växter kan lådan även ställas på kortsidan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon