Full version: Hallonproblem
hallonrosa
Min hallonbuske i kruka är nu två-tre år gammal och har lite problem. Småbladen ("utfyllnadsbladen") är torra och gula. Sen är det några svarta prickar som ätit på några blad, mest längre ner men dom tar sig upp. Hallonen har inte slutat utvecklas och humlorna gillar fortfarande blommarna. Men vad är fel? sad.gif

Förresten vad är löv och vad är blad? Jag funderar på om det inte är löv som hallonbuskar har.
MariaS
Den mår nog inte så bra av att stå i kruka. Hallon behöver "utvidga" sitt revir med sticklingar. Jag skulle nog i alla fall försöka byta så mycke jord som möjligt och plantera i ko på påse. Jordbyte varje vår sen!
hallonrosa
Det blir svårt att byta jord just nu eftersom den har så mycket ovan jord med mycket blad så jag kommer inte åt att se. Skadas den om jag tar bort lite blad så jag kan se och ta bort lite? Att försöka gräva i jorden känns dock dumt nu när den har bär. Någon annan som har nåt att säga? smile.gif
andersen
Ja jag har något att säja,vänta tills du har tagit hand om bären, sedan gör du som Maria skriver.
hallonrosa
Mm precis som jag tänkt smile.gif Så får vi se om det blir nåt i vår... annars köper jag en ny för 49kr, har ju klarat sig utmärkt i tre år nu.
wibemo
CITAT (MariaS @ 24-06-2009, 20:32) *
Den mår nog inte så bra av att stå i kruka. Hallon behöver "utvidga" sitt revir med sticklingar. Jag skulle nog i alla fall försöka byta så mycke jord som möjligt och plantera i ko på påse. Jordbyte varje vår sen!

Herberts Hallon, Googla på denna så får Du många goda råd. Jag tror mej veta att han odlat hallon i hinkar med sand.
hallonrosa
CITAT (wibemo @ 02-07-2009, 22:13) *
Herberts Hallon, Googla på denna så får Du många goda råd. Jag tror mej veta att han odlat hallon i hinkar med sand.

Jag tittade på hans hemsida, men hittade inget intressant för min del. Det där han skriver om speciell jord med löv osv, ja det är säkert jättebra men mina hallon har fått vanlig billig jord och nästan inget gödsel, det har funkat jättebra med fin skörd.
MariaS
CITAT (hallonrosa @ 06-07-2009, 16:03) *
Jag tittade på hans hemsida, men hittade inget intressant för min del. Det där han skriver om speciell jord med löv osv, ja det är säkert jättebra men mina hallon har fått vanlig billig jord och nästan inget gödsel, det har funkat jättebra med fin skörd.

Där har du felet! Hallon vill ha massor med kväve! I vilt tillstånd är de ju faktiskt som frodigast bakom utedass eller runt komposten.
hallonrosa
CITAT (MariaS @ 06-07-2009, 17:10) *
Där har du felet! Hallon vill ha massor med kväve! I vilt tillstånd är de ju faktiskt som frodigast bakom utedass eller runt komposten.

Ja nu har dom som sagt gett fin skörd i tre år och jag tror inte att en bra jord håller längre... den "tar slut" den med. Det jag tänkte var mer att busken kanske drabbats av någon sjukdom eller så. Men det är väl kanske en kombination av för mycket rötter och gammal jord.
MariaS
CITAT (hallonrosa @ 06-07-2009, 22:49) *
Ja nu har dom som sagt gett fin skörd i tre år och jag tror inte att en bra jord håller längre... den "tar slut" den med. Det jag tänkte var mer att busken kanske drabbats av någon sjukdom eller så. Men det är väl kanske en kombination av för mycket rötter och gammal jord.

...och näringsbrist!

Nu är det lite för sent, men ge en ordentlig giva med gödsel till våren, så ska du se att det händer saker, då kanske du inte behöver byta jorden...

Jag tänker då på pelleterad gödsel som är långtidsverkande typ blåkorn, trädgårdsgödsel eller liknande.
hallonrosa
Dom nya skotten är hur fina som helst, det är bara uppe i topparna på dom bärande grenarna. Hur som helst har jag fått svar nu och jag tackar för det smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon