Jag har lyckats få upp två gurkplantor av sorten asiatisk jättegurka (Cucumis sativus) som nu blommar för fullt. Är det både han och honblommor på dessa som jag måste hjälpa till att pollinera? Eller sköter plantan det själv? Dessa står inomhus än så länge (var en frostnatt för inte så längesen!) så jag har ingen hjälp av humlor m.fl.
Tacksam för svar!
/Elin
Åsa, mälardalen zon 2
25-06-2009, 18:41
Asiatiska gurkor brukar ha skilda hon och hanblommor, men oftast brukar insekterna fixa det där med pollineringen, om du inte ser så mycket insekter kan du ju pollinera, honblommorna är de som har en liten miniatyrgurka bakom blomman.
Men...nu fattar jag ingenting. Ska man inte ta bort alla hanblommor för att slippa besk smak?
Åsa, mälardalen zon 2
26-06-2009, 08:09
Det finns olika slags gurkor det finns moderna sorter som kan sätta frukt utan befruktning och det är för dessa man brukar plocka bort hanblomman (oftast är de dock 100% feminina så det brukar bara komma honblommor).
Ursprungsgurkan som inte är lika förädlad måste dock pollineras annars blir det ingen frukt och gurksorter som ex. de asiatiska, frilandsgurkor och gamla gurksorter hör till dessa, nackdelen är att de ju även bildar frö så det blir ju lite knastrigt ifall man låter frukten sitta kvar lite för länge (ungefär samma som för squash).
+Man kan köpa bitterfria sorter + ojämn vattning är nog det som brukar ge beska frukter i hemodling.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.