Jennyn
Vad tror ni chiliproffs om prognosen för mina stackars chili- och paprikaplantor. Jag har nu tagit in dem från växthuset och de står i en sval och ljus hall. De ser rätt ledsna ut på bladen. Finns det verkligen något hopp om att de klarar övervintring inomhus? Det vore kul att komma igång tidigt nästa säsong men å andra sidan är det inget kul att vårda stackars döende plantor hela vintern.

Då är det mycket enklare med fikonplantan. När den tappat sina blad åker den in i ett kallt (men ej frostkallt) och mörkt förråd. Det brukar fungera jättebra.

/Jennyn
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Jag ahr tagit två till jobbet, de har fällt alla blad och huvudstammens er ut att torka bort - MEN längre ner kommer det fina små skott så med ljus i vinter tänker jag ha dem i full inomhustemp :-))

Det går - har jag gjort förr - det svåra är at ta in dem få dem ohyrefria åsså få dem att klara December och Januari.

Hälsar Ingrid
Jennyn
Ja nu ser jag att Poblanoplantan defintivt kommer att tappa alla blad. Den mådde inte helt bra tidigare och trots att temperaturen inte skiljer sig mycket mellan växthuset och den kalla ljusa hallen blev det ändå för mycket för den stackars växten. Finns det ändå hopp? Vänta på nya blad? och hur länge?? Och hur ska jag nu våga ta in favoriten Rocotochiliplantan?

Jennyn
Ingrid på Västkusten
Tja - jag tog med mig Rocoton till jobbet i morse - kraftigt nedklippt!

Så får vi se!

Ja dte finns hopp - växten måste få ställa om.

Hälsar Ingrid
inkan
Jaha, måste man alltså klippa ner chilin för att den ska klara vintern inne?
/Inka
Ingrid på Västkusten
Nej - skulle jag vilja säga men det är samtisigt bra at få den at utveckla nytt så småningom då det ju är på de nya grenarna det bildas blommor och frukt.
Vissa sorters chili MISSTÄNKER jag övervintrar enklare om de är nedklippta. Men det har jag för liten egen erfarenhet utav.

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon