Full version: Stockros...eller?
Ancajo
Hej,

Jag har en eländig (!) liten slänt i min trädgård som jag försöker göra något vettigt med... Jag har sått lite allt möjligt där under åren (mer eller mindre lyckat). I år kom plötsligt en planta upp (som jag förmodligen sått något tidigare år) - från början såg det ut som stockrosblad men nu när den blivit ca 50-60 cm hög är jag osäker.... Vad tror ni om den här växten?

[attachment=36928:Stockros1.JPG][attachment=36929:Stockros2.JPG]

Mvh
Anna
Fny
är ingen expert men trooor inte det är stockrosor. vad säger ni andra?
Linus59
tror nästan att det är mjölkört OGRÄS ta bort
Ancajo
Men hjälp -fear-.gif har jag låtit ogräs växa så här enormt mitt i min rabatt...??
Red Top
Mjölkört är det inte. Den har inte sådana blad.

Jag tror faktiskt att det kan vara någon sorts stockros. På bilden ser det ut som om en knopp håller på att spricka. Vänta tills den slagit ut, innan du vidtar några drastiska åtgärder. smile.gif
Ancajo
Oj, oj, vem visste att det kunde vara så här spännande med trädgård... Ogräs eller fin blomma... spänningen är olidlig..

Jag får väl sätta mig och vänta ut blommorna! whistling.gif rose.gif
Eva 33c
Det är ingen stockros i allafall. Gissar på något ogräs, ser lite bekant ut men men. Men vänta ut blomman och försök sen identifiera den, det är alltid roligt att veta vad växter heter, även om de är ogräs.
lottapotta
Jag hade en hel del sådana i min stora ogrässamling efter att jag lagt jordvärmeslingor i mitt förra hus. De såg ut på precis samma sätt. Misstänker att det är ett ogräs.
Om jag kommer ihåg rätt, så är blommorna är vackra, blålila och klocklika, och om man bryter stjälken "mjölkar" den. De blir ca en meter (i alla fall så drog jag bort dem då... whist.gif ), och är gudskelov lättrensade.
Kanske någon annan som vet vad det är för sort?
lottapotta
Eftersom jag är omåttligt nyfiken var jag tvungen att göra lite eftersökningar... blush.gif

Jag kollade i min flora som jag har här hemma i bokhyllan, och hittade Ballongblomma.
Jag googlade lite också och bifogar den här länken till dig.
Den stämmer ganska väl överens med varianten jag hade i min förra trädgård. Enda skillnaden är att jag kan inte komma ihåg att blommorna hade vit mitt... Men det är två år sedan och mitt minne är inte det allra bästa, så det kan ju vara så.
Kolla länken i alla fall! happy.gif

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/solana/nican/nicaphy.html
Eva 33c
Fast Ancajos bild visar ingen ballongblomma/nicandra. På den vänstra bilden ser man tydligt knopparna och de är helt annorlunda än nicandrans. Nicandran har också små svarta prickar på bladen, och jag kan i allafall inte se några sådana på bilden. Fast knopparnas utseende räcker för att utesluta nicandra.

MariaS
Sånt ogräs har jag massor av här! Har inte en aning om vad den heter, men har den väl börjat blomma, så sprider den sig värre än maskrosor.

Blomman är som en gulaktig tistel. Lokalbefolkningen kallar den just för mjölktistel, men om det är rätt namn, har jag ingen aning om.
lottapotta
Jag tittade också på mjölktistel (eller olika arter av molke) men jag tyckte inte att det stämde med bladen? De är ju mycket smalare. Kollade också korsört, men det stämde inte heller.
Ja, jag vet inte... confused.gif Trodde så säkert att det var ballongblomma... slap.gif
Ancajo
Ok, allmänna uppfattningen verkar vara ogräs...?
Jag är i alla fall så nyfiken nu så jag skall låta jätteplantan vara kvar tills blommorna slår ut... giggle.gif
Ancajo
Ja, det var ju ingen stockros i alla fall... slap.gif

[attachment=37007:ogr_s.JPG]

Det var verkligen ynkliga blommor för den stora växten. Och nu åker den ut!

TACK för hjälpen att försöka hitta namnet på växten. Vet ni vad det är nu när blomman har visat sig...??

//Anna

Nej vänta, nu ser jag ju.... Det är ju en mjölktistel som Maria S skriver.

Ut ska den nu i alla fall!! flirting.gif
Anders zon 1
Det är kålmolke (Sonchus oleraceus). Ettårigt ogräs som kan bli rätt besvärligt om man låter det fröa av sig. http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/sonch/soncole.html Har massor av det i rabatterna och får rycka plantor titta som tätt hela sommaren. Tyvärr finns det massor som fröar av sig i åkerkanter och längs vägar i omgivningarna här så det är ett evighetsjobb att rensa bort dom i trädgården.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon