Full version: Delning av lavendel
Göteborg
Hej!

Är det någon som har prövat och lyckats med att dela lavendel?
Om ja, när och hur görs det lämpligast?

Tackar på förhand!

Mvh
Lena
Sne4
Inte dela, men jag grävde ner avlöpare från en lavendelbuske och det fungerade bra.
Göteborg
Dum fråga kanske, men vad menar du med avlöpare?

jessica i stg
Fast jag har hört att man kan klippa och sätta direkt i sand så ska dom ta sig...
MariaS
Jag har delat lavendel med mindre lyckat resultat. Däremot är det lätt att göra avläggare: Lägg en kvist mot jorden, lägg en liten sten eller ngt annat som tynger ner kvisten och täck med fuktig jord. Efter några månader har kvisten bildat rötter där den ligger mot jorden och man klipper då av den biten från plantan.

Det är också lätt att ta sticklingar.

Knippsa av kvistar och sätt i torvblandad såjord. Ställ krukan/krukorna på skyddad skuggig plats och vattna regelbundet. Efter ngn månad kan man vända på krukorna och se om det börjat bildas rötter som kommer ut.
Kvisten som används som stickling, bör vara ca 1/3 högre än krukan. på 2/3 tar man bort allt som är grönt och detta ska då vara i jorden ända ner till krukans botten. Stick gärna sticklingen utefter krukans kant, då brukar de ta sig fortare
Göteborg
Tack för alla tips!
Egentligen är jag inte främst ute efter att få fler plantor, de jag har har blivit för stora för min lavendelhäck, därav tanken att dela befintliga plantor.

Mvh
Lena
josohl
Ett annat sætt att angripa problemet ær ju att beskæra før stora lavendelplantor. Det ær nog før sent i år dock, jag brukar beskæra mina i slutet av april nær de børjar skjuta nya små skott. I motsats till vad jag har læst så verkar det funka før mig att klippa av grenar ner till kal ved och plantorna skjuter nya skott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon