hjert
Vi ska ta bort några rabatter hemma. Så jag skulle behöva lite identifierings hjälp och veta vad det är på bilderna om det är värt att spara eller om det bara är att slänga.
Tack på förhand.
Lars-Olof Arvids
Bild 1 och 4 är blåeld (Echium vulgare).

Olle
MariaS
Bild 5 är ngn nejlika och
bild 6 är penningblad. Ogräs för en del, bra marktäckare för andra. Blommar med gula blommor. (Lychimachia nummularia)

Skrev fel bildnummer duh.gif Värmen...
Berith
Ändrar direkt från vitpytta till mattram!

Har båda, tänkte på den ena men menade egentligen den andra. flirting.gif
Eva 33c
Den vita blomman är nog mattram, den har en speciell doft/lukt, lite som renfana.
Hos mig är det en kortlivad perenn som dyker upp här och var, ogräs om du inte gillar den, men annars är den ofarlig.
Blåelden är tvåårig, så de som blommar nu kommer inte tillbaka nästa sommar men lever vidare genom frön, som blir bladrosetter nästa år. Men förmodligen har du bladrosetter redan nu, utan blommor och dessa blommar nästa år. Hos mig får den växa där den vill, ofta på lite torra ställen.
(Sen tror jag Maria menar bild 5 och 6 i sitt svar...)

CITAT (Berith @ 25-06-2009, 14:36) *
2 och 3 ser ut som vitpytta.

Blomman är lik vitpytta, men inte bladen, de ser ut som mattramsblad.
Berith
CITAT (Eva 33c @ 25-06-2009, 14:38) *
Blomman är lik vitpytta, men inte bladen, de ser ut som mattramsblad.

Exaktemente. yes.gif
hjert
ok tack så jätte mkt för era svar, ska nog spara mattramen om den går att flytta, blåelden antar jag inte tycker om en flyttning. Det andra får nog hivas smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon