Full version: Dahlia
Platinum
För några veckor sedan fick jag en stor dahliaknöl av mina föräldrar som stått krukad sedan dess och den har nu börjat producera en massa blad.

Denna krukan (5L) är ju på tok för liten för plantan så var planterar jag min nya blomknöl lämpligast? De platser jag har att välja på om jag skall plantera den i ett befintligt land är:

1: I anslutning till min chilirabatt som ligger i söderläge, sol från morgon till kväll.

2. I den påbörjade blomrabatten vid vårt uthus som ligger i österläge, sol från soluppgång till eftermiddag.

3. I det nyrenoverade stenpartiet i norrläge, sol endast morgon och kväll.
Eva 33c
Jag skulle inte välja norrabatten i allafall. Sen skulle jag ta den rabatt som jag oftast går förbi, eller ser från fönstret, eller sittplatsen. Dahlior är ju till för att njutas med ögonen. De skulle trivas på båda ställena.
Platinum
CITAT (Eva 33c @ 25-06-2009, 17:27) *
Jag skulle inte välja norrabatten i allafall. Sen skulle jag ta den rabatt som jag oftast går förbi, eller ser från fönstret, eller sittplatsen. Dahlior är ju till för att njutas med ögonen. De skulle trivas på båda ställena.

Då låter nog chilirabatten som platsen att välja för den passerar jag många gånger dagligen då jag går till växthus och grönsaksland och dessutom är den ju synbar från två av våra olika sittplatser i trädgården.

Sen var det detta med jord. Som det ör nu är ju knölen krukad i plantjord och i trädgården har jag annars väldigt lerhaltig jord. Förmodar att lerjorden behöver bearbetas lite innan jag sätter ner knölen, vad rekommenderas för denna typ av växt? Hemma har jag plantjord på påse och en hög med färdig trädgårdskompostjord att tillgå.
Eva 33c
Jag kan säga så här, att mina dahlior plantera i kökslandet (som är inhägnat, annars äter rådjuren upp dem) och där är det lerjord. Och de växer jättebra. Blanda din lerjord med påsjorden eller komposten när du planterar så tror jag det blir jättebra.
Platinum
Nästa fråga.

När är det dags att väcka dahlian jag tog in i höstas?
Gudrun i Göteborg
Rådjuren hos mig gillar inte dahlior och det är ju bra.

Du kan börja väcka den nu (i kruka med torvmull/jord) men se då till att du kan ta in den om minusgrader är på gång. När det är frostfritt planterar du ut den. Beror ju förstås var du bor. Jag planterar ut mina i slutet av maj.
Platinum
CITAT (Gudrun i Göteborg @ 13-03-2010, 18:19) *
Rådjuren hos mig gillar inte dahlior och det är ju bra.

Du kan börja väcka den nu (i kruka med torvmull/jord) men se då till att du kan ta in den om minusgrader är på gång. När det är frostfritt planterar du ut den. Beror ju förstås var du bor. Jag planterar ut mina i slutet av maj.

Bor i Gästrikland, zon 4...så utplantering sker nog inte förrän i början på juni.
malarmaster
jag odlar mina dahlior i urnor ( 25l) där jag stoppar ner 2-3 plantor(beroende på hur höga o stora de blir) o det funkar alldeles utmärkt under förutsättning att man håller fukt o gödning igång.de blir kempestora o en annan fördel är att man kan flytta runt dem som man vill. Ulf
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon