verdeverde
25-06-2009, 14:43
Hej
Jag har en vacker bondpion som bara står och stampar. har någon något tips hur man får dem att bli rikligare. förra året hade jag flera knoppar men detta år bara en knopp, kanske jag gödde den för tidigt med blåkorn.
jag har hört att pioner inte gillar att delas? jag tittar på alla andras i vårt koloniområde och de har jättemycket blommor....tacksam för tips verde verde
lavendelgården
25-06-2009, 18:30
Pionen kan du gräva upp i september och dela. Låt den ligga ett par timmar o torka till. Sedan planterar du den med bladknopparna högst 4 cm under jordytan. Jag brukar lägga en uppochnervänd grästorva i botten på planteringsgropen och blanda upp befintlig jord med ca 50 % kogödsel på påse. Man kan få upp till tio pioner på en delning, men jag brukar inte dela dom så hårt.. Med denna metod behöver poinen ingen gödsel på många år. Att din pion inte blommade mer i år kan ev bero på att gödslingen gynnade bladtillväxten. Jag har delat massor av pioner och för det mesta brukar de blomma året därpå. Lycka till
Åsa www.lavendelgarden.nu
Pioner måste delas, då och då då de till slut bara blir för stora. Jag delade en stor pion förra året i 3 delar, 2 behöll jag och en gav jag bort. Alla 3 blommar i år, och det efter att ursprungliga plantan inte blommat på 4 år. Men det är inte en garanti för att din pion blommar nästa år när du delar den år. Delning i augusti/september, ytlig plantering med lite benmjöl i botten.
Leopardcookie
03-10-2012, 15:34
Kan man dela en pion fel? Jag grävde upp mina idag för flytt och delning och jag vet inte om jag gjorde fel, den knäcktes bara i mitten

Men jag grävde ner den med benmjöl i botten och ganska ytligt. Usch... undra om den kommer blomma i sommar
Det kan mycket väl vara så att den blommar nästa sommar, menman kan inte vara säker. Hoppas du planterade den på samma djup som tidigare för det är viktigt så att man inte begraver rötterna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.